جاذبه های گردشگری سرایان

0
157

شهرستان سرایان در شمال غربی استان خراسان جنوبی واقع است. جاذبه های گردشگری سرایان از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد، از شرق به بخش سده شهرستان قائنات، از جنوب و جنوب شرق به بخش خوسفشهرستان بیرجند و از جنوب غربی به بخشدیهوک شهرستان طبس محدود می‌شود.

کاروانسرای سرایان

کاروان‌سرای سرایان، که به رباط شاه عباسی هم معروف است، در بافت تاریخی شهر سرایان  قرار دارد. قدمت این کاروان‌سرا متعلق به دوران صفویه است و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده. این رباط به‌صورت دو ایوانی و با آجر ساخته شده است. ورودی، حیاط، حجره‌ها، انبار و اصطبل شترها از بخش‌های تشکیل‌دهنده این کاروان‌سرای تاریخی‌اند. این کاروان‌سرا در کنار بازار، حمام، مسجد و آب‌انبار مجموعه‌ای تاریخی را در شهر سرایان به‌وجود آورده‌ است.جاذبه های گردشگری سرایان

کاروانسرای سرایان
کاروانسرای سرایان

آرامگاه تورانشاه

ورودي آرامگاه تورانشاه سرايان شامل يك طاق بوده و پس از سر در ورودي، فضاي داخلي آرامگاه يا گنبدخانه ديده مي‌شود و گنبد مذكور به شيوه عرقچين با كمك فيلپوش‌هاي كوچكي كه فضاي هشت ضلعي را به دايره نزديك كرده‌اند بنا شده است.نمای خارجی بنا دارای طاقهای تزئینی است که با آجر کار شده اند.دوره تاریخی این بنا بر اساس مدارک موجود به احتمال فراوان به دوره تیموری تعلق دارند.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

آرامگاه تورانشاه
آرامگاه تورانشاه

آب انبار سرایان

آب انبار سرایان نقش مهمی در زندگی مردم این شهرستان داشته است. از ۴۵ اثر تاریخی ثبت‌شده سرایان، ۱۴ مورد از آن‌ها به آب‌‌انبارها اختصاص دارند و بیش از ۹۵ درصد از آن‌ها فعال هستند. تنها در شهر سرایان ۶ آب‌انبار وجود دارد که آبگیری شده‌اند و به همان صورت گذشته مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. به‌همین دلیل نیز سرایان را دیار آب‌انبارهای کهن نامیده‌اند. مهم‌ترین ویژگی‌های معماری آب‌انبارهای سرایان سردر ورودی، پلکان، پاشیر و مخزن هستند.

آب انبار سرایان
آب انبار سرایان

کویر سه قلعه

کویر سه قلعه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب سه قلعه سرایان قرار دارد و به واسطه داشتن آسمانی تاریک جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و به دلیل دارا بودن همین ویژگی مورد توجه گروه‌های تازه کار و حرفه‌ای علاقمندان به نجوم گشته است. از امتیازات دیگر این کویر می‌توان به دق وسیع و تپه‌های ماسه‌ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقمند و طبیعت‌گرد شرایط مناسب و ایده‌آلی دارد. به طوری که اجرای برنامه‌های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویرنوردی در تپه‌های ماسه‌ای به صورت همزمان امکان‌پذیر است.

برای اقامت در هتل و بوم گردی در شهر سرایان با کارشناسان ما در ارتباط باشید ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

کویر سه قلعه
کویر سه قلعه

غار بتو سرایان

این غار در نزدیکی روستای چرمه در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر سرایان واقع است. در نزدیکی این غار زیارتگاه پیراباذر از اماکن تفریحی و زیارتی شهرستان سرایان قرار دارد. برای پیمایش این غار تجهیزات پیشرفته غارنوردی مورد نیاز می‌باشد. قندیل‌های زیبای آهکی به اشکال مختلف، حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت از شگفتی‌های داخل غار می‌باشند. پس از دهانه غار یک محوطه ۵۰ متری قرار دارد که در انتهای آن چاهی به عمق حدوداً ۲۵ متر به خوبی قابل رؤیت است. این غار دارای دو دهانه می‌باشد. دهانه ورودی «اژدها» نامیده می‌شود و دهانه خروجی که بسیار مخوف و عظیم است، «بتو» نام دارد.جاذبه های گردشگری سرایان

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

غار بتو سرایان
غار بتو سرایان

آبشارهای دره سبزرود

آبشارهای دره سبزرود سرایان در استان خراسان جنوبی واقع است. آبشارها در ۳۵ کیلومتر شمال شهرستان سرایان یکی از محل‌های بسیار جالب و ییلاقی است که جهت کوهپیمایی و صخره‌نوردی مکان مناسبی است. شهرستان سرایان در چهل کیلومتری جنوب شرق فردوس واقع گردیده است و در گذشته یکی از بخش‌های شهرستان فردوس بوده ولی بر طبق تقسیمات جدید جزو استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

آبشارهای دره سبزرود
آبشارهای دره سبزرود

روستای مصعبی سرایان

در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان سرایان، روستایی وجود دارد که نظم طبیعت را به چالش کشیده است! اولین و مهترین ویژگی این روستا که در نگاه اول به چشم می‌خورد، سدی بسیار زیبا و پهناور به نام پارسای می‌باشد که در بین راه و در محل دو راهی چرمه واقع شده و تناقض جذابی را با کویر پدید آورده است. جدایی از جذابیت‌های بصری که این روستا را احاطه کرده، از باغ‌های بادام پهناور و مزرعه‌های زعفرانش نمی‌توان گذشت زیرا بخش عمده‌ای از اقتصاد روستای مصعبی را تشکیل داده است و از نظر کیفیت، یکی از مرغوب‌ترین زعفران‌های استان خراسان محسوب می‌شود.جاذبه های گردشگری سرایان

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

روستای مصعبی سرایان
روستای مصعبی سرایان

منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو

منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو، در حد فاصل دو روستای مصعبی و کریمو قرار دارد و وسعت آن بالغ بر ۵۲۶ هکتار است و آب و هوای این منطقه دارای قابلیت‌های گرم و نسبتا معتدل است که در زمستان سرد و خشک است. این منطقه در فاصله ۲۸ کیلومتری شمال شهر سرایان واقع شده است.جاذبه های گردشگری سرایان


   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

جاذبه های گردشگری سرایان  سامانه جامع گردشگری رستاک
منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید