جاذبه دیدنی شیرکوه یزد

0
91

جاذبه دیدنی شیرکوه یزد مجموعه کوه‌هایی است که مساحتی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر را دربر می‌گیرد. این کوهستان از ۵۵ کیلومتری غرب شهر یزد شروع شده و رو به سوی جنوب شرقی تا ۷۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد گسترش یافته است. این کوهستان در غرب یزد دارای عرض حدود ۱۰ کیلومتر و در جنوب آن دارای عرض حدود ۴۰ کیلومتر است و طول آن از شرق به غرب ۷۵ کیلومتر است.

کوهستان شیرکوه به ترتیب از غرب به شرق، از کوه‌های گرده، سل، بنستان، تلخستان، هنگران، دزگین، قوچان، پرخین، گلویوک، بندازان، سوران، کله کفتر و گل سرخ، میل سیاه، لای معدن، علایی، سفید، سرخ، همانه، بن‌کر، تهر، گارو، مسجد، زوربند، بن چاه، گلو بادام، ده بالا، لاخوسه، آدوروش، خیبر، لاانجیر، سنگتراش، سیاه پوزه دمه، گدار، زوار، مزوار، پوزه نیش کش، سنگاب خونی، تنگ حوضکی، تنگ چنار، امیری، گدار باغ، تل شکارگاه، کالمند، گدارسی خوری و کوه ترش تشکیل یافته است.جاذبه دیدنی شیرکوه یزد

کوهستان شیرکوه
کوهستان شیرکوه

ارتفاع این کوهستان در بلندترین نقطه در ۴۳ کیلومتری جنوب غربی یزد به ۴۰۵۵ متر می‌رسد. قله‌های بلند این کوهستان عبارتند از برفخانه ترزجان با ۴۰۰۰ متر ارتفاع، منشاد با ۳۹۰۰ متر، آسمان‌نما، گاو و گوساله، بیدم، مهریز و بنادک.

تور، بلیط و ویزای خود جهت مسافرت را از رستاک به شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ تهیه فرمایید و از تخفیفات آن نیز بهره مند شود.

ارتفاع قله شیرکوه

قله شیرکوه ، بلندترین قله استان یزد و به ارتفاع ۴۰۷۵ متر از سطح آب های آزاد می باشد و سلسله جبال وسیعی است که در واقع بخشی از رشته کوه زاگرس است. روستای باغ مهدی در غرب، روستای بردستان در جنوب غرب، روستای ده بالا در شرق و روستای دره شیر در شمال غرب قله شیرکوه واقع شده است.جاذبه دیدنی شیرکوه یزد

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

وجه تسمیه شیرکوه چیست؟

وجه تسمیه ی شیرکوه یزد را دو دلیل می دانند اول اینکه قله ی این كوه در بیشتر ایام سال پوشیده از برف و به رنگ شیر، سفید است و دومی به علت شباهتش به یک شیر خفته بر دستانش می باشد که این نام، آدمی را به این باور می رساند که گویا در روزگاران دور، واقعا شیری با یال و کوپال بوده است که اینک در این دیار به خواب زمستانی رفته است.

روستای ده بالا در مسیر صعود به شیرکوه

برای دیدن این کوه باشکوه، مردم به روستای ییلاقی و خوش آب و هوای ده بالا می روند، روستایی که همیشه سرسبز و خنک است با مردمانی مهربان و سازگار، مردمی که حتی با وجود سرمای سخت زمستانیِ روستا، هرگز این شیر اصیل را تنها نگذاشته اند.

شیرکوه ، تأمین کننده ی آب قنات های تفت و قنات های مهریز، روستاهای پشتکوه و پیشکوه و بخشی از آب‌های زیرزمینی شهر یزد است. حتی سایر بارندگی‌های شهرستان‌های اطراف نیز به دلیل نقش شیرکوه در ایجاد مانع برای توده‌های باران‌ زا است. به طور کلی، کوه‌ها غنی‌ترین کانون‌های تنوع زیستی به شمار می‌روند و شیرکوه ، در خشکسالی‌های دوره‌ای تنها مأمن رویش‌گاه‌های مطلوب استان یزد است.جاذبه دیدنی شیرکوه یزد

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

پیدایش و تاریخچه شیرکوه

شیرکوه یزد دارای زیربنای گرانیتی است که زمین شناسان در مورد سنّ آن هنوز به توافقی نرسیده اند. بیش از ۱۰۰۰ متر دولومیت و سنگ آهک که متعلق به دوره کرتاسه است، بر روی این گرانیتها قرار گرفته است. قسمت عظیمی از این تشکیلات آهکی، به خصوص در بخش های جنوبی شیرکوه یزد دچار فرسایش گشته و از بین رفته است.جاذبه دیدنی شیرکوه یزد

در زیر رسوبات دولومیتی و آهکی کرتاسه، چند لایه سرخ رنگِ پراکنده و در حاشیه جنوبی کوه، تشکیلات آذرین خروجی دیده می شوند که به اواخر دوره سوم و چهارم تعلق دارند. همراه با تشکیل این رسوبات، لایه هایی از تراورتن نیز شکل گرفته است. از بین پدیده های زمین ریخت شناسیِ شیرکوه ، تراسهای رودخانه ای بیشترین جلب توجه را به خود اختصاص داده اند.

تور، بلیط و ویزای خود جهت مسافرت را از رستاک به شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ تهیه فرمایید و از تخفیفات آن نیز بهره مند شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید