قلعه کوتول شاه در گیلان

0
297

گیلان به عنوان یکی از استان های گردشگر پذیر شمال دارای مناطق دیدنی متفاوتی است و همین امر باعث شده تا توریست های زیادی را به خود جذب نماید. از جمله شهر های توریستی این خطه سبز می توان به سیاهکل اشاره کردم که در درون خود دارای بخش های تفریحی و تاریخی زیادی است. در این مقاله به سراغ یکی از مناطق دیدنی سیاهکل یعنی قلعه کوتول شاه در گیلان رفتیم تا این جاذبه را مورد بررسی قرار دهیم.

قلعه کوتول شاه
در این مقاله به سراغ یکی از مناطق دیدنی سیاهکل یعنی قلعه کوتول شاه رفتیم تا این جاذبه را مورد بررسی قرار دهیم.
قلعه کوتول شاه

درباره قلعه کوتول شاه

یکی از آثار ملی ثبت شده که مربوط به دوره ی تیموریان می باشد، قلعه کوتول شاه است که در روستای موشا قرار گرفته. این قلعه در واقع یک دژ به قدمت ۵۰۰ سال بوده که در زمان خودش به عنوان مرکز فرماندهی از آن استفاده میشده. البته باید گفت که در حال حاضر این مکان به یک بنای متروکه مبدل شده و تنها مسافران و توریست ها از آن دیدن می کنند. کوتول شاه از این قلعه به عنوان مرکز حکومت خود استفاده می کرده که در حال حاضر از آن دژ چند دیوار و سنگ به جای مانده و شما در سفر خود به سیاهکل می توانید آن ها را ببینید. روستای میر شاه که یکی از ۳۸ آبادی دهستان مالفجان می باشد به عنوان یک روستای زیبا قلعه کوتول شاه در گیلان را در دل خود جای داده و شما یکی از جاذبه های مرکزی سیاهکل را می توانید در سفر خود به این شهر تماشا نمایید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

روستای میر شاه
یکی از آثار ملی ثبت شده که مربوط به دوره ی تیموریان
روستای میر شاه

معماری دژ کوتول شاه

قلعه کوتول شاه در گیلان شباهت به یک بیضی دارد که قطر بزرگ آن ۲۶ متر و قطر کوچکش نزدیک به ۱۰ متر می باشد. دیدبانی این قلعه دو طبقه بوده و راه پله های آن مشخص می باشند که در واقع این بخش ورودی قلعه است. معماری این قلعه به گونه ای طراحی شده که وقتی درون آن هستید تمام منطقه زیر پایتان قرار دارد و کاملا مناسب با محیط در نظر گرفته شده است.

هم چنین در بازدید از قلعه شما دو فضا را خواهید یافت. یکی از آن ها در ضلع شرقی قرار دارد که آب انبار می باشد و دیگری طاقیست که رو به روی آن و در قسمت غربی واقع شده است. دیوار های قلعه کوتول شاه در گیلان نیز ضخامتی بین ۱٫۸ تا ۴٫۲ متر دارد.

رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهد. از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید، اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.

جاهای دیدنی اطراف قلعه کوتول شاه

سیاهکل با دارا بودن مناطق تفریحی فراوان توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید، می توانید علاوه بر دیدن قلعه کوتول شاه در گیلان، از دیگر مناطق دیدنی این شهر که در نزدیکی این دژ قرار گرفته اند نیز دیدن نمایید. از جمله مناطقی که می توانید برای دیدن آن اقدام نمایید: حمام دیلمان، کاروانسرای تی تی و آبشار لونک می باشد که در ادامه مختصر توضیحی راجع به آن ها خواهیم گفت.

کاروانسرای تی تی

این کارونسرا در زمانی ساخته شد که شمال دارای کاروانسرا های کمی بود و این مکان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و آب و هوای معتدلش بین مردم معروف گشت. اگر به دیدن کاروانسرای تی تی بروید در معماری آن اصل تقارن را به وضوح خواهید دید. قدمت این مکان دیدنی به پانصد تا ششصد سال پیش برمی گردد و تا زمانی که ماشین و موتور مورد استفاده قرار نگرفته بودند برای مردم کارآمد بود. تاکنون این بنا چندین بار بازسازی و مرمت گشته و شرایط ایمن سازی آن فراهم شده است. این کاروانسرا با قلعه کوتول شاه در گیلان تنها ۱۷ کیلومتر فاصله دارد که شما بعد از ورود به جاده سیاهکل به دیلمان می توانید با ادامه مسیر به آن برسید.

کاروانسرای تی تی
اگر به دیدن کاروانسرای تی تی بروید در معماری آن اصل تقارن را به وضوح خواهید دید.
کاروانسرای تی تی

حمام تاریخی دیلمان

این حمام که در زمان ایلخانی تاسیس شده، مدت زمان زیادی در زیر گل و لای مدفون بود و بعد ها به دستور میرزا میر بلوک کاوش شد و به همین دلیل به حمام میر بلوک نیز معروف است. حمام دیلمان ۱۴۶۶ متر از سطح دریا بالاتر است و طوری تاسیس شده که در برابر سرما مقاومت نماید. به گفته بعضی ها این حمام توسط صفویان به وجود آمده است. در معماری حمام تاریخی دیلمان به جای شیشه از مرمر شفاف استفاده شده و در درون آن می توانید یک صحن هشت ضلعی بزرگ را ببینید که یکی در میان کوچک و بزرگ می باشند.قلعه کوتول شاه در گیلان

حمام تاریخی دیلمان
 به حمام میر بلوک نیز معروف است
حمام تاریخی دیلمان

آبشار لونک

آبشار لونک در جاده کوهستانی و زیبای سیاهکل به دیلمان در شهر سیاهکل واقع شده و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری قلعه کوتول شاه در گیلان شناخته می شود که شما می توانید در سفر خود قبل از بازدید قلعه کوتول شاه، از آن دیدن نمایید. این آبشار دو قلو در فصول پاییز و بهار دارای آب بیشتری بوده و در تابستان حجم آب کمتری را به خود اختصاص می دهد. بعد از تماشای کاروانسرای تی تی تنها بعد از ده دقیقه رانندگی به آبشار لونک خواهید رسید.

قلعه کوتول شاه کجاست و مسیر دسترسی

اگر قصد دارید برای دیدن قلعه کوتول شاه به سیاهکل بروید، بعد از رسیدن به این شهر به طرف خیابان شهید انصاری رفته و این مسیر را ادامه دهید و تا رسیدن به مقصد در همین راه لاهیجان-سیاهکل بمانید. بعد از طی کردن مسافتی شش کیلومتری شما به این قلعه خواهید رسید. اگر از تهران قصد رفتن به این منطقه را دارید، بعد از ورود به آزادراه قزوین-رشت به جاده قزوین-رشت در گیلان وارد شده و تا رسیدن به مقصد در همین راه بمانید. این یک مسیر ۳۳۵ کیلومتری در حدود ۴ ساعت می باشد که سریع ترین مسیر برای شما خواهد بود.

این بود اطلاعات سایت رستاک هوم از قلعه کوتول شاه. شما هم این قلعه شگفت انگیز را دیده‌اید؟ کدام قلعه‌های ایران برایتان جالب بوده‌اند؟ جاهای دیدنی دیگر اطراف قلعه کوتول شاه کدامند؟ برای ما از تجربه خودتان در بخش نظرات بنویسید.

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید