بهترین جاهای دیدنی چابهار

0
410

چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که آب‌و‌هوای آن، معمولاً بهاری است. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های چابهار، لباس و موسیقی محلی اقوام بلوچ است. جاده چابهار به گوادر، یکی از مسیرهایی است بهترین جاهای دیدنی چابهار، در آن قرار دارد. این مکان‌ها شامل: روستای رامین، تالاب لیپار، تپه‌های مریخ یا تپه‌های مینیاتوری و ساحل و اسکله بریس است.

برخی دیگر از بهترین جاهای دیدنی چابهار عبارت‌اند از: روستای باهو‌کلات یا گاندو، بازار محلی و چشمه بندر تنگی گل‌افشان. علاوه بر این، چابهار دارای جاذبه‌های طبیعی متعددی از جمله: غارهای بان مسیت و قلعه باستانی تیسی است. همچنین، مسجد جمعه تیس، باغ گیاه‌شناسی تیسی، موزه محلی چابهار، ساختمان تلگراف، خانه غواصی چابهار، جزو مکان‌های دیدنی چابهار است.

نگاهی به تاریخچه بندر چابهار


این بندر، برای اولین‌بار در زمان فتوحات اسکندر مقدونی شناخته شد. پس از آن، نیروهای پرتغالی، کنترل منطقه را به دست آوردند و تا سال ۱۶۲۱ در آنجا باقی ماندند. بریتانیایی‌ها و سپس پرتغالی‌ها در قرن ۱۷ وارد این منطقه شدند. در سال ۱۸۵۴، ابراهیم‌خان، پادشاه قاجار، بهزاد بامی را به حکومت بمپور منصوب کرد. در زمان حکومت او، بمپور توانست بلوچستان را بخشی از ایران کند.

خلیج گواتر
این بندر، برای اولین‌بار در زمان فتوحات اسکندر مقدونی شناخته شد
خلیج گواتر

بهترین جاهای دیدنی چابهار به سال ۱۸۵۴ و به دوره قاجاریه باز می‌گردد. تا سال ۱۸۷۲، اعراب مسقط، بر این شهر حکومت می‌کردند و سعی داشتند، این بندر حساس را تصرف کنند. ارتش انگلیس، داور میان  ایران و منطقه کلات بود و از ادعای اعراب مسقط، برای تصرف چابهار، حمایت می‌کرد. دولت ایران، برای جلوگیری از چنین تهدیداتی در سال ۱۲۵۱ چابهار را مصادره کرد تا قدرت خود را گسترش دهد.

برای گردش در چابهار کجا برویم؟

اگر تصمیم دارید برای مدتی طولانی در چابهار بمانید، می‌توانید از تمامی بهترین جاهای دیدنی چابهار، بازدید کنید. این بازدید را می‌توانید از دهکده‌ها و مکان‌های دیدنی اطراف شهر، شروع کنید. بیشتر این مکان‌ها از مرکز شهر دور نیستند و در عرض یک ساعت، می‌توان به آن‌ها رسید. جاده‌هایی که به جاهای دیدنی چابهار منتهی می‌شوند، بخشی از یک سفر چشمگیر را تشکیل می‌دهند.

بندر گواتر، یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار است که نقش مهمی در واردات و صادرات کشور دارد. شما می‌توانید با اجاره یک قایق موتوری از این بندر، دیدن کنید. اگر خوش‌شانس باشید، شاهد دلفین‌های مقیم عمان خواهید بود که در کنار قایق شما شنا می‌کنند.

روستای درک
روستای درک

اطلاعات بیشتر در خصوص چابهار در مقالاتی بعدی منتشر خواهد شد . رزروهای خود را با اعتماد به برند رستاک انجام دهید . تجربه ما لذت سفر شما را دو چندان خواهد کرد .

مقاله مشابه در این زمینه سواحل بکر چابهار می توانید اطلاعات کامل تر مطالعه کنید.

روستای باهوکلات، یکی دیگر از جاذبه‌های چابهار است که تمیزی آن، بهترین زیستگاه، برای حیوانات مختلف است. حیواناتی مانند: کروکدیل، آهو و پرندگان مختلف، در این روستا زندگی می‌کنند.

روستای شیرگواز
روستای شیرگواز

ساحل تانگ لوما، یکی دیگر از پدیده‌هایی است که تجربه منحصر‌به‌فردی را به شما ارائه می‌دهد. در این ساحل، فیتوپلانگتون‌ها، باکتری‌ها و دیگر موجودات دریایی کوچک، نور آبی درخشانی را از خود، ساطع می‌کنند. از همین رو، تصاویر شگفت‌انگیزی در شب‌های این ساحل، رقم می‌خورد.بهترین جاهای دیدنی چابهار

روستای رامین، واقع در دهستان کمبل سلیمان، پر از جاذبه‌های دیدنی است. این روستا از شمال به کوه تسکو پل، از غرب به چابهار و از جنوب به مقر عمان امتداد دارد. در این روستا، پدیده‌های طبیعی زیادی برای بازدید، یافت می‌شود.

جاهای دیدنی چابهار کجاست؟

چابهار، یک منطقه آزاد تجاری و یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران است. همچنین، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند، واقع شده است. لنگرگاه آن، برای پهلوگیری کشتی‌ها محل بسیار مناسبی است.

بهترین جاهای دیدنی چابهار، بسیار زیاد است. همچنین، بندر چابهار، نزدیک‌ترین راه، برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های بین‌المللی است. چابهار از شمال به سیستان و بلوچستان، از جنوب به عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به کرمان، امتداد دارد.

این منطقه، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که سالانه، گردشگران بسیاری را به خود، جذب می‌کند. در ادامه، لیستی از بهترین جاهای دیدنی چابهار را گردآوری کرده‌ایم.

تالاب لیپار (دریاچه صورتی)

 این تالاب، جزو بهترین جاهای دیدنی چابهار است. ممکن است عجیب به نظر برسد! اما تالاب لیپار چابهار، به دریاچه صورتی، معروف است. این تالاب در دره لیپار و در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، واقع شده است. بر اساس شرایط جغرافیایی، رنگ این دریاچه، گاهی قرمز می‌شود. این دریاچه، همیشه صورتی نیست

جنگل حرا

به‌غیراز دریاچه لیپار، جنگل حرا نیز، یکی از چشمگیرترین جاهای دیدنی چابهار است. این جنگل نیز، یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است. جنگل حرا، مکانی عالی، برای مشاهده گونه‌های منحصر‌به‌فرد و شگفت‌انگیز پرندگان است. شما می‌توانید، روی قایق بنشینید و ساعت‌ها از تماشای آن‌ها لذت ببرید. مانند سایر حراها در سراسر جهان، این مانگروها در منطقه جزرومدی ساحلی زندگی می‌کنند. قایق‌هایی وجود دارند که در دل جنگل، گردشگران را جابه‌جا می‌کنند تا بتوانند از محیطی آرام و جذاب، لذت ببرند.بهترین جاهای دیدنی چابهار

جنگل حرا
به‌غیراز دریاچه لیپار، جنگل حرا
جنگل حرا

چابهار، دیدنی‌های منحصربه‌فردی دارد. یکی از آن‌ها، درخت مقدس است که بیش از صدسال، عمر دارد. دیگری نیز، گوواندو ۴ متری، تمساح آب شیرین ایران است. هر دوی این‌ها را می‌توانید در جنگل‌های حرای چابهار، پیدا کنید. همچنین، این جنگل شگفت‌انگیز، زیستگاه فلامینگو‌ها و کبک‌ها هم به شمار می‌رود.

کوه‌های مینیاتوری مریخی

رشته‌کوه‌های باشکوهی در این منطقه وجود دارند که به نام کوه‌های مریخی ، شناخته می‌شوند. این رشته‌کوه‌ها بر سواحل خلیج عمان، تسلط دارند. نکته قابل‌توجه در‌مورد این کوه‌ها سبک منحصر‌به‌فرد و تا حدودی متفاوت آن‌ها نسبت به محیط اطرافشان است. آنها شکلی غیر‌معمولی دارند و رنگشان، سبز، سفید و قرمز است.بهترین جاهای دیدنی چابهار

بافت این کوه‌ها، مانند سنگ‌های سخت است؛ اما راه‌رفتن رو آن، چندان سخت نیست. در مورد دلایل این پیشرفت این کوه‌ها، تفاسیر مختلفی وجود دارد. برخی از زمین‌شناسان، معتقدند که آن‌ها آخرین رشته‌کوه‌های زاگرس‌اند که به پاکستان، ختم می‌شود. اما عده‌ای، معتقدند که این کوه‌ها برای مدت طولانی، زیرزمین مدفون بوده‌اند و به‌مرور‌زمان به این شکل، درآمده‌اند.

موزه چابهار

موزه چابهار ، جزو یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی چابهار است. در این موزه مشهور سیستان و بلوچستان، آثار تاریخی بسیاری وجود دارد. آثاری از چابهار و استان سیستان و بلوچستان، موجود است که در سه بخش ماقبل تاریخ، تاریخی و مدرن نمایش داده می‌شوند. طبقه دوم این موزه به آثار مردم‌شناسی چابهار، اختصاص دارد.

موزه چابهار
موزه چابهار ، جزو یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی چابهار است
موزه چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار

وجود طبیعت بکر در ساحل صخره‌ای چابهار ، چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در این منطقه، دریای نیلگون و موسیقی تأثیرگذار امواج، صحنه‌ای تکرار‌نشدنی را برای گردشگران، ایجاد می‌کند. این منطقه جزو خاص‌ترین، بهترین جاهای دیدنی چابهار است.

ساحل صخره‌ای چابهار
وجود طبیعت بکر در ساحل صخره‌ای چابهار
ساحل صخره‌ای چابهار

همچنین، با منظره باورنکردنی امواجی که مترها به هوا بلند می‌شوند، حیرت‌زده می‌شوید؛ چرا که با وجود بادهای فصلی در تیر و مرداد در این منطقه، امواج گاهی به ۱۵ متر نیز، می‌رسند! ازاین‌رو، این ساحل صخره‌ای به چشمه‌های طبیعی ایران معروف است. خزه‌های سبزی که صخره‌ها را پوشانده‌اند نیز، بر زیبایی این جاذبه اصلی چابهار، افزوده است.

غارهای سه گانه تیس چابهار

مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار، از دیگر جاهای دیدنی چابهار است. در صورتی که علاقه به تاریخ دارید حتما ازین جاذبه چشمگیر این شهر تاریخی دیدن کنید. به خصوص برای بازدیدکنندگانی که علاقه خاصی به آیین‌های قومی و تشریفات باستانی دارند. چرا که به گفته بومیان آنجا این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نامگذاری آن نیز کاملن مؤید این مطلب است. در زبان بلوچی “بان” به معنی مرد خداپرست و “مسیتی” به معنی پرستشگاه است.بهترین جاهای دیدنی چابهار

غارهای سه گانه
مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس
غارهای سه گانه

بندر گواتر 

آیا تجربه ایستادن در نقطه صفر مرزی را دارید؟ آن هم از نوع ساحلی اش؟! جایی که تنها خشکی و آبیِ دریا نیستند که توسط خط ساحلی از هم جدا شوند. یک خط مرزی نامرئی هم وجود دارد که خاک دو کشور را از هم جدا می کند. هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید، در آرامشی باورنکردنی خاک پاکستان هم در میدان دیدتان است.

بندر گواتر 
هنگامی که در ساحل خلیج گواتر می‌ایستید
بندر گواتر 

خلیج گواتر، خلیج نسبتن کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی ترین نقطه ایران به حساب می آید. در این منطقه عبور و مرور ساکنان محلی به پاکستان و بالعکس وجود دارد و با قایق نیم ساعت تا پاکستان راه است. لذا با توجه به موقعیت سیاسی-جغرافیایی خاص منطقه برای کمپینگ و رفت و آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با مأموران گارد ساحلی است.بهترین جاهای دیدنی چابهار

تالاب لیپار

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر به تالابی برمی خوریم که در عین ناباوری به رنگ صورتی است و از جاهای دیدنی چابهار است که نباید از دست بدهید. در دنیا فقط ۴ تالاب هستند که به خاطر رنگشان از سایرین متمایز شده اند و تالاب لیپار یکی از آن هاست. رنگ صورتی این تالاب که به دلیل وجود پلانکتون های گیاهی در آب های حاشیه ای دریای عمان ایجاد شده برای هر بییننده ای تعجب آور است. علاوه بر آن پوشش گیاهی خاص منطقه و زیست برخی گونه های جانوری نظیر فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی در جوار آن، جاذبه آن را دو چندان ساخته است.

تالاب لیپار
 تالاب لیپار
تالاب لیپار

کوه گِل افشان چابهار

تپه ای را در نظر بگیرید شبیه به یک کوه فعال آتشفشان که به جای مواد مذاب از دهانه آن، گِلی خاکستری رنگ و شفابخش می جوشد. این یک خیال پردازی محض نیست. در کوه گل افشان چابهار این تخیل به واقعیت بدل شده. در جنوب جاده کهیر-زرآباد نرسیده به روستای تنگ، مشهورترین کوه های گل افشان بلوچستان به چشم می خورند. مجموعه ای از چند تپه با ارتفاع متفاوت که هم اکنون فقط یکی از آن ها فعال است. حتما این جاذبه را در لیست جاهای دیدنی چابهار در سفر به این منطقه فراموش نکنید.بهترین جاهای دیدنی چابهار

بهترین جاهای دیدنی چابهار  سامانه جامع گردشگری رستاک

منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

در نزدیکی چابهار و در باهوکلات، زیستگاه گاندوهاست. شهر پر جاذبه چابهار با وجود این همه عجایب طبیعی و باستانی در محدوده خود، شاید فقط بازمانده ای زنده از نسل دایناسورها را کم داشته که به لطف تمساح گاندو از آن هم بی نصیب نمانده! زیستگاه گاندو این تمساح پوزه کوتاه رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان چابهار است. بهترین جاهای دیدنی چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات
منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

گاندو تنها تمساح بومی ایران است که در این منطقه حفاظت شده که به نام خود اوست زندگی می کند. در این منطقه برکه هایی وجود دارد که هرکدام توسط یک یا چند تمساح اشغال شده و با توجه به موقعیت هر یک، اسم خاصی دارد. اگر عاشق حیات وحش یا از طرفداران پروپاقرص راز بقا هستید از دیدن گاندو غفلت نکنید.

با خواندن این مطلب فهمیدیم که بهترین جاهای دیدنی چابهار کجاست ، حالا شما از تجربه سفرتان برای ما بنویسید. اگر به این شهر دیدنی سفر کرده‌اید، کدام یک از جاهای دیدنی آن را به رستاک هوم پیشنهاد می‌دهید؟ ما منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.بهترین جاهای دیدنی چابهار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید