جاذبه های گردشگری سراوان

0
125

یکی از جاذبه های گردشگری سراوان در استان سیستان و بلوچستان، است که به دلیل طلوع بسیار زودهنگام خورشید به «زادگاه خورشید ایران» معروف شده است. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خاص و منحصربه‌فرد این منطقه، عاشقان اکتشاف در مناطق بکر و تاریخی را به خود جذب می‌کند.

روستای ناهوک
روستای ناهوک

گیاهان خاصی که برای درمان نیش خزندگان استفاده می‌شود، حیوانات کمیاب و نادر، غذاهای مقوی خاص با ادویه‌های مخصوص، شیرینی‌های متنوع و ارگانیک و… از جمله جذابیت‌های سفر به این شهر است. جالب است که بدانید طلوع و غروب خورشید در سراوان با طلوع و غروب خورشید در غربی‌ترین شهر کشور، یک ساعت و هفده دقیقه اختلاف دارد. اگر بخواهید با دست پر و ذهنی آماده برای این سفر برنامه‌ریزی کنید، این نوشته از رستاک هم را از دست ندهید تا با جاهای دیدنی سراوان و روش دسترسی به آن آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری سراوان

جاذبه های گردشگری سراوان آبشار پالیزوک در استان سیستان و بلوچستان واقع است. آبشار پالیزوک یکی دیگر از جاذبه های توریستی ناهوک می باشد که درغرب ناهوک ودر ۱۲کیلومتری آن قرار دارد.

آبشار پالیزوک
آبشار پالیزوک

روستای ناهوک جاذبه های گردشگری سراوان

روستای ناهوک از توابع بخش جالق جاذبه های گردشگری سراوان با مختصات جغرافیایی ۶۲ درجه و ۲۰ دقیقه، طول شرقی و ۲۷ درجه و ۳۷ دقیقه عرض شمالی، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی جالق و در ۳۵ کیلومتری سراوان قرار گرفته است. این روستا از غرب، به روستای کشوک و از جنوب غربی به روستای کوپک محدود می‌شود. روستای ناهوک با ارتفاع ۱۳۰۰ متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد.

قلعه سب

قلعه سِب که از جمله آثار دوره قاجاریه محسوب می شود، در استان سیستان و بلوچستان،جاذبه های گردشگری سراوان، بخش سِب و سوران و روستای سِب قرار دارد.روستای سِب که نام قلعه برگرفته از آن است، در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سراوان واقع است. سِب در لغت نامه دهخدا به معنی محل چشمه ساران فراوان یاد شده است.

قلعه سب
قلعه سب

در این قلعه تا سال ۱۳۴۴ طوایف بارکزایی و میرمرادزهی در آن ساکن بودند و سپس متروکه شد.این قلعه از زیباترین و سالم ترین قلاعی است که از دوران اسلامی در استان سیستان و بلوچستان باقی مانده است.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

قلعه دزک سراوان

قلعه دزک (بلقیس) مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان سراوان، بخش مرکزی، روستای دزک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.قلعه دزک یکی از وسیع ترین قلعه های موجود در سراوان است، که در بخش مرکزی واقع شده و از کهن ترین دژ های بلوچستان می باشد که در زمان افشاریه تخریب شده است.

قلعه دزک
قلعه دزک

این بنای تاریخی جاذبه های گردشگری سراوان دارای دو بخش حاکم نشین و قوم نشین است که حاکم این قلعه فردی به نام بلقیس بوده که از قلعه به نام قلعه بلقیس نیز یاد می شود.قلعه بلقیس و یا دزک دارای خندق است که اطراف بنا نهاده شده و هنگام هجوم دشمنان، ساکنین خندق را پر از آب کرده و مانع از ورود مهاجمان به داخل بنا می شدند.

سنگ نگاره‌های دره نگاران ناهوک

دره نگاران مجموعه ای کم‌نظیر از نقش و نگار کنده شده بر روی سینه سنگ‌ها و صخره‌ها است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. در این محل انبوهی از نقوش اصیل و قابل مطالعه وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد نقش و نگار آن را از جمله باستان شناسان اعلام کرده‌اند که توجهی به مجموعه نقوش دره نگاران مشخص می‌کند که مهاجران و مهاجمان در هزاره قبل از میلاد مسیح به این سرزمین وارد شده‌اند.جاذبه های گردشگری سراوان

سنگ نگاره‌های دره نگاران ناهوک
سنگ نگاره‌های دره نگاران ناهوک

سنگ نگاره‌های کوه مهرگان

درایران باستان مردم دارای کیش ومذهب زردتشتی بودند که مزدسینا آئین‌هایباستانی همچون جشن مهرگان راکهیکی از مهم‌ترین جشن‌های آنان بشمار می‌رفت انجام می‌دادند. بر فراز کوه مهرگان که کوهی کم ارتفاع می‌باشد و در حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد بر روی صخره‌های نسبتاً صاف و هموار آن، نقوش فراوانی دیده می‌شود که از جمله مهم‌ترین موضوعات نقوش آن می‌توان به نقوش شکار حیوانات علف‌خواری همانند غزال، جبیر و بز کوهی اشاره کرد؛ که آثاری از نقوش انسانی یا حیوانی همچون نقش دو انسان در حال گفت وگو با یکدیگر یا نقش یک بز و یک غزال یا جبیر نیز در میان سنگ نگاره‌های کوه مهرگان به چشم می‌آید.

سنگ نگاره‌های کوه مهرگان
سنگ نگاره‌های کوه مهرگان

این کوه در حومه شرقی شهرسراوان و در حد فاصل دو جاده آسفالته سراوان به روستای دزک و همچنین جاده آسفالته دیگر سراوان به آسپیچ محمدی وکوهک و در موازات آن قرارگرفته‌است .جاذبه های گردشگری سراوان

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا،سوییت،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید، استفاده نمایید.رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد.تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

تپه نمکی میر عمر سراوان

تپه نمکی میر عمر در شهر گشت واقع شده است . در بالای این تپه آب نمکی خارج می گردد که پدیده ای کاملا طبیعی و علیرغم اینکه آب چاههای اطراف شیرین و در عمق ۲۰ متری زمین قرار دارد آب از بالای این تپه به راحتی جریان دارد .و این اثر در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه نمکی میر عمر سراوان
تپه نمکی میر عمر سراوان

آبشار پالیزوک

آبشار پالیزوک از جاذبه های گردشگری ناهوک در غرب ناهوک و ۱۲ کیلومتری آن قرار دارد. از تاریخچه این روستا، اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی سنگ نگاره های بسیار قدیمی و بدیع پیرامون آن نشانگر قدمت آن است. ناهوک نگارخانه ای از سنگ نبشته ها و نقوش حکاکی شده بر سنگ است که بر اساس آن، مورخین و باستان شناسان، عمر روستا را بیش از ۱۰۰۰ سال تخمین می زنند.

موزه محلی سراوان

موزه محلی سراوان در محل ساختمان قدیم فرمانداری این شهر واقع شده است . مصالح بکار رفته در معماری آن عمدتاً آجر و خشت خام می باشد . این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در سال ۸۸ به عنوان موزه محلی سراوان به بهره برداری رسیده است .موزه محلی سراوان شامل دو بخش مجزا اداری و گالریهای نمایش است که قسمت اداری آن از بخش های مدیریت ، پژوهش ، سمعی و بصری ، کتابخانه و …. تشکیل شده است .جاذبه های گردشگری سراوان

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

موزه خاک
موزه خاک

فضای داخلی موزه از گالری های گذری بر تاریخ بلوچستان ، نگاهی بر نگاران ، گالری آئین ها و مراسم ، گالری صنایع دستی ، زندگی روزمره و گالری حیاط و حش با استفاده از صحنه سازی به روایت تصویر بیان شده است .

مسیرهای دسترسی به شهر سراوان

مسیر جاده ‌ای

اگر با اتومبیل شخصی خود قصد سفر به سراوان و بازدید از جاهای دیدنی آن را دارید، باید ابتدا از ایرانشهر عبور کرده و با استفاده از جاده‌ی شماره ۹۲ به سراوان برسید. به منظور دستیابی به شهر ایرانشهر از سوی شمال نیز لازم است شهر خاش را پشت سر گذاشته و از جاده شماره‌ ۹۵ به سراوان برسید. همچنین عبور از جاده‌ها‌ی شماره‌ ۹۲ و ۹۳ و سپس گذشتن از بمپور یا بزمان شما را از غرب به شهر زادگاه خورشید می‌رساند.جاذبه های گردشگری سراوان

مسیر راه آهن

راه‌آهن جنوب‌شرق با داشتن دو نوع خط عریض و استاندارد (نرمال)، ضمن اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شرق به غرب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طریق این ریل می‌توان به شهر سراوان رسید.جاذبه های گردشگری سراوان

اقامت در سراوان

پس از طی مسیر طولانی و گذر از جاده‌های طولانی بدون بافت و پوشش گیاهی لازم است شب را در جایگاهی امن و آرام سپری کنید. از اقامتگاه‌های این شهر می‌توان به مهمان‌پذیر سعدی واقع در خیابان سعدی اشاره کرد. همچنین هتل جهان‌گردی سراوان از جمله اقامتگاه‌های خوب این شهر با امکاناتی مناسب است. این هتل دو ستاره در خیابان امام خمینی قرار دارد.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا،سوییت،هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید، استفاده نمایید.رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد.تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید