گردنه حیران

0
3571
گردنه حیران
گردنه حیران

بخشی از جاده آستارا-اردبیل

که اسم با مسمایی هم دارد : گردنه حیران

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل قرار گرفته. فاصله این جاده تا اردبیل ۴۵ دقیقه است . در حقیقت حیران، اسم روستایی‌ست در آستارا که از سه روستای حیران سفلی ، حیران وسطی و حیران علیا تشکلیل شده و همه اینها در منتهی‌الیه استان گیلان قرار دارند ، قسمتی که با استان اردبیل همجوار است . اسمش هم شاید به دلیل منظره‌های دیوانه‌کننده‌اش باشد . منطقه حیران از یکسو مشرف به کوه‌هایی‌ست پوشیده از جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای که به خاطر وجود مه همیشگی گردنه ، آدم فکر می‌کند خیلی عمیق است، در صورتی که نه خود این منطقه عمق زیادی دارد و نه دره‌اش.

گردنه حیران  سامانه جامع گردشگری رستاک
گردنه حیران

ارتفاع بلندترین نقطه از سطح  دریا حدود ۱۵۰۰ متر است و علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنه حیران هم رطوبت دریای خزر است ، نه ارتفاع زیاد این گردنه . پایین دره ، رود آستاراچای می‌گذرد ، همان رودی که مرز بین گیلان و آذربایجان است . گردنه‌، ۳۵ کیلومتر طول دارد که خودش هم مثل اسمش آدم را حیران می‌کند، عسل که اینجا فراوان است و سوغات ارزشمندی هم محسوب می‌شود . رستوران های کنار جاده کباب یا دل و جگر خوبی هم دارند . یکی از این رستوران‌ها، رستوران گلستان است که کباب شیشلیک‌های خیلی خوشمزه‌ای دارد. این رستوران کمی  پایین‌تر از تله‌کابین حیران قرار گرفته .

آب و هوا

تقریبا می‌شود گفت در هر وقتی از سال که به گردنه حیران سفر کنید آب و هوایش خنک است. متوسط هوای این منطقه در دو فصل بهار و تابستان، یعنی دو فصلی که سفر به اردبیل به اوج خودش می‌رسد، در خنک‌ترین زمان ۱۱ درجه سانتی گراد و در گرمترین زمان ۳۲ درجه است.

گردنه حیران  سامانه جامع گردشگری رستاک
آب و هوا گردنه حیران

بهترین فصل سفر

این منطقه در هر فصلی قشنگی‌های خاص خودش را دارد . ولی بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است . البته این هم باز بستگی به دمای هوا و خوش شانسی شما دارد . چون مثلا ممکن است در تیرماه به این منطقه سفر کنید و برای برگشتن و نجات از رطوبت و دم هوا لحظه‌شماری کنید . در پاییز درخت‌های این منطقه به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند. در زمستان به دلیل وجود مه زیاد و بارش سنگین برف، گردنه حیران بسته می‌شود . دمای هوای زمستان‌ها گاهی در این نقطه به منفی ۲۳ درجه هم می‌رسد . عجیب و باورنکردنی سرد . خود گردنه مهمترین جاذبه اینجاست. گردنه‌ای که پوشیده از مه‌است، در یک طرفش می‌شود جنگل‌های پارک ملی هیرکان، متعلق به کشور آذربایجان را دید و در طرف دیگرش کم کم مراتع هم پدیدار می‌شوند و گاو و گوسفندهایی که بین علف‌ها و کلبه‌ها در حال چرائند، درست مثل یک تابلو نقاشی .

گردنه حیران  سامانه جامع گردشگری رستاک
گردنه حیران

روستاهای این منطقه یکی از جاذبه‌هاست . در ۳۰ کیلومتری آستارا روستای حیران قرار گرفته، روستایی که در کل ۷۰ نفر جمعیت دارد و کلش ۲۲۰۰۰ هکتار است . آب و هوای ییلاقی اینجا بهترین مامن برای فرار از گرمای هواست. در گذشته‌ها دور و زمان ساسانی ، خان‌های آستارا در این روستا ییلاق می‌کردند . در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا-اردبیل، روستای مِشِند قرار گرفته. مش در زبان تالشی به معنی زنبور است و مشند یعنی جایگاه زنبور . این روستا نیز طبیعت شگفت‌انگیزی دارد . روستای کشفی در فاصله ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده، هم آرام است و هم خوش آب و هوا . کوهپایه‌های این منطقه برای کوهنوری مناسب است .

دهکده گردشگری حیران

در کیلومتر ۳۵ جاده آستارا – اردبیل ، در منطقه معروف به حاجی امیر می‌توانید به مجموعه توریستی – تفریحی حیران بروید . این مجموعه در سال ۱۳۹۰ شروع به کار کرده و در حاشیه کوهستان قرار دارد و ایستگاه بالای آن به جنگل‌های فندقلو می‌رسد . اما بهترین تفریح در اینجا شاید تله‌کابین باشد که از بین جنگل‌های فندقلو می‌گذرد و قلعه بابک ، از قلعه‌های دوره ساسانی را هم می‌شود از داخل کابین‌هایش در دوردست‌ها دید .

گردنه حیران  سامانه جامع گردشگری رستاک
دهکده گردشگری حیران

تله کابین حیران ۱۷۵۲ متر طول دارد . این تله کابین ۶ کابین معمولی و سه کابین vip با صندلی‌های مبله چرمی، یخچال با وسایل پذیرایی ، سیستم پخش موسیقی و شیشه‌های دودی دارد ، ولی کی دلش می‌خواهد آن منظره حیرت‌انگیز را از پشت شیشه‌های دودی ببیند. ۱۳۵۰ نفر در هر ساعت می‌توانند با این وسیله جابه جا شوند . از دیگر امکانات این مجموعه توریستی-تفریحی ، پیست کارتینگ با ۵۰ ماشین که در ۱۰۰۰ متر می‌توان آنها را راند و ترامبولین یا تشک پرش درجا یا بپر بپر است . شما همچنین شانس سوار شدن به طولانی‌ترین و بلنترین سورتمه ایران را هم دارید . این سورتمه در مسیر رفت تنها ۱۲۰ متر ارتفاع دارد ، ولی از ارتفاع ۱۲۰۰ متری برمی‌گردد. این مجموعه همچنین رستوران ، کافی‌شاپ و مرکز خرید هم دارد.

گردنه حیران  سامانه جامع گردشگری رستاک
دهکده گردشگری حیران

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید