چهل ستون قزوین

0
2639
عالی قاپو قزوین
این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب است

چهل ستون

چهل ستون قزوین معروف به عمارت کلاه فرنگی بنایی در شهر قزوین است. این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب است، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود.

چهل ستون
چهل ستون عکس من

نبوغ صفوی

معماری عصر صفوی بسیار مجلل و شکوهمند و نشان‌دهنده زبردستی و نبوغ معماران و هنرمندان خوش‌ذوق ایرانی است. کاخ چهلستون تنها کوشک باقی‌مانده از سری کاخ‌های سلطنتی و مجلل عهد صفوی به‌شمار می‌آید.شاه تهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارتهای عالی، تالار، ایوانها و حوض‌های زیبا بنا کنند. شاه تهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا می‌باشد.

نبوغ صفوی
نبوغ صفوی

مجموعه آثار

مجموعه باغ صفوی متشکل از چند بنا است :
سردر عالی قاپو
عمارت نادری
عمارت پهلوی و عمارت قاجاری
گراندهتل
کاخ چهلستون (عمارت کلاه فرنگی)
پیغمبریه

مجموعه اثار صفوی
مجموعه اثار صفوی
مجموعه آثار
مجموعه آثار
مجموعه آثار صفوی
مجموعه آثار صفوی

قدمت

شاه تهماسب صفوی در سال ۹۵۱ هجری قمری به دلیل تهدیدات ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت و در همین سال بود که اراضی موسوم به زنگی‌آباد را از میرزا شرف جهان یکی از بزرگان و معتمدان شهر برای احداث بنای شاهی خریداری کرد.

قدمت چهل ستون
قدمت چهل ستون

عالی قاپو

محدوده اصلی باغ دارای هفت در وروردی بوده است که فقط یک در از آنها به نام سردر عالی قاپو باقی مانده است. محل دقیق باغ را به علت تخریب و ساخت و سازهای اطراف نمی‌توان تعیین کرد. در حال حاضر، محوطه محصور خیابانهای هلال احمر و پیغمبریه را باغ صفوی می‌نامند.این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده است و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

عالی قاپو
عالی قاپو
عالی قاپو قزوین این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده است
عالی قاپو قزوین این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده است

معماری

طبقه اول عمارت کلاه فرنگی متشکل از سالن وسیعی ا ‌ست که در چهار طرف آن، چهار اتاق با طرح و نقشه ای متفاوت جای گرفته اند. به مانند اکثر بناهای تاریخی ایرانی، معماران از هوش و نبوغ خود بهره برده و ساختمان را به گونه ای طرح ریزی کرده اند تا در هوای گرم تابستان تهویه هوا به خوبی صورت بگیرد و هوای مطبوع در تمام ساختمان جریان داشته باشد. شیب در ورودی موجب می شود هوا از بیرون به مرکز سازه هدایت شده و تهویه را به خوبی انجام دهد. البته اکنون برای محافظت از اشیای درون ساختمان، پنجره ها بسته شده و تهویه هوایی صورت نمی گیرد. 

طبقه اول عمارت کلاه فرنگی
طبقه اول عمارت کلاه فرنگی

سایر ویژگی های معماری چهل ستون

رواقی با ستونهای آجری و قوسهای نیم دایره‌ای بنا را دربرگرفته و بر بالای آن ایوانی با ستونهای چوبی استوار گردیده‌است.

نقشه بنا دارای طرحی با محورهای صلیبی و برون گرا و سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس با طرح‌های بدیع و سقف طبقه فوقانی خنچه پوش است.

سایر ویژگی های معماری چهل ستون
سایر ویژگی های معماری چهل ستون

کلاه فرنگی از کی ؟

این بنا در دوره قاجاریه توسط محمدباقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.

در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است و در دور صفویه به کلاه فرنگی معروف بود و به دستور شاه طهماسب ساخته شد. با توجه به عمارتهای تبریز، شاه دستور داد این بنا را نیز مزین به نقاشی کنند تا تداعی کننده کاخهای تبریز باشد.

کلاه فرنگی یا چهل ستون
کلاه فرنگی یا چهل ستون

تزیینات و نگار گری های عمارت چهل ستون

این بنا با تقلید از بناهای تبریز و با استفاده از مکتب اصفهانی ساخته شده است.

با توجه به عمارتهای تبریز،شاه دستور داد این بنا را نیز مزین به نقاشی کنند تا تداعی کننده کاخهای تبریز باشد؛در نتیجه،بهترین و زبده ترین نقاشان جمع شدند و چهلستون را به نقاشی هایی با مضامین:قصه های شیرین و فرهاد،لیلی و مجنون،صحنه های رزم و مسابقات چوگان و شکار و….مزین کردند.از مهمترین ویژگی های این کاخ همین نقاشی های دیواری است.به دلیل تغییر کابری بنا به ساختمانی نظامی و نیاز به فضایی خشک و به دور از تزئینات،تمامی نقاشی ها تخریب و یا روی آنها را با گچ پوشانده اند!

تزیینات و نگار گری های عمارت چهل ستون
تزیینات و نگار گری های عمارت چهل ستون

تالار مرکزی چهل ستون

 این تالار از وسیع‌ترین و حیرت‌انگیزترین بخش‌های کاخ چهلستون است؛ چراکه در آن دوازده پنجره ارسی قواره‌بری وجود دارند. این پنجره‌ها شیشه‌هایی به رنگ‌های آبی، سبز، قرمز و کهربایی هستند و باعث می‌شوند هنگام تابش نور آفتاب، اشعه‌های رنگی، فضای درون تالار را پر کند.

تالار مرکزی
تالار مرکزی

نقاشی های چهل ستون

نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است.

این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوارنگاره‌ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لایه دیوارنگاره حاکی از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است. تعداد نقاشی‌های دیواری این بنا مشخص نیست، اما طبق گفته‌های عبدالملک شیرازی و «قاضی احمد حقی»، این نقاشی‌های دیواری از آب طلا بوده‌اند.

موزه قزوین

موزه قزوین در میدان آزادی (سبزه میدان ) و شرق مجموعه باغ صفوی قزوین قرار دارد و داری آثاری مربوط به دوران تاریخی، اسلامی و اشیا برجسته پیش از تاریخ از دشت قزوین و فلات مرکزی است. اشیای این موزه به چند گروه تقسیم می‌شوند. برخی از این اشیاء که بیشتر ظروف سفالی و اشیای مفرغی است، به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد تعلق دارند و درمعرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه قزوین
موزه قزوین

بقعه پیغمبریه

بقعه پیغمبریه که به چهار انبیا نیز شناخته میشود در جانب شرقی خیابان پیغمبریه و جنب مدرسه و مسجد پیغمبریه در غرب بنای چهل ستون قرار دارد. تاریخ ساخت بنا به دوران صفویه برمیگردد که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل شده و دارای تزئینات کاشیکاریها، پنجره‌های طاق نما و آینه کاری زیبایی در حرم میباشد و سردر ورودی حیاط کتیبه‌ای دارد به رنگ سفید بر روی کاشی لاجوردی متضمّن تاریخ اتمام بنا (۱۳۳۲) است.

چهل ستون قزوین  سامانه جامع گردشگری رستاک
بقعه پیغمبریه
بقعه پیغمبریه در چهل ستون
بقعه پیغمبریه در چهل ستون

پایتخت خوشنویسی ایران

قزوین به واسطه هنرمندان و خوشنویسان مشهور و بسیار، مفتخر به لقب پایتخت خوشنویسی ایران است.

امروزه عمارت چهل ستون به موزه ای خوشنویسی تبدیل شده است.

پایتخت خوشنویسی ایران
پایتخت خوشنویسی ایران
پایتخت خوشنویسی ایران
پایتخت خوشنویسی ایران

کاربری کنونی چهل ستون

امروزه کاخ چهلستون به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان و خطاطان هنرمند و به نام ایرانی مانند مالک دیلمی، میرعماد قزوینی، درویش عبدالمجید، محمد حسین عماد کتاب؛ به همراه آثار و اشیایی تاریخی که از کاخ به دست آمده در آن نمایش داده می شود.

این عمارت در سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

کاربری کنونی
کاربری کنونی چهل ستون

اقامت و خدمات گردشگری

یکی از ارکان سفر اقامتگاه  و وسیله نقلیه مناسب می باشد.رستاک بصورت حرفه ای برای شما در قزوینو الموت و اطراف آن می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

چهل ستون قزوین  سامانه جامع گردشگری رستاک
بوم گردی در الموت رزرو از رستاک

علاوه بر این خدمات گردشگری شامل:

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید:

بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

چهل ستون قزوین  سامانه جامع گردشگری رستاک
خدمات گردشگری در قزوین هتل راژیا رزرو رستاک

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در رستاک رایگان می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید