نیاسر منطقه خوش آب و هوای کاشان

0
3174
غار نیاسر
نیاسر تاریخ و شهرت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه در میان مردم مشهور شده و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید.

نیاسر

نیاسر در ۲۰ کیلومتر شهر کاشان و در مسیر کاشان به مشهد اردهال واقع شده و با شهر تهران ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد.نیاسر تاریخ و شهرت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه در میان مردم مشهور شده و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید. 

نیاسر
نیاسر

معنای نیاسر

بنا بر آنچه مجله دریای پارس نوشته‌است نیاسر واژه‌ای است از فارسی کهن و به معنی سایه و سرما معنی می‌دهد و متضاد آفتاب و گرما است. بعضی آن را به معنی ایستاده هم‌معنی کرده‌اند.

معنای نیاسر
معنای نیاسر

آبشار

کمی پایین‌تر از چهار طاقی نیاسر، چشمه آب تمیز و خنکی جریان می‌یابد و به روستا می‌رود، این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد، از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده‌است که ۱۶۸۰ متر بالای سطح دریا می‌باشد. آبی که از آبشار پایین می‌ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار را داراست.

آبشار نیاسر عکس بنده رستاک
آبشار نیاسر عکس بنده رستاک

۲۵ متر ارتفاع

آبشار نیاسر نیز از جمله زیباترین آبشارهای ایران است که محیطی سرسبز و مصفا را در محله سر کمر شهر نیاسر ایجاد کرده‌است. این آبشار خزه‌ای و ۲۵ متری با دسترسی راحتی که دارد گردشگران و عاشقان تور طبیعت گردی را به خصوص در فصل بهار، که آب آبشار پرآب‌تر از هر زمان دیگری است و طبیعت جذاب و با طراوتی دارد (اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد) به خود جلب می‌کند.

آبشار نیاسر عکس از رستاک
آبشار نیاسر عکس از رستاک

چهار تاقی نیاسر

چهارتاقی نیاسر که به آتشکده ساسانی نیاسر نیز معروف می‌باشد، یک ساختمان گنبدی شکل است که آن را متعلق به اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوران ساسانی می‌دانند و بالاتر از چشمه اسکندریه قرار دارد. چهار تاقی بر روی صخره‌ای قرار گرفته‌است و مشرف به بخش «تالار» روستا می‌باشد، از دور خود نمایی می‌کند. این بنایی است که معتقدند به دستور اردشیر بابکان، مؤسس سلسله ساسانیان ساخته شده‌است. آتشکده بنایی ۱۴×۱۴ متر می‌باشد که به صورت اتاقی به همراه یک گنبد می‌باشد.

نیاسر منطقه خوش آب و هوای کاشان  سامانه جامع گردشگری رستاک

معماری آتشکده

در چهار طرف اتاق دیواری وجود ندارد. چهار طاقی از سنگهایی که با گچ کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند ساخته شده‌است. سنگ‌های به کار رفته در قسمت‌های پایینی بنا به شکل طبیعی و عادی و سنگهای بکار رفته در قوسها و در قسمت‌های فوقانی مربعی شکل و مانند آجرهای بزرگی هستند. قسمت‌های تحتانی بنا در سالهای اخیر با گچ پوشیده شده‌است. احتمالاً درگذشته تمامی دیوارهای اطراف آتشکده با کنده کاری‌های گچی تزیین شده بودند.

معماری آتشکده
معماری آتشکده

غار نیاسر

غار نیاسر از یکی از غارهای غیرطبیعی است که حاصل حفر بشر می‌باشد که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده‌است.این غار شامل مجموعه‌ای از تونلها و راهروهای تنگ و طولانی و اتاقها، اتاقکها و چاه‌های متعدد است. دسترسی به عمق این چاه‌ها بدون استفاده از وسایل پیشرفته امروز ممکن نیست، غار نیاسر به «سوراخ ویس» یا «غایر ویس» یا «غار رئیس» شهرت دارد و قرنها ناشناخته مانده بود.

غار نیاسر
غار نیاسر

سابقه غار

عده ای از باستان شناسان عمر این غار را به دوره پارتیان نسبت می دهند و معتقدند که چون پارتیان معابد خود را در تاریکی مطلق می‌ساختند،‌ این غار هم در همان دوره به عنوان معبد ساخته شده است.

سابقه غار
سابقه غار

حمام و آسیاب

در مسیر آبشار ۱۳ آسیاب وجود دارد که ۳ الی۴ عدد از آنها تخریب شده‌اند و از مابقی هم جز یک آسیاب فعال در پای آبشار، چیز زیادی باقی نمانده است. این حمام ها و آسیاب در درون صفویه بنا نهاده شده‌است و وجه تسمیه آن نیز به همان دلیل است. نحوه انتقال آب به داخل حمام نیز جالب است و در خور توجه و بدین شکل است که آب از آبشار به وسیله کولهای گلی به داخل هشت گوش زیبایی و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد و از آنجا به کل حمام انتقال می‌یافت و آب شرب حمام نیز به وسیله کولهای جداگانه بداخل حمام هدایت می‌شده که هنوز آثارش باقی است.

حمام و آسیاب عکس از رستاک
حمام و آسیاب عکس از رستاک

شکل کارکرد حمام

سوخت حمام از هیزم بوده‌است و حمام دارای خزان بوده‌است و ورودی هشت ضلع شکل آن بوسیله دالانهایی از بیرون حمام جدا شده‌است؛ و اما آسیاب آبی که به وسیله ابی که از آبشار به پائین ریخته می‌شده به گردش درآمده‌است به این شکل کارمی کند که آب ابتدا در داخل تنوره‌هایی ذخیره و از آنجا بوسیله کول باریکی که از انتهای تنوره با فشار به چرخه آسیاب می‌ریزد و سنگ آسیاب را به گردش درمی‌آورد و گندم و جو را آسیا می‌کند.

حمام و آسیاب عکس از رستاک
حمام و آسیاب عکس از رستاک

کارگاه‌های گلابگیری سنتی نیاسر

کارگاه‌های گلابگیری سنتی نیاسر
کارگاه‌های گلابگیری سنتی نیاسر

اقامت و پذیرایی در نیاسر

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در نیاسر و کاشان می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

علاوه بر این خدمات گردشگری شامل :

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید :

بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید