نارنجستان قوام

0
3774

نارنجستان قوام متعلق به خاندان قوام الملک بوده است. این باغ به عنوان دیوان خانه و محل مراجعات رعیت ها و دیگر مردم و همچنین محل تشکیل جلسه های عمومی و نشست های بزرگان و اشراف در زمان قاجاریه مورد استفاده قرار می گرفته است. خاندان قوام الملک از خانواده های مقتدر دوران قاجاریه بوده که چندین قرن سردمدار حکومت فارس و نواحی اطراف بودند.

ساخت بنای نارجستان قوام
ساخت بنای نارجستان قوام

ساخت بنا

ساخت نارنجستان قوام در سال ۱۲۹۲ توسط محمد علی خان قوام الملک شروع شد و اتمام آن در سال ۱۳۰۲ توسط محمد رضا خان فرزند محمد علی خان انجام گرفت. تکمیل این ساخت نزدیک به ده سال طول کشیده است. این ساختمان با صنعت آینه کاری، نقاشی، کاشی کاری، گچ بری و منبت کاری یکی از شاهکارهای دوره ی قاجاریه می باشد. حیاط این ساختمان بسیا زیبا است. علت نام گذاری این ساختمان به نارنجستان این است که درختان نارنج در حیاط آن بسیار است.

نارنجستان قوام  سامانه جامع گردشگری رستاک
نارنجستان قوام

بخش های مختلف بنا

ایوان یا تالار آینه در وسط و اتاق هایی در چپ و راست آن به صورت قرینه ساخته شده اند. حتی سنگ های پایین دیوار نیز به صورت قرینه حجاری شده است. بر روی آن ها شکل های شیر، گور و سربازان هخامنشی و مبارزه با هلاهل که یک موجود افسانه ای است به تقلید از تخت جمشید حجاری شده است.


بخش های مختلف بنا
بخش های مختلف بنا

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.


در سمت راست و چپ ضلع جنوبی حیاط ساختمان هایی است که هر کدام دارای ایوانی می باشد. در جلو هر ایوان چهار ستون چوبی و دو نیمه ستون قرار گرفته است. کف ایوان ها با قطعات کاشی سفید و آبی فرش شده است و دیوار ایوان ها از نمونه های هنر دوره قاجاریه می باشد که روی آن ها گچبری های زیبایی انجام شده است.

نارنجستان قوام  سامانه جامع گردشگری رستاک
نارنجستان قوام

معماری بنا

این بنا دو متر از کف حیاط بلندتر است از لحاظ معماری، حجاری، نقاشی، گچ بری و آیینه کاری از عالی ترین نمونه هنر دوره قاجاریه است و با شکوه ترین قسمت این ساختمان ایوان بزرگ آن است که دارای دو ستون سنگی یک پارچه و سقفی مسطح است. در وسط سقف ایوان هشت تصویر از چهره زنان در قاب های بیضی شکل ترسیم شده و چند شکل هندسی زیبا از تکه های آیینه به صورت برجسته ساخته شده است.

معماری بنا
معماری بنا

نارنجستان قوام هم اکنون

ساختمان نارنجستان به تدریج در دست خانواده قوام الملک دست به دست گشته تا این که در سال ۱۳۴۵ توسط ابراهیم خان قوام الملک به دانشگاه شیراز اهدا شد. دانشگاه شیراز نیز آن را در اختیار موسسه پروفسور آرتوروپ قرار داد. این موسسه با همکاری سازمان بودجه تعمیراتی در آن انجام داده و قسمت های فرسوده آن توسط هنرمندان شیرازی به نحو ماهرانه ای مرمت شد.

نارنجستان هم اکنون
نارنجستان هم اکنون

امکانات اقامتی و خدمات رستاک

اپلیکیشن رستاک رزرو هتل ،ویلا و واحد های بوم گردی و نیز خدمات گردشگری شامل: راهنما،غذای محلی و سنتی ،اتومبیل با راننده و سوغاتی را ان لاین در اختیار شما قرار می دهد . این فرصت را از دست ندهید.ان را از کافه بازار رایگان دانلود کنید.

دفتر رزرواسیون رستاک جهت اقامتگاه و خدمات گردشگری ان لاین و 24 ساعته
دفتر رزرواسیون رستاک جهت اقامتگاه و خدمات گردشگری ان لاین و ۲۴ ساعته

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید