سه گنبد ارومیه

0
363

سه گنبد ارومیه نمادی از معماری زیبای سلجوقیان

سه گنبد یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که توانسته نمادی از تاریخ سلجوقیان در این شهر باشد. در طول سال افراد زیادی از سراسر ایران و دنیا برای دیدن سه گنبد ارومیه به این شهر که آرامگاه ۸۰۰ساله‌اش را از نزدیک ببینند و با یکی دیگر از زیبایی‌‌های ارومیه آشنا شوند.در این مقاله با رستاک هوم همسفر شوید.

سه گنبد ارومیه
سه گنبد ارومیه

سه گنبد کجاست ؟

سه گنبد یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که با سفر به آذربایجان غربی می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. این مکان مقبره مربوط به دوران سلجوقیان است.

برج سه گنبد ارومیه
برج سه گنبد ارومیه

مسیر سه گنبد از تهران چطور است ؟

برای رسیدن به مقبره سه گنبد از تهران باید ابتدا مسیر اتوبان کرج را در پیش بگیرید و بعد از طی کردن مسیر قزوین به شهر تبریز برسید و در ادامه مسیر ارومیه را برای رسیدن به این آثار تاریخی پشت‌سر بگذارید.

بهترین زمان برای بازدید از سه گنبد چه زمانی است ؟

ارومیه جزو شهرهای سرد و کوهستانی است بنابراین اگر زمستان را برای بازدید از این آثار تاریخی درنظر گرفته‌اید می‌تواند احساس ناخوشایندی را در شما به‌وجود آورد پس بهترین فصل برای بازدید بهار و تابستان است.

معماری سه گنبد
معماری سه گنبد

تاریخچه سه گنبد

سه گنبد ارومیه مربوط به آرامگاهی است که ساخت آن به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد و به‌خاطر طراحی جذاب و معماری قدیمی خود توانسته به یکی از آثار ارزشمند تاریخی در این شهر و ایران تبدیل شود.

سه گنبد ارومیه
سه گنبد ارومیه

از نظر طراحی سه گنبد معماری مدور یا دایره شکل دارد که در سال ۵۸۰ هجری قمری به‌وسیله فردی به‌نام «منصور بن موسی» ساخته شده است. نحوه آجرکاری و معماری این ساختمان شباهت زیادی به دوره طغرل دارد.

فضای سبز سه گنبد
فضای سبز سه گنبد

هنگام ورود به مقبره سه گنبد می‌توانید سه کتیبه از جنس سنگ تراش خورده تهیه شده اند را ببینید که روی آن‌ها به زبان کوفی نوشته‌هایی نقش بسته است. این سه کتیبه به دستور یکی از پادشاهان سلجوقی بهنام «شیث قاطه مظفری» تهیه شده‌اند.

نمای بیرونی سه گنبد
نمای بیرونی سه گنبد

علت نام‌گذاری سه گنبد

در قسمت بالای اتاق مقبره سه گنبد و دخمه تنها دو گنبد از این بنا نمایان است به‌همین دلیل برخی از افراد تصور می‌کنند که بنای دیگری هم کنار این آثار تاریخی وجود داشته که در طول مدت از بین رفته و در حال حاضر فقط ۲ گنبد از آن مشخص است؛ اما در واقعیت سومین گنبد این آثار باستانی طراحی گنبدی شکل ندارد و طراحی سقف آن ساده است.

سه گنبد
سه گنبد

معماری داخلی برج

اتاق مقبره سه گنبد به شکل مربع طراحی شده به طوری که می‌تواند با مهارت خاص معماری در داخل یک برج مدور و استوآن‌های شکل جای بگیرد. این طراحی زمانی شگفتی بالای خود را از نظر معماری نشان می‌دهد

معماری داخل برج
معماری داخل برج

جاهای دیدنی نزدیک به سه گنبد

بازار ارومیه

بازار ارومیه از بخش‌های مختلف مانند پنج حمام قدیمی، هفت تیمچه، مسجد جامع و سرای بزرگ تشکیل شده‌است که کسب‌وکارهای مختلف در آن مشغول به فعالیت هستند.

بازار ارومیه
بازار ارومیه

از دیگر بخش‌های این بازار می‌توان به راسته مسگرها، راسته لبنیات فروشی، راسته عطاری‌ها، کفش فروشی‌ها، بلور فروشی، پارچه فروشی، زرگرها، فرش فروشان اشاره کرد. اگر قصد لذت بردن از این جاذبه آذربایجان غربی را دارید لازم است ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰:۳۰ را برای بازدید در نظر بگیرید.

بازار تاریخی ارومیه
بازار تاریخی ارومیه

یخچال دوقوز پله

یخچال دو قوز پله نزدیک سه گنبد که بعضی‌ها آن را به اسم یخچال «نُه پله»، یخچال دوقوز پله یا یخچال دوغوز پله هم می‌شناسند در محله دوقوز پله از شهر ارومیه قرار دارد. این مکان که خانه آبگینه ارومیه نام دارد در دوران قاجار ساخته شده و مردم برای تامین یخ به نگهداری مواد غذایی از آن استفاده می‌کردند.

 یخچال نه پله
یخچال نه پله

یخچال دوقوز پله که با نام‌های یخچال نه پله، یخچال دوغوز پله و یخچال دوققوز پله نیز شناخته می‌شود، در خیابان عسگرخان ارومیه و در محله‌ای با همین نام قرار دارد. با قدمتی که به دوران قاجار بازمی‌گردد، از این یخچال برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز شهر در تابستان استفاده می‌شد.

یخچال دو قوز پله
یخچال دو قوز پله

خانه انصاری

خانه انصاری
خانه انصاری

خانه انصاری از خانه‌های قدیمی و جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است که در میدان امام حسین (ع) (میدان گول اوستی)، امتداد خیابان مدنی دو، کوچه انصاری قرار دارد.قدمت تاریخی این مکان به دوره قاجار برمی‌گردد .خانه انصاری دو طبقه دارد که به‌شکل چهارگوش و رو به شمال ساخته شده است و در وسط حیاط و باغی بزرگ قرار دارد.

خانه انصاری
خانه انصاری

توصیه‌هایی برای بازدید از سه گنبد

برای بازدید از این مکان حدود نیم ساعت زمان لازم است و باید بلیت بازدید را تهیه کنید.ساعت بازدید سه گنبد از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب است و باید مدت زمان حدودی یک‌ونیم تا دو ساعت برای بازدید از قسمت بیرونی و فضای داخلی این مقبره در نظر بگیرید. فراموش نکنید که موزه سنگ‌ها در حیاط این برج منتظر بازدید هستند تا هنگام سر زدن به سه گنبد ارومیه از این امکانات هم لذت ببرید.

موزه سنگ ها
موزه سنگ ها

در این مقاله در رستاک هوم با سه گنبد ارومیه و جاهای دیدنی نزدیک به سه گنبد ارومیه آشنا شدیم. جهت رزرو هتل و اقامتگاه در ارومیه از طریق وبسایت رستاک هوم www.rastkhome.com و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم رزرو خود را انجام دهید.

واحد 3 خواب استخردار ارومیه
واحد ۳ خواب استخردار ارومیه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید