دیدنی های صفی آباد

0
421

صفی آباد یکی شهرهای استان خراسان شمالی است که از پیشینه غنی و تاریخی کهن برخوردار می‌باشد. این شهر مرکز بخش بام و صفی ‌آباد از توابع شهرستان اسفراین است که با توجه به موقعیت قرارگیری در جاده ابریشم و بهره مندی از منابع طبیعی فراوان، دارای جاذبه‌های فرهنگی-تاریخی و طبیعی است. شغل اصلی مردم صفی آباد، کشاورزی است و گندم، جو و زیره از محصولات عمده این سرزمین می‌باشند.دیدنی های صفی آباد

وجه تسمیه شهر صفی آباد

نام صفی آباد فعلی بیشتر به دوره نادرشاه و پس از آن بر می‌گردد این دهستان که امروزه به شهر مبدل گشته به سال ۱۱۴۰–۱۱۴۵ هجری به دست صفی خان بغایری احداث شد در دوره قاجاریه در زمان محمد خان قاجار در سال ۱۲۱۱حاکم آن لطفعلی خان بغایری بود پس از او در سال ۱۲۱۵حکمت صفی آباد به لطفعلی خان بغایری رسید. صفی آباد در دوره قاجاریه در حدود ۵۰۰ خانوار بوده که نژاد آن‌ها از ترکان بغایری از تیره گرایلی می‌باشند.

جاذبه های گردشگری صفی آباد

آب‌انبار صفی‌آباد

آب‌انبار صفی آباد مربوط به دوره افشار – دوره قاجار است و در شهرستان اسفراین، بخش بام وصفی آباد، مرکز شهر صفی آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب‌انبار صفی‌آباد
آب‌انبار صفی‌آباد

کاروانسرای راونیز

ویرانه ­های بنای سنگی مشهور به کاروانسرا یا رباط راونیز در شمال شهر صفي آباد به دورۀ تیموری تعلق دارد. بقایای این رباط که دو دروازه در ضلع شمالي و جنوبی داشته حدود ۲۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. امروزه فقط یکی از جرزهای دراوزۀ جنوبی به شکل ستونی از سنگ و ساروج باقيمانده كه در نماسازی آن سنگ ريزه هاي رنگي به­کار رفته است. این بنا یکی از رباط­هایی است که در امتداد مسیر مواسلاتی و کاروانروی نیشابور به گرگان ساخته شده و زمانی کاروانیان در آن اتراق می­کرده­اند.دیدنی های صفی آباد

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

روستای صفی آباد
روستای صفی آباد

آرامگاه شاهزاده محمد

این آرامگاه یکی از بقاع متبرکۀ شهر صفی اباد می‌باشد که در روستای باغشجرد واقع گردیده است. از لحاظ قدمت متعلق به دوره صفوی تاریخگذاری شده و به شماره ۵۹۵۰ در فهرست اثار ملی ثبت شده‌است.پلان بنا به صورت مربع شكل است و چهار ورودی در جهات اصلي داشته كه فعلاً فقط ورودی شرقی باز است و سایر ورودی­ها به شکل تاقنما درآمده­اند. پلان بنا به صورت مربع شكل است و ۹۹ متر مربع مساحتدارد. ورودی اصلی با قوس جناقی پوشش یافته که در داخل آن یک طاق نما با قوس نیز تعبیه شده‌است.

شهرهای اطراف صفی آباد
شهرهای اطراف صفی آباد

در حاشيه قوس‌ها قاب هايی با نقوش گل و بوته ايجاد شده و كتيبه هايي با متن آيه الكرسي با اندود گچ تزئين گرديده و پايين تر از كتيبه‌ها كمربندي با نقوش گل و بوته با رنگ‌هاي اصلي به صورت قرينه كشيده شده‌است كه جلوه ای خاص به فضای داخلي بنا داده است و بیشتر آن‌ها مربوط به دوره قاجاریه دیدنی های صفی آباد

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .

نقوش صخره ای

در طی تحقیقاتی باستان شناختی که در تیرماه سال ۱۳۹۱ به سرپرستی احمد نیک گفتار جهت شناسایی استقرارهای پیش از تاریخ و تاریخی در بخش بام و صفی‌آباد صورت گرفت در محدوده یک غار قدیمی بقایای از نقوش کنده بر روی تکه سنگ‌های بزرگ شناسای گردید که این نقش‌ها احتمالاً به وسیلهشکارچیان دوران باستان بر روی این سنگ‌ها ایجاد شده‌است. احتمال می‌رود مربوط به دوره مس سنگ یا عصر مفرغ باشند. این نقوش شامل بزکوهی و نقوش نمادین به شکل دایره و… .

روستای بام

روستای بام از توابع شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی و بخش صفی آباد دهستان بام می باشد جمعیت این روستا در سرشماری سال ۱۳۸۵ بالغ بر حدود ۲۰۰۶۰ نفر و ۸۸۴ خانوار می باشد .نژاد این مردمان از دو نژاد بیات و بغایری می باشند که نژاد بیات در قبل از اسلام و نژاد بغایری ها در زمان حمله هولاکوخان به ایران از منطقه فراقوم ترکمنستان به این منطقه آمده اند و به همین دلیل اکثر مردم آن به زبان ترکی تکلم میکنند .دیدنی های صفی آباد

طبیعت زیبای  صفی آباد
طبیعت زیبای صفی آباد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید