معرفی ارگ تاریخی گوگد

0
245

معرفی ارگ تاریخی گوگد یکی از جاهای دیدنی گلپایگان محسوب می‌شود که امروزه کاربری آن به هتل تغییر کرده است. این بنای تاریخی که دومین سازه خشتی آجری بزرگ ایران به حساب می‌آید و قدمتش به ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد، در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. ارگ گوگد در سال‌های اخیر بازسازی شده است و محلی عالی برای تماشای گوشه‌ای از تاریخ و معماری ایرانی به حساب می‌آید و برای این منظور لزومی ندارد که حتما مهمان هتل باشید. 

ارگ تاریخی گوگد
ارگ گوگد یکی از جاهای دیدنی گلپایگان محسوب می‌شود
ارگ تاریخی گوگد

با رستاک هوم همراه باشید تا با این ارگ تاریخی در گلپایگان آشنا شوید.

معماری ارگ گوگد

معماری ارگ گوگد به شکلی است که هم برای روزهای شورش و هم برای روزهای صلح و میزبانی از مهمان‌ها طراحی شده. نگهبان‌های قلعه  می‌توانستند از چهار برجی که در چهار طرف قلعه ساخته شده شورشگران را از راه دور ببینند و اقدامات دفاعی را انجام دهند. دیوارهای بلند و ضخیم قلعه هم مانعی برای ورود نیروهای نظامی مهاجم بوده.

معماری ارگ گوگد
معماری ارگ گوگد به شکلی است که هم برای روزهای شورش و هم برای روزهای صلح و میزبانی از مهمان‌ها
معماری ارگ گوگد

زمانی که مهاجمان به قلعه حمله می‌کردند، نگهبان ها از کنگره های بالای برج تیراندازی می‌کردند و سنگ و سرب داغ بر سر دشمنان میریختند. دایره‌ای‌شکل بودن برج های قلعه این امکان را به  نگهبان‌ها میداده که تمام طول دیوار را به خوبی ببینند و نقطه کوری نداشته باشند.

برای رزرو هتل ، اقامتگاه اصفهان می توانید از طریق وبسایت رستاک هوم و یا شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ اقدام کنید.

معماری ارگ گوگد بسیار شبیه کاروان‌سراها است؛ به‌طوری که فضای بازی در وسط وجود دارد و اتاق‌ها در اطراف قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که در نوع معماری ارگ، نظام طبقاتی لحاظ شده است و بر اساس آن بزرگان در طبقه بالا و کسانی که دارای مقام پایین‌تری بودند، در طبقات پایین ساکن می‌شدند.

کاربری ارگ گوگد

چند سالی است که ارگ گوگد  به رسم قدیمی خودش، تبدیل به اقامتگاه بومگردی سنتی شده. به همین منظور  برای تبدیل فضای داخلی قلعه به فضایی مدرن که گردشگران امروزی در آن احساس راحتی کنند تغییراتی در بنا ایجاد شده.

هتل ارگ گوگد
چند سالی است که ارگ گوگد  به رسم قدیمی خودش، تبدیل به اقامتگاه بومگردی سنتی شده. به همین منظور  برای تبدیل فضای داخلی قلعه به فضایی مدرن که گردشگران امروزی در آن احساس راحتی کنند تغییراتی در بنا ایجاد شده.
هتل ارگ گوگد

قسمت عمده‌ی این تغییرات در قسمت جنوبی ارگ انجام شده. پذیرش، درب جنوبی و چای‌خانه بخش‌هایی هستند که به ساختمان اولیه اضافه شده. بقیه قسمت‌های خانه سرنوشتی مشابه گذشته‌ی ارگ دارند. فضایی که در گذشته به عنوان آشپزخانه استفاده می شده امروز محل نگهداری مواد غذایی و پخت آن هاست. اتاق‌های ضلع شمال غربی از گذشته تا امروز محل اقامت مسافرها بوده. اتاق شاه‌نشین ضلع شمالی امروز تبدیل به سوئیت ویژه شده. اماخبری از اصطبل قدیمی نیست و تنها اطاق های زیبا و تزیین شده آن باقی مانده.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

دسترسی به ارگ گوگد و دیدنی‌های اطراف آن

ارگ گوگد در شهرستان گلپایگان، شهر گوگد، خیابان آیت الله گلپایگانی و در کوچه‌ی قلعه واقع شده. برای رسیدن به گوگد از گلپایگان به سمت شمال شرق حرکت کنید و در فاصله‌ی ۱۱ کیلومتری به ارگ گوگد می‌رسید. اگر با اتوبوس یا قطار به گلپایگان می‌رسید، تاکسی‌های خطی به مقصد گوگد شما را به قلعه خواهند رساند.

فروشگاه صنایع دستی
ارگ گوگد در شهرستان گلپایگان، شهر گوگد،
فروشگاه صنایع دستی

سفر کردن به گلپایگان مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به گشت و گذار در طبیعت علاقه دارید، تصویر دشت لاله‌های گلپایگان، منطقه حفاظت شده‌ی موته با آهوهایی که در آن جولان می‌دهند یا کمی دورتر، دشت لاله‌های خوانسار برای همیشه در ذهن شما ثبت خواهد شد. یا اگر برای دیدن آثار تاریخی سفر می کنید، سنگ نگاره‌های سی‌هزارساله‌ی غرقاب،  قلعه گبری، مناره ۱۸ متری گلپایگان که شعله آن راهنمای مسافر ها بوده و یا روستای سنگی وانشان حتماً نظر شما را جلب خواهد کرد.

اگر به قصد ماندن در اصفهان دارید به این شهر سفر می‌کنید و می‌خواهید یکی دو هفته در این استان زیبا به گشت و گذار بپردازید، پیشنهاد ما این است که برای پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب به رستاک هوم سر بزنید. اینطوری می‌توانید گلچین آپارتمان‌های ما در اصفهان و شهرهای اطراف را ببینید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید