رودخانه سیروان کردستان

0
588

رودخانه ای که از دل طبیعت کردستان می گذرد

رودخانه سیروان کردستان به دلیل پیچ‌و‌خم‌های بی‌شمار به یکی از بهترین رودخانه های ایرانی برای رفتینگ تبدیل شده است. این رودخانه با ۴۴۵ کیلومتر طول، از دل دشت‌های سرسبز و صخره‌های بلند می‌گذرد تا منظره‌ای تماشایی از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی علاقه‌مندان قرار دهد. رودخانه سیروان جایگاه پنجمین رودخانه پرآب ایران قرار دارد. با رستاک باشید تا در ادامه به معرفی این رودخانه دیدنی بپردازیم.

نمایی از رودخانه سیروان
نمایی از رودخانه سیروان

رودخانه سیروان کجاست؟

رودخانه سیروان پاوه بین کرمانشاه و سنندج  قرار دارد. این رودخانه در منطقه‌ای با نام هورامان به دو قسمت تخت و بلند تقسیم می‌شود. با مجله رستاک میتوانید بروز باشید . جاده‌ای با طول ۷۵ کیلومتر اورامان را به مریوان متصل می‌کند. سیروان در فاصله‌ای نزدیک به اورمان، این ناحیه را از منطقه سرآباد جدا می‌کند.

هورامان
هورامان

معرفی رودخانه سیروان

سیروان چیزی حدود ۲۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال آبدهی دارد. به لطف این حجم از آب، سیروان همیشه خروشان و تماشایی است و به یکی ازبهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ تبدیل شده است. سیروان در غرب ایران جریان دارد. این رودخانه از به‌هم‌پیوستن رودخانه‌های قشلاق و گاوه‌رود، سرچشمه گرفته و سپس در بین دره‌های سرسبز کوچک خرمال، شاهو و سالان جاری می‌شود. در نهایت نیز پس از طی مسیری طولانی در طبعیت زیبای کردستان، وارد علاق می‌شود و به دریاچه سد دربندیخان می‌ریزد. عراقی‌ها به سیروان، رود دیاله می‌گویند.

رفتینگ در سیروان
رفتینگ در سیروان
پاوه
پاوه

پوشش گیاهی و جانوری اطراف رودخانه سیروان پاوه

پوشش گیاهی سیروان
پوشش گیاهی سیروان

از آنجایی که آب مایه زندگانی است،‌ محیط‌ زیستی انبوه از گیاهان متنوع و جانوران متفاوت در اطراف سیروان شکل گرفته. در این منطقه تا چشم‌ کار می‌کند درخت‌های وون، بلوط، شرو، میلو، تنگز و پسته وحشی مشاهده می‌شود. به علاقه‌مندان میوه‌‌های خوشمزه این نوید را بدهیم که اطراف سیروان پر است از درخت‌های پربار گردو، توت، گلابی، انجیر و انار. پوشش گیاهی متنوع این منطقه فقط به گیاهان آن خلاصه نمی‌شود.

برداشت انار در سیروان
برداشت انار در سیروان

گیاهان قازیاخه، گیلاخه، نرمیله،‌ده‌مه‌رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل،‌سیدران، زرده لو، سپل، چنور، سیاولو، که‌ما، قومامه، توسی و شب‌بو نیز در گوشه‌وکنار سیروان می‌رویند.این ناحیه بهشت طبعیت‌دوست‌هاست. اگر اهل جمع‌آوری گیاهان دارویی هستید یا اینکه دستی در عکاسی از طبیعت سرسبز دارید، گشت‌و‌گذار در طبیعت حسابی به شما خوش می‌گذرد.

پوشش پرندگان
پوشش پرندگان
گربه ماهی
گربه ماهی
پاغازه
پاغازه

منطقه اطراف رودخانه سیروان کردستان یکی از متنوع‌ترین پوشش‌های جانوری را دارد. برای تعریف تنوع گونه‌های جانوری این منطقه باید بگوییم که نزدیک به ۳۵۷ حیوان در کردستان شناسایی شده‌اند.پرنده‌های شکاری مانند عقاب شاهی، عقاب طلایی، عقاب دریایی، شاهین و قرقی آسمان سیروان را در اختیار گرفته‌اند. سیروان، رودخانه‌‌ای است پر از ماهی‌های کپور و گربه ماهی.

عقاب طلایی
عقاب طلایی

مسیر رودخانه سیروان پالنگان

سیروان چیزی حدود ۴۴۵ طول دارد که قسمت بسیار زیادِ آن از خاک ایران می‌گذرد. این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه می‌گیرد. سپس از شمال غربی اورامان می‌گذرد و دوآب و هرتا را پشت‌سر می‌گذارد. در طول این مسیر، رودخانه‌های ژاوه‌رود، قشلاق، لیله، لوشه و زمکان به آن می‌ریزد تا سیروان پرآب‌تر شود.

عروس منطقه ژاوه رود
عروس منطقه ژاوه رود

جاذبه های گردشگری رودخانه سیروان

سیروان سرشار از جاذبه‌های گردشگری است. این منطقه جلوه‌های بی‌نظیری برای علاقه‌مندان طبیعت دارد. از آنجایی که با رودخانه‌ای پر از ماهی روبه‌رو هستیم، ماهیگیری یکی از جاذبه‌های اصلی سیروان به حساب می‌آید. اگر اهل ماهیگیری هستید، این نوید را به شما بدهیم که با دستی پر از ماهی‌های خوشمزه از این سفر باز خواهید گذشت.

رودخانه سیروان کردستان  سامانه جامع گردشگری رستاک
ماهیگیری در سیروان
ماهیگیری در سیروان

بهترین زمان سفر به رودخانه سیروان

سیروان در بهار هر سال از همیشه خروشان‌تر می‌شود. خوشبختانه آب‌و‌هوای کردستان به گونه‌ای است که حتی در تابستان نیز آب‌و‌هوای سیروان چندان گرم و طاقت فرسا نیست. انصافاً باید گفت با فرا رسیدن پاییز، سیروان کمی سرد می‌شود. با این حال این سرما به اندازه‌ای نیست که گردشگری در آن خوش نگذرد. زمستان‌های سیروان حسابی سرد و سوزان است.

بهترین زمان سفر به سیروان
بهترین زمان سفر به سیروان

جاهای دیدنی اطراف رودخانه سیروان

سیروان مسیری طولانی را در دل کردستان شکافته است. این رودخانه در طول مسیر خود از مکان‌های بسیار زیبایی می‌گذرد. به لطف آب خروشان سیروان، روستاهای زیادی در اطراف این رودخانه شکل گرفته‌اند. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از بهترین جاهای دیدنی پاوه هستند که فاصله کمی با اطراف رودخانه سیروان کردستان دارند.

اورامان
اورامان

اورامان نامی شناخته‌شده برای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران کهن است. منظور از اورامان، منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران است که دیرینگی آن به دوران آشوریان و مادها باز می‌گردد.این روستا یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است. از دور که به آن نگاه کنید، انگار پله‌هایی است که به بهشت می‌رسد.

روستای پالنگان

روستای پالنگان
روستای پالنگان

روستای پالنگان یکی دیگر از روستاهای خوش‌ آب‌و‌هوا و تماشایی در منطقه اورامان به حساب می‌آید. به هر کجای این روستا که نگاهی بیندازید، چشمتان به منظره تماشایی چشمه‌های زلال و آبشارهای خروشان روشن می‌شد.در این منطقه آثار باستانی معروفی مانند قلعه پالنگان، پل‌های تاریخی و قبرستانی قدیمی خودنمایی می‌کند.

روستای هجیج

روستای هچیچ
روستای هچیچ

حدود ۳۴ کیلومتر دورتر از شهر پاوه و ۱۲۳ کیلومتر مانده به کرمانشاه، روستایی با نام هجیج قرار دارد. روستای هجیج همانند دیگر روستاهای این منطقه با معماری پلکانی ساخته شده است.در این مسافرت، گشت‌و‌گذار در چشمه بل، مسجد جامع، ارتفاعات شاهو و چله خانه را فراموش نکنید.

زیارتگاه سلطان اسحاق

زیارتگاه سلطان اسحاق
زیارتگاه سلطان اسحاق

یکی از جاهای دیدنی اطراف رودخانه سیروان پاوه، زیارتگاه سلطان اسحاق است. این زیارتگاه در کناره شمالی سیروان واقع شده است.زیارتگاه سلطان اسحاق در همسایگی روستایی با نام نیسانه قرار دارد. این روستا نیز مکان مناسبی برای گردشگری به حساب می‌آید.

مسیردسترسی به رودخانه سیروان

برای رسیدن به اورامان باید راهی مریوان شوید. پس از حدود ۷۵ کیلومتر به سیروان می‌رسید.در انتهای این جاده به روستاهای اسپریز و هجیج می‌رسید. در فاصله‌ای بین این دو روستا مکانی وجود دارد که بهترین محل برای دسترسی رود سیروان به حساب می‌آید.

کُردستان متشکل از دو کلمهٔ «کُرد» و پسوند «ستان» به معنی مکان است. کردستان مکان و سرزمین کردها و ناحیه‌ای در غرب ایران است.

سوئیت ۲ در مجتمع گردشگری ۸ چنار سنندج
سوئیت ۲ در مجتمع گردشگری ۸ چنار سنندج

این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده رشته کوه‌های زاگرس میانی جای گرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان ، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از غرب به اقلیم کردستان در کشور عراق محدود است.برای رزرو ویلا و اقامتگاه در کردستان میتوانید از سایت رستاک و یا اپلیکیشن بازار اقامتگاه موردنظرتان را آنلاین رزرو نمایید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید