دیدنی های ماکو

0
269

یکی از شهرستان‌های آذربایجان غربی، منطقه آزاد ماکو است. این شهرستان شمال غرب ایران در همسایگی کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان قرار دارد. رودخانه زنگمار از این شهرستان می‌گذرد و به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شده است. بخش شمالی دیدنی های ماکو در دامنه کوه قیه و بخش جنوبی در دامنه کوه سبد قرار گرفته است. شهر ماکو به دلیل منطقه جغرافیایی خاص خود، یک شهر کاملا بازرگانی است.

جاهای دیدنی ماکو

ماکو یکی از شهرهایی است که در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. ماکو در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار گرفته‌است. به همین دلیل محل عبور مسافران و گردشگرانی است که قصد دارند از راه زمینی به کشور ترکیه سفر کنند. این شهر از شمال غربی با شهر بازرگان، از سمت شمال شرقی با شهر پلدشت، از سمت شرق با شهر شوط و از جنوب با شهر سیه چشمه مرز مشترک دارد.دیدنی های ماکو

قلعه قبان
قلعه قبان

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)

یکی از زیباترین آثار دیدنی ماکو قره کلیسا است که قدمت آن به قرن ۱۷ بازمی‌گردد. یکی از اولین کلیساهای جهان مسیحیت همین کلیسا است که روی مزار تاتائوس یکی از پیروان حضرت مسیح بنا شده‌است. این کلیسا در دل شهر ماکو ساخته شده‌است و همه ساله مسیحیان بسیاری از سراسر کشور برای برگزاری مراسم مذهبی به این کلیسا مراجعه می‌کنند. این کلیسا با هدف گرامی‌داشت مسیحیان مبارز، تاتائوس مقدس و دیگر مسیحیان کشته شده در سال ۳۰۰ میلادی پس از رسمی شدن دین مسیح ساخته‌شد.این کلیسا برخلاف اغلب معماری‌های آن دوران، طراحی مستطیلی شکل دارد و قسمت شرقی آن با سنگ‌های سیاه مزین شده‌است. در قسمت‌های خارجی این کلسیا طراحی‌هایی از گل و بوته، شکل حیوانات، نقوش سنتی و … به چشم می‌خورد که بسیار چشم‌نواز هستند. این کلیسا در نزدیکی روستای قره کلیسا و در هفت کیلومتری جاده چالدران به ضیاالدین قرار گرفته‌است.

قره کلیسا
قره کلیسا

آبشار قلعه جوق

یکی از زیباترین مناطق طبیعی ماکو آبشار قلعه جوق است که در جنوب غربی و ۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته‌است. این آبشار در میان کو‌های سنگی و در ارتفاع ۸۰ متری واقع شده‌است و طبیعت بسیار زیبایی را به وجود آورده‌است.

آبشار قلعه جوق
آبشار قلعه جوق

گور دخمه ایوان فرهاد (بام فرهاد)

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری ماکو گوردخمه ایوان فرهاد است که به اقوام اورارتو در دوران مادها تعلق دارد. این بنا در هفت کیلومتری شهرستان ماکو واقع شده‌است. این دخمه در دل صخره‌هایی بزرگ در اطراف ماکو تراشیده‌ شده‌است. مردم بومی ماکو به این دخمه بام فرهاد، فرهاد بامو، خانه فرهاد و … نیز می‌گویند. این مکان از دو اتاق و یک ورودی تشکیل می‌شود. این فضا در انتهای ۳۰ پله سنگی قرار گرفته‌است. برای اینکه بتوانید از تاریخ و زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید، بهتر است از یک راهنمای باتجربه کمک بگیرید.دیدنی های ماکو

گور دخمه ایوان فرهاد
گور دخمه ایوان فرهاد

تالاب بورآلان

در موازات رودخانه قره‌سو تالاب زیبایی به نام بورآلان قرار گرفته‌است که مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر است. این تالاب مساحتی معادل ۲۵۰ هکتار دارد و یکی از مهم‌ترین تالاب‌های آذربایجان غربی به حساب می‌آید.

تالاب بورآلان
تالاب بورآلان

روستای گردشگری رند

روستای رند در ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماکو قرار دارد. این روستا سرسبز در دامنه کوه قرار دارد و وجود چشمه های جوشان آب معدنی ، این روستا را در منطقه از شهرت فراوانی برخوردار ساخته است. احداث کاشانه مهمان برای مسافران و گردشگران ، احیاء آسیاب آبی روستای رند ، احداث خیابان قدم برای پیاده روی گردشگران ، احداث هتل های سنتی برای گردشگران ،احداث باغ پرندگان ، احداث غذاخوری هایی با غذاهای سنتی و بومی ، احداث پیست اسکی و صخره نوردی ، از جمله برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو برای این روستای سرسبز می باشد.

روستای گردشگری رند
روستای گردشگری رند

سخن نهایی

ماکو یکی از زیباترین مقاصد گردشگران ایرانی در شمال غرب ایران است. جاهای دیدنی ماکو در میان آثار طبیعی و تاریخی ایران جای دارد و برخی از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند. همین امر اهمیت این دیدنی‌ها را بیشتر می‌کند. اگر در سفرتان به ماکو از این جاذبه‌های گردشگری دیدن کردید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.دیدنی های ماکو

یکی از ارکان سفر اقامتگاه  و وسیله نقلیه مناسب می باشد.

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در کردستان و بانه و مریوان می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

علاوه بر این خدمات گردشگری شامل:

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید:

بصورت آنلاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در رستاک رایگان می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید