دیدنی های لیقوان تبریز

0
167

همه ما با شنیدن نام لیقوان، یاد پنیر لیقوان میافتیم اما بهتر است فراموش نکنیم که دیدنی های لیقوان تبریز به جز پنیر جاذبه های بسیار زیبایی دارد که ارزش تفریح و دیدن دارند. لیقوان یک روستای ییلاقی و کوهستانی است که در جنوب شرقی تبریز و در دامنه کوهستان سهند قرار گرفته است. در قسمت شرقی این روستا دره‌ بسیار باصفایی وجود دارد که رودخانه لیقوان از آن می‌‌گذرد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

دره لیقوان
دره لیقوان

آشنایی با روستای لیقوان

همان طور که گفته شد، لیقوان یکی از روستا های تبریز در آذربایجان شرقی است. این روستا واقع شده در ۳۶ کیلومتری تبریز و ۲۴ کیلومتری جنوب شهرستان باسمنج در دامنه های کوه سهند است. بعد از گذشت از روستا های هروی و بیرق روستای لیقوان قرار گرفته است که منطقه ای خوش آب و هوا با جاذبه های گردشگری بسیار رقم زده است. طبق گفته ی محققان تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی، روستای لیقوان دارای مکان های دیدنی بسیار با جاذبه های گردشگری انبوه است که بیشترین جمعیت را در خود جای داده است. لیقوان را می توان از روستاهای کوهستانی، ییلاقی به شمار برد، در شرق این روستا دره با صفایی قرار گرفته است که از میان آن رودخانه لیقوان گذر می کند.دیدنی های لیقوان تبریز

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید.

رودخانه لیقوان
رودخانه لیقوان

پنیر لیقوان

روستای لیقوان در مکانی بن بست قرار گرفته است که جز بهترین مکان ها برای چرای گوسفندان می باشد. این دره که به اصطلاحی به آن ممد دره گفته می شود از محل های زندگی ایالات و عشایرین به شمار می رود. همان طور که گفته شد روستای لیقوان در کنار رودخانه مهران فرار گرفته است که در جوار درختان سر به فلک کشیده کوه های سهند است. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و دارویی در رتبه بالایی قرار دارد. از جمله پوشش های گیاهی و دارویی این منطقه می توان به پونه، بابونه، قارچ و دیگر سبزیجات اشاره کرد. مردم این منطقه از شیر گوسفندانی که از این منطقه به خوبی تغذیه می کنند پنیر های خوشمزه ای درست می کنند که در سراسر ایران بسیار مشهور است. پنیر های لیقوان را به جرات می توان گفت در خاور میانه نمونه ای ندارد، و به همین علت است که پنیر لیقوان به عنوان بی نظیر ترین پنیر در ایران شهرت گرفته است.دیدنی های لیقوان تبریز

پنیر لیقوان
پنیر لیقوان

علت نام گذری روستای لیقوان

روستای تاریخی لیقوان در گویش محلی به نام های لوان و لیوان است. این دو کلمه به معنای آب های گرم است که از دامنه های سهند و آثار آتشفشانی سرازیر می شود. با توجه به اسناد تاریخی و نوع سکونت لیقوان که قدمتی طولانی دارد، جز مجموعه دره های کوه های سهند به حساب می آید و همواره آب های گرم از آن جاری است. در دره های سرسبز و زیبای روستای لیقوان آب و هوای کوهستانی و خنگ همراه با چشمه های آب گرم وجود دارد. دلایلی که گفته شد از مهم ترین علت های نام گذاری این منطقه به نام دره بهشت است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد .

طبیعت نادر، کوه‌ها و صخره‌های هرمی شکل و مخروطی و تونل‌های سنگی دست‌ساز بسیار زیاد زیر‌زمینی در این روستا وجود دارد. حفره‌ها ، اتاقک‌ها ، غارها ، تونل‌ها، آغل‌ها و دالان‌هایی درون کوه‌ها و در زیر خانه‌های معمولی که از جنس سنگ کران هستند توسط مردان سال‌های دور و قوی هیکل لیقوان کنده شده است که کاربرد فراوان دارند. در گذشته مردم از دست سارقان و غارتگران در آن ها پناه می‌گرفتند اما امروزه، از بعضی از آن‌ها بعنوان انباری برای نگه داشتن پنیر و هم برای نگهداری دام‌ها استفاده می‌کنند. نکته‌ی بسیار مهم در مورد این غارها معماری عجیب آن‌هاست که در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم هستند.

طبیعت لیقوان
طبیعت لیقوان

آشنایی با دیدنی های لیقوان

  1. عمارت سنگی لیقوان یا به اصطلاحی داش عمارت
  2. پل حاج سالار لیقوان یا به اصطلاحی حاج سالار کوروبوسی
  3. قبرستان تاریخی لیقوان
  4. اب گرم های طبیعی لیقوان
  5. رودخانه های زیبا لیقوان
  6. دره های جنگلی و گردشگری لیقوان
  7. چشمه های معدنی لیقوان
  8. زاغه های طبیعی موجود در سرد خانه های بزرگ لیقوان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید