معرفی جاهای دیدنی قزوین

0
239

معرفی جاهای دیدنی قزوین جزو نزدیک‌ترین مقاصد گردشگری پربازدید به شهر تهران است. قزوین شهری تاریخی با قدمت طولانی در کنار سلسله جبال کوه‌های البرز مرکزی است که در همسایگی استان‌های البرز، گیلان، زنجان، همدان و مرکزی قرار دارد. شهر قزوین در تاریخ ایران نقش پررنگی داشته است و این موضوع سبب شده تا یادگارهای مختلفی از دوران شکوه آن در این خطه باقی بماند.

قزوین
جاهای دیدنی قزوین جزو نزدیک‌ترین مقاصد گردشگری پربازدید به شهر تهران است. قزوین شهری تاریخی با قدمت طولانی در کنار سلسله جبال کوه‌های البرز مرکزی است که در همسایگی استان‌های البرز، گیلان، زنجان، همدان و مرکزی قرار دارد. شهر قزوین در تاریخ ایران نقش پررنگی داشته است و این موضوع سبب شده تا یادگارهای مختلفی از دوران شکوه آن در این خطه باقی بماند.
قزوین

معرفی جاهای دیدنی قزوین در منطقه جغرافیایی خاصی نیز قرار دارد و به همین جهت دارای آب و هوایی مطلوب با مناظر دیدنی و طبیعی خاص است. نزدیکی این شهر به مرز سبز گیلان و رشته کوه البرز موجب شکل‌گیری ییلاق‌های مختلفی در این منطقه شده و طبیعتی بکر و دیدنی را به وجود آورده است.در این مطلب از رستاک هوم به معرفی جاهای دیدنی قزوین و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر اصیل و توریستی بیشتر آشنا خواهیم شد.

دریاچه اوان
دریاچه اوان

مسجد جامع قزوین

از برجسته‌ترین معرفی جاهای دیدنی قزوین که برای هر گردشگری می‌تواند جالب توجه باشد می‌توان به بنا قدیمی مسجد جامع قزوین اشاره کرد. این مسجد چهار ایوانی در مجاورت خیابان سپه و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. مسجد جامع بنایی متعلق به دوره سلجوقی بوده که گسترش آن بیشتر در دوره صفوی و زمان پایتخت بودن قزوین انجام شده است.

مسجد جامع قزوین
از برجسته‌ترین جاهای دیدنی قزوین که برای هر گردشگری می‌تواند جالب توجه باشد می‌توان به بنا قدیمی مسجد جامع قزوین اشاره کرد. این مسجد چهار ایوانی در مجاورت خیابان سپه و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. مسجد جامع بنایی متعلق به دوره سلجوقی بوده که گسترش آن بیشتر در دوره صفوی و زمان پایتخت بودن قزوین انجام شده است.
مسجد جامع قزوین

از زیبایی‌های هنر معماری ایران وجود چندین کتیبه به خط کوفی، گلدارف نسخ و ثلث است که در آن‌ها به موضوعاتی مانند آیات قرآن اشاره شده است. مرمت مسجدمعرفی جاهای دیدنی قزوین به تازگی به اتمام رسیده و ایوان اصلی آن نیز مورد بهره برداری قرار گرفته و گردشگران می‌توانند شکوه و بزرگی این ایوان پر تزیین را از نزدیک‌ترین فاصله تماشا کنند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)

کاروانسرا سعدالسلطنه قزوین

رونق قزوین معرفی جاهای دیدنی قزوین تنها به دوره صفوی بازنمی‌گردد بلکه این شهر در ادوار بعدی نیز مورد توجه حاکمان مختلف بوده است. قزوین در زمان قاجار نیز مورد احداثات مختلفی قرار گرفت و یکی از برجسته‌ترین موارد سرای سعدالسلطنه است. این مجموعه کاروانسرایی وسیع در محدوده بازار قدیمی شهر قزوین است که مشتمل بر تعدادی سرای تو در تو و پیوسته است.

کاروانسرا سعدالسلطنه قزوین
رونق قزوین تنها به دوره صفوی بازنمی‌گردد بلکه این شهر در ادوار بعدی نیز مورد توجه حاکمان مختلف بوده است. قزوین در زمان قاجار نیز مورد احداثات مختلفی قرار گرفت و یکی از برجسته‌ترین موارد سرای سعدالسلطنه است. این مجموعه کاروانسرایی وسیع در محدوده بازار قدیمی شهر قزوین است که مشتمل بر تعدادی سرای تو در تو و پیوسته است.
کاروانسرا سعدالسلطنه قزوین

آدرس کاروانسرا سعدالسطنه: استان قزوین، قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان امام خمینی.

دریاچه اوان

اگر به دنبال یک تجربه متفاوت از لمس طبعیت بکر البرز هستید، حتما از دریاجه اوان قزوین دیدن کنید. این دریاچه طبیعی جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعیمعرفی جاهای دیدنی قزوین است که فاصله اندکی نیز با شهر دارد. دریاچه اوان در نیمه شمال الموت قزوین و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر جای گرفته است.

دریاچه اوان
اگر به دنبال یک تجربه متفاوت از لمس طبعیت بکر البرز هستید، حتما از دریاجه اوان قزوین دیدن کنید. این دریاچه طبیعی جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان قزوین است که فاصله اندکی نیز با شهر دارد. دریاچه اوان در نیمه شمال الموت قزوین و در فاصله 75 کیلومتری شهر جای گرفته است.
دریاچه اوان

اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. دریاچه با عمقی در حدود ۶ متر و وسعت ۷۰ هزار متری چشم اندازی بی مثال را در بین دشت‌های سرسبز اطراف خود ایجاد کرده است. اوان در محصوریت پوشش گیاهی زیبایی قرار گرفته و در اطراف آن می‌توان گونه‌های مختلفی از درختان مانند بيد، چنار، تبريزی ، سيب ، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گياهان علفی مانند گون، كنگر، شيرين بيان را مشاهده کرد.

آدرس دریاچه اوان: استان قزوین، معلم‌ کلایه، جوار روستاهای اوان و وربن.

خیابان سپه قزوین

تاریخ خیابان و شکل‌گیری معرفی جاهای دیدنی قزوین بنمایه شهر مدرن را می‌توان در اولین خیابان ایران در مرکز شهر قزوین مشاهده کرد. اولین خیابان ساخته شده در ایران بر اساس شیوه شهرسازی جدید است. این خیابان را می‌توان منبع الگو خیابان چهارباغ اصفهان دانست زیرا که هر دو از احداثات صفویه بوده است.

خیابان سپه قزوین
تاریخ خیابان و شکل‌گیری بنمایه شهر مدرن را می‌توان در اولین خیابان ایران در مرکز شهر قزوین مشاهده کرد. اولین خیابان ساخته شده در ایران بر اساس شیوه شهرسازی جدید است. این خیابان را می‌توان منبع الگو خیابان چهارباغ اصفهان دانست زیرا که هر دو از احداثات صفویه بوده است.
خیابان سپه قزوین

این خیابان از مهمترین آثار معرفی جاهای دیدنی قزوین دوران صفویه است و با وسعتی بیشتر از آن چه در حال حاضر دارد، در زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوی جهت پذیرایی ازسفرای دول دیگر و بزرگان دولتی پذیرایی احداث شد. خیابان سپه در بافت ارگانیک شهر ساخته شد و تا سالها شکل خود را حفظ کرد تا در زمان قاجار به شکل کنونی خیابان‌های امروزی درآمد.

آدرس خیابان سپه: استان قزوین، قزوین، خیابان سپه (شهدا کنونی).

کاخ چهل ستون قزوین

عمارت کلاه فرنگی معرفی جاهای دیدنی قزوین و یا کاخ چهل ستون تنها یادگار دوره سلطنت شاه طهماسب صفوی و نشانی بر پایتخت بودن قزوین در دوره‌ای نزدیک به نیم قرن است. نقشه بنا به صورت چهار محور چلیپایی شکل به صورت برونگرا است که شکل قالب سایر کوشک‌های سلطنتی صفوی را داشته است. از نکات جالب در مورد این بنا وجود چهار اتاق وسیع با چهار هندسه متفاوت در طبقه اول ساختمان است.

کاخ چهل ستون قزوین
عمارت کلاه فرنگی و یا کاخ چهل ستون تنها یادگار دوره سلطنت شاه طهماسب صفوی و نشانی بر پایتخت بودن قزوین در دوره‌ای نزدیک به نیم قرن است. نقشه بنا به صورت چهار محور چلیپایی شکل به صورت برونگرا است که شکل قالب سایر کوشک‌های سلطنتی صفوی را داشته است. از نکات جالب در مورد این بنا وجود چهار اتاق وسیع با چهار هندسه متفاوت در طبقه اول ساختمان است.
کاخ چهل ستون قزوین

از تزیینات مهم در این بنا می‌توان به نگاره‌های نقاشی شده بر روی پوشش‌های گچی سقف بنا اشاره کرد که نمونه‌ای درخور از هنر نگارگری سبک هرات در شهر قزوین است. در طبقه دوم کاخ نیز موزه‌ای اختصاصی از آثار برترین خوشنویسان ایرانی قرار دارد که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست. همچنین در طبقه دوم می‌توان از تماشا بازتاب نور بر روی شیشه‌های رنگی کاخ لذت برده و تصاویری زیبا را از سفر خود در این بنا ثبت کرد.

آدرس کاخ چهلستون قزوین: استان قزوین، مرکز قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان).

بازار قدیمی قزوین

مجموعه بازار قدیمی قزوین معرفی جاهای دیدنی قزوین تمثیلی کامل از تاریخ کهن این شهر است. در این بازار می‌توان بناهای مختلفی متشکل از کاروانسرا، حمام، مسجد و سراهای مختلف را دیدن کرد. مهم‌ترین بناهای موجود در بافت این بازار شامل مسجد النبی، کاروانسرا سعدالسلطنه، تیمچه سرپوشیده، سرای خوش نویسان، سرای نگار‌ السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، گرمابه‌ سعدیه، گرمابه‌ رضوی و حیاط قهرمانی است.

مجموعه بازار قدیمی قزوین تمثیلی کامل از تاریخ کهن این شهر است. در این بازار می‌توان بناهای مختلفی متشکل از کاروانسرا، حمام، مسجد و سراهای مختلف را دیدن کرد. مهم‌ترین بناهای موجود در بافت این بازار شامل مسجد النبی، کاروانسرا سعدالسلطنه، تیمچه سرپوشیده، سرای خوش نویسان، سرای نگار‌ السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، گرمابه‌ سعدیه، گرمابه‌ رضوی و حیاط قهرمانی است.
بازار قدیمی قزوین

آدرس بازار قزوین: استان قزوین، قزوین، خیابان امام خمینی.

قلعه الموت

اگر به دنبال لمس تجربه‌ای سحرآمیز معرفی جاهای دیدنی قزوین بر بلندای کوه‌های البرز هستید، بازدید از قلعه الموت را در برنامه سفر خود از قزوین قرار دهید. قلعه الموت از جذابترین جاهای دیدنی قزوین است که در منطقه الموت و فاصله‌ای دو ساعته از این شهر قرار دارد. قلعه الموت تنها یک مکان تاریخی نبوده بلکه طبیعت اطراف آن نیز بر جاذبه آن افزوده است.

قلعه الموت
اگر به دنبال لمس تجربه‌ای سحرآمیز بر بلندای کوه‌های البرز هستید، بازدید از قلعه الموت را در برنامه سفر خود از قزوین قرار دهید. قلعه الموت از جذابترین جاهای دیدنی قزوین است که در منطقه الموت و فاصله‌ای دو ساعته از این شهر قرار دارد. قلعه الموت تنها یک مکان تاریخی نبوده بلکه طبیعت اطراف آن نیز بر جاذبه آن افزوده است.
قلعه الموت

این قلعه مکانی نظامی متعلق به فرقه اسماغیلیه با رهبری حسن صباح است که بر بلندای کوهی مرتفع قرار گرفته است. از ظاهر این قلعه در حال حاضر چندان باقی نماینده اما با تلاش باستان شناسان بخش‌های مختلفی از این بنا نشانه گذاری و معرفی شده است.

آدرس قلعه الموت: استان قزوین، ۳۰ کیلومتری شهرستان معلم کلایه، به فاصله ۸ کیلومتری از دوراهی آتان – گازرخان.

حمام قجر

حمام شاهی و یا حمام قجر از معرفی جاهای دیدنی قزوین قدیمی‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که به دستور ساه عباس دوم ساخته شد. این حمام در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه خان از حاکمان شاه عباس دوم در دوره صفویه در محله عبید زاکانی فعلی ساخته شد. این حمام دارای  سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرم‌خانه بالغ بر هزار و ۴۵ مترمربع مساحت دارد.

حمام شاهی و یا حمام قجر از قدیمی‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که به دستور ساه عباس دوم ساخته شد. این حمام در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه خان از حاکمان شاه عباس دوم در دوره صفویه در محله عبید زاکانی فعلی ساخته شد. این حمام دارای  سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرم‌خانه بالغ بر هزار و ۴۵ مترمربع مساحت دارد.
حمام قجر

از تزیینات دیدنی این حمام کاشیکاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف مفروش شده با مرمر است. در این حمام موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل قرار داده شده  است.

دیدنی‌های موزه شامل موضوعاتی مانند معرفی جاهای دیدنی قزوین زندگی اقوام غالب ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک، آیین‌های سیزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) و مشاغلی مانند حجامت، مکتب خانه داری، بارفروشی، آهنگری، تعزیه خوانی، دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

آدرس حمام قجر: استان قزوین، قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی

امامزاده شاهزاده حسین قزوین

یکی از زیارتگاه‌های مهم در شهر قزوین مربوط به آرامگاه معرفی جاهای دیدنی قزوین شاهزاده حسین است. این مقبره متعلق به سال ۲۰۱ ه. ق بوده و در مورد آن روایتی مبنی بر ورود این حضرت به شهر قزوین در زمان هجرت امام رضا به شمهد قرن سوم وجود دارد. بنای این آرامگاه نیز به عنوان یکی از آثار تاریخی در شهر قزوین شناخته می‌شود که در طول سالیان مورد آسیب و تعمیرهای مختلفی قرار گرفته است.

امامزاده شاهزاده حسین قزوین

یکی از زیارتگاه‌های مهم در شهر قزوین مربوط به آرامگاه شاهزاده حسین است. این مقبره متعلق به سال ۲۰۱ ه. ق بوده و در مورد آن روایتی مبنی بر ورود این حضرت به شهر قزوین در زمان هجرت امام رضا به شمهد قرن سوم وجود دارد. بنای این آرامگاه نیز به عنوان یکی از آثار تاریخی در شهر قزوین شناخته می‌شود که در طول سالیان مورد آسیب و تعمیرهای مختلفی قرار گرفته است.
امامزاده شاهزاده حسین قزوین

زیبایی این بنا را می‌توان در کاشی‌های هفت رنگ و پر از نقوش درب ورودی آن مشاهده کرد که تا بالای سقف بیرونی آن بالا رفته است. همچنین در فضای داخلی آینه کاری‌های مختلفی در دوره قاجاریه انجام شده که شکوه این آرامگاه را بیشتر کرده است.

آدرس: قزوین، خیابان سلامگاه، آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)

بازدید از جاهای دیدنی قزوین برای تمامی ساکنان استان‌های همجوار و ساکنان شهر تهران به جهت فاصله کم این شهر کاری آسان بوده و می‌توان به عنوان یک سفر یک روزه در نظر گرفته شود. اگز شما هم تجربه‌ای از بازدید آثار تاریخی و جاهای دیدنی قزوین دراید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید