سفر به ترکمن صحرا

0
166

سفر به ترکمن صحرا، دیاری در استان گلستان، در شمال شرقی کشورمان است که شاید مقصدی نو برای بسیاری از گردشگران باشد. برخلاف دیگر قسمت‌های شمالی ایران، گلستان کمتر مورد توجه بوده است. برای سفر به این سرزمین ناشناخته بهتر است راهنمای سفر به ترکمن صحرا را بخوانید و  با آمادگی به سرزمین ترکمن‌ها سفر کنید.

ترکمن صحرا کجاست؟

سفر به ترکمن صحرا شامل نواحی شمالی استان‌های گلستان و خراسان شمالی است. این ناحیه شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس، کلاله، سیمین شهر، گمش تپه، انبار آلوم، مراوه‌تپه، آق‌قلا، داشلی برون و نگین شهر استان گلستان را در بر می‌گیرد. ترکمن صحرا منطقه بسیار وسیعی است که شمال آن جمهوری ترکمنستان، شرق آن خراسان، بجنورد و دره گز است. از جنوب به کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی و از غرب به دریای خزر می‌رسد. بی‌شک چنین منطقه وسیعی، مناظر تماشایی بسیاری برای علاقمندان به طبیعت‌گردی دارد. پس وسایل خود را آماده کنید تا سفر به استان گلستان، سرزمین اسب‌های اصیل و دشت‌های سرسبز ترکمن صحرا را آغاز کنیم.

سفر به ترکمن صحرا
سفر به ترکمن صحرا شامل نواحی شمالی استان‌های گلستان
سفر به ترکمن صحرا

جاذبه‌های ترکمن صحرا

سفر به ترکمن صحرا به دلیل وسعت بسیار زیادش از جاذبه‌های بسیاری برخوردار است. از جمله مناطق دیدنی این بخش از شمال شرقی ایران می‌توان به بلندترین برج آجری دنیا، مقبره خالد نبی، قبرستان سنگی و طبیعت بکر آن اشاره کرد.

گنبد قابوس

گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان به شمار می‌رود که از سده‌ی چهارم هجری به جا مانده. این برج در شهر گنبد کاووس واقع شده است. ارتفاع این برج ۱۵ متر است و بلندی آن با احتساب پی به ۷۲ متر می‌رسد. این بنا آرامگاه کاووس بن وشمگیر است.

گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان
گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان

گورستان و آرامگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی در منطقه‌‌ای کوهستانی در شمال شرق شهر گنبد کاووس بر فراز قله‌ی کوه گوگجه داغ قرار گرفته است. این قله که ارتفاع آن به ۷۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد، راه رسیدن به این منطقه از سمت کلاله و تمرقره قوزی است.

گورستان و آرامگاه خالد نبی
گورستان و آرامگاه خالد نبی

در نزدیکی مقبره‌ی خالد نبی، گورستان عظیمی متشکل از ۶۰۰ قبر وجود دارد. به دلیل خاص بودن منظره، این گورستان یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود. سنگ قبرهای این گورستان به شکل استوانه‌ای هستند و ارتفاع برخی از آن‌ها به دو متر هم می‌رسد. تاریخچه‌ی این قبرستان به دوره‌ی پارینه سنگی می‌رسد و قدمت آن حدود هزار سال است.سفر به ترکمن صحرا

هزار دره

هزار دره نام منطقه‌ای بسیار زیبا است که ظاهری عحیب و باورنکردنی دارد؛ منطقه‌ای وسیع که به جای دشت‌های پهناور، تپه‌ها و دره‌های بی‌شماری سرتاسر آن را فرا گرفته. به طوری که تا چشم کار می‌کند، کوه و در‌ه‌های یک‌شکل دیده می‌شود. هزار دره شامل حدود ۱۷ قله است که بیشتر از ۳۶۰۰ متر ارتفاع دارند. بلندترین قله‌ی منطقه‌ی هزار دره، ۳۸۷۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

هزار دره
هزار دره

آق‌قلا

آق‌قلا یا آق قلعه یکی از شهرهای منطقه ترکمن صحرا است که به دلیل پل آجری تاریخی آن معروف شده؛ پلی که در دوران صفویه روی رودخانه‌ی گرگان ساخته شده است. آق‌قلا همچنین یکی از مناطقی به شمار می‌رود که صنایع دستی آن شهرت زیادی دارد.

ترکمن
ترکمن

هتل زاگرس و میهمانسرای جهانگردی از اماکن اقامتی خوانسار می باشد . علاوه بر این اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند . از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید،اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید. و در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.

مراوه تپه

«مراوه تپه» در شرق ترکمن صحرا و در نزدیکی مرز ترکمنستان، در جوار استان خراسان شمالی قرار دارد. آرامگاه «مختومقلی» در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه تپه مورد توجه ترکمنان محلی است. این شاعر و عارف ترکمن به‌همراه پدرش در مسیر جاده مراوه تپه به «اشلی برون» و در روستای «آق تقه» آرام گرفته‌اند. تپه باستانی «مراوه تپه»، در شرق این شهر در گذشته‌های دور، زاغه مهمات بوده است و این شهر نامش را از همین اثر تاریخی می‌گیرد.سفر به ترکمن صحرا

موسیقی ترکمن

یکی از جاذبه‌های ترکمن صحرا، گوش سپردن به ساز و آواز این منطقه است که جایگاه ویژه‌ای در میان مردمان این مرز و بوم دارد و با جنبه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی مردمان ترکمن پیوند عمیق خورده.

در سفر به ترکمن صحرا با خود چه ببریم؟

حتی اگر در فصل بهار هم به ترکمن صحرا سفر می‌کنید بهتر است لباس گرم همراهتان باشد. زیرا هنگام غروب و در ارتفاعات، به آن نیاز پیدا می‌کنید. همچنین کفش مناسب پیاده‌روی برای بازدید از جاذبه‌هایی مانند آبشار کبودوال و مقبره خالد نبی از وسایل ضروری است.سفر به ترکمن صحرا

فصل بهار
فصل بهار

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

همانطور که پیشتر گفته شد، ترکمن صحرا منطقه‌ای وسیع است. به دلیل وسعت این منطقه تنوع آب و هوایی آن بسیار زیاد است. اما برای بازدید از مناطقی مثل خالد نبی و هزار دره بهتر است در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترکمن صحرا سفر کرد. به دلیل صعب‌العبور بودن، فقط در این ماه‌ها می‌توان راحت در جاده‌های این مسیر تردد کرد. اما سایر مناطق در فصل‌های بهار و تابستان زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازاروگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید