گنج نامه همدان

0
317

معرفی گنج‌نامه همدان بعنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان است که در سفر به این شهر فرصت تماشای آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.با رستاک هوم همراه باشید.

گنج‌نامه یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان است که در سفر به این شهر فرصت تماشای آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.با رستاک هوم همراه باشید.
کتیبه گنج نامه

ویژگی کلی کتیبه‌های گنج‌نامه

ارزش و اعتبار ویژه معرفی گنج‌نامه همدان به خاطر وجود کتیبه‌های بسیار زیبایی بوده که از دوران هخامنشی برجای مانده است. بیشتر مردم این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا که کتیبه‌ها باید در چنین مکانی قرار بگیرد. باید گفت که دلیل اصلی نصب کتیبه‌ها در این منطقه وجود یک شاه‌راه در دوران هخامنشی محسوب می‌شود.

با رفتن به این مکان شاهد وجود دو لوح معرفی گنج نامه همدان خواهید بود که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار دارد. لوح سمت چپ کمی بالاتر قرار دارد و به نام داریوش کبیر است. لوحی که در سمت راست واقع شده متعلق به خشایار شاه است.

کتیبه گنج نامه با رفتن به این مکان شاهد وجود دو لوح خواهید بود که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار دارد. لوح سمت چپ کمی بالاتر قرار دارد و به نام داریوش کبیر است. لوحی که در سمت راست واقع شده متعلق به خشایار شاه است.
کتیبه گنج نامه


بر روی این کتیبه‌ها نوشته‌هایی وجود دارد. یعنی به طور کلی هر کتیبه دارای سه ستون بیست خطی است که با خطوط متفاوتی نوشته شده‌اند. ستون چپ کتیبه معرفی گنج نامه همدان به زبان پارسی، ستونی که در راست قرار دارد زبان ایلامی و ستون وسط به زبان ایلامی نگاشته شده است. نوشته‌های این لوح‌ها به خط میخی نوشته شده‌اند.

آدرس و موقعیت جغرافیایی گنج‌نامه همدان

معرفی گنج‌نامه بسیار معروف همدان در جنوب غربی همدان واقع شده است. این مکان معروف تفریبا در فاصله ۵ کیلومتری از این شهر قرار دارد. این لوح‌ها در انتهای دره سرسبز عباس آباد و بر روی یکی از صخره‌های الوند ساخته شده و از کمی آنطرف‌تر می‌توان آنها را مشاهده کرد. گنج‌نامه در میان دره‌ای زیبا بوده که با آب و هوای خوب خود پذیرای بازدید کننده‌ها است.

مسیرهای دسترسی به گنج‌نامه

برای اینکه به این مکان بروید می‌توانید از مسیر جاده معرفی گنج نامه همدان به عباس آباد استفاده کنید. این مسیر را تا میدان قائم ادامه دهید. بعد از آن وارد بلوار کولاب شوید و از آن به میدان عباس آباد بروید. این جاده بسیار با صفا و زیبا ابتدای جاده گنج نامه است و می‌توانید از زیبایی‌های این مکان نیز بازدید کنید و بعد خود را به مجموعه برسانید.

مسیرهای  دسترسی به گنج نامه برای اینکه به این مکان بروید می‌توانید از مسیر جاده همدان به عباس آباد استفاده کنید. این مسیر را تا میدان قائم ادامه دهید. بعد از آن وارد بلوار کولاب شوید و از آن به میدان عباس آباد بروید. این جاده بسیار با صفا و زیبا ابتدای جاده گنج نامه است و می‌توانید از زیبایی‌های این مکان نیز بازدید کنید و بعد خود را به مجموعه برسانید.
مسیرهای دسترسی به گنج نامه

ترجمه متن کتیبه‌ها

ترجمه متن کتیبه داریوش نیز این گونه است:

خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیاری، فرمانروایی از میان بسیاری، منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌هایی که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر وپشتاسب هخامنشی.

رمزگشایی از متون کتیبه‌ها

در سال ۱۲۲۰ شمسی یک نگارگر و باستان شناس فرانسوی به نام اوژن فلاندن و همچنین پاسکال کوست بررسی بر روی این کتیبه‌ها را آغاز نمود. اما کاشف بریتانیایی به نام سر هنری راولینسون توانست خط میخی نگاشته شده بر روی این کتیبه‌ها را رمزگشایی کند. رمزگشایی این کتیبه‌ها کلیدی به دست کاشفان داد تا که آنها نیز بتوانند سنگ نوشته‌های دیگری مانند داریوش در بیستون را مطالعه کنند و آنها را نیز رمزگشایی کنند.

امکانات و تفریحات دهکده توریستی گنج‌نامه همدان

تفریحات و دیدنی‌های این منطقه فقط مربوط به گنج‌نامه نیست و می‌توان از جاذبه‌ها و تفریحات این دهکده توریستی نیز بازید کرد و اوقات خوشی را در آنجا سپری نمود.

جاذبه های همدان تفریحات و دیدنی‌های این منطقه فقط مربوط به گنج‌نامه نیست و می‌توان از جاذبه‌ها و تفریحات این دهکده توریستی نیز بازید کرد و اوقات خوشی را در آنجا سپری نمود.
جاذبه های همدان

آبشار گنج‌نامه:

 این آبشار ارتفاع ۱۲متری داشته و در کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. جریان آب این آبشار در تمامی ایام سال برقرار بوده و زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است. در فصل زمستان می‌توان شاهد وجود قندیل‌های یخی بود که از ارتفاع بالا به سمت زمین شگفتی آفریده‌اند.

 آبشار گنج نامه این آبشار ارتفاع 12متری داشته و در کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد. جریان آب این آبشار در تمامی ایام سال برقرار بوده و زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است. در فصل زمستان می‌توان شاهد وجود قندیل‌های یخی بود که از ارتفاع بالا به سمت زمین شگفتی آفریده‌اند.
آبشار گنج نامه

تله کابین گنج‌نامه

در مجاورت کتیبه‌های باشکوه این منطقه تله کابینی را مشاهده خواهید کرد که سفر شما هیجان انگیزتر خواهد کرد. این تله کابین طول ۱۶۸۰ متر، ۱۷ پایه، ۵۰ عدد کابین و اختلاف ارتفاع ۸۰۰ متری دارد و به سمت میدان میشان می‌رود. تماشای این منطقه از فراز آسمان و داخل این تله کابین‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود.

در مجاورت کتیبه‌های باشکوه این منطقه تله کابینی را مشاهده خواهید کرد که سفر شما هیجان انگیزتر خواهد کرد. این تله کابین طول 1680 متر، 17 پایه، 50 عدد کابین و اختلاف ارتفاع 800 متری دارد و به سمت میدان میشان می‌رود. تماشای این منطقه از فراز آسمان و داخل این تله کابین‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود.
تله کابین گنجنامه

سورتمه و پیست اسکی:

در فصل سرد زمستان می‌توان از زیبایی زمستانی معرفی گنج‌نامه همدان دیدن کرد و از تفریحاتی زمستانی مانند سورتمه و پیست اسکی لذت برد. پیست اسکی در ابتدای جاده هگمتانه قرار دارد.

بازارچه سوغاتی:

معرفی گنج نامه همدان تمامی نیازهای مسافرین را برآورده کرده است و دیگر نیازی نیست مسافرین برای خرید سوغاتی به جای دیگری بروند. هر آنچه که بخواهید می‌توانید در این بازارچه بیابید و بخرید.

این مجموعه تمامی نیازهای مسافرین را برآورده کرده است و دیگر نیازی نیست مسافرین برای خرید سوغاتی به جای دیگری بروند. هر آنچه که بخواهید می‌توانید در این بازارچه بیابید و بخرید.
بازار همدان

غار آکواریوم:

در این مکان غاری قرار دارد که در آن ۲۱ آکواریوم که مملو از ماهی بوده گذاشته شده است. این غاز مکانی برای تفریح و گشت و گذار بوده و گاهی اوقات مسافرین را با مه و باران مصنوعی غافلگیر می‌کند.

غار آکواریوم دهکده گنجنامه در این مکان غاری قرار دارد که در آن 21 آکواریوم که مملو از ماهی بوده گذاشته شده است. این غاز مکانی برای تفریح و گشت و گذار بوده و گاهی اوقات مسافرین را با مه و باران مصنوعی غافلگیر می‌کند.
غار آکواریوم دهکده گنجنامه

شهربازی:

شهربازی لذت سفر به این مجموعه را چند برابر می‌کند. این شهربازی مجهز به وسایل بازی بسیار زیادی است که هر فردی در هر سن و سالی می‌تواند از آنها استفاده کند.

گنج‌نامه یکی از بهترین مکان‌های تفریحی استان همدان است که بازدید از آن را در سفر به این شهر باید در راس امور خود قرار داد و از این مجموعه باشکوه بازدید کرد، پس از آن حتما از بازار سنتی همدان ، آرامگاه باباطاهر ،آرامگاه ابوعلی سینا و غار علیصدر همدان نیز دیدن نمایید.

غار علیصدر
غار علیصدر
آرامگاه باباطاهر
آرامگاه باباطاهر
آرامگاه ابوعلی سینا
آرامگاه ابوعلی سینا

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

اتاق 3 تخت در هتل پارسیان بوعلی همدان
https://rastakhome.com/rooms/2964
اتاق ۳ تخت در هتل پارسیان بوعلی همدان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید