جاذبه های گردشگری زهک

0
164

زهک یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و در شمال آن می باشد.این شهرستان دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد و محصولات اصلی آن خربزه،هندوانه،گندم،جو میباشد.بد نیست در ادامه همراه با رستاک هم شوید تا با جاذبه های گردشگری زهک و آشنا شوید.

جاهای دیدنی زهک

دریاچه چاه نیمه

چاه نیمه چاله‌های طبیعی بزرگی درفاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و۵کیلومتری شهرستان زهک و در کنار روستای قلعه نوی قرا دارد.آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می‌شود. گنجایش این مخازن ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که به صورت دریاچه مصنوعی در آمده‌است.جاذبه های گردشگری زهک

آتشگاه و قلعه کله کنگ
آتشگاه و قلعه کله کنگ

روستای گردشگری قلعه نو

روستای قلعه نو جزء دهستان ناروئی از بخش شهرکی و ناروئی شهرستان زابل می باشد . در حدود ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی زابل با طول جغرافیائی ۶۱ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه قرار گرفته است . ارتفاع روستا از سطح دریا در پایین ترین نقطه ۴۸۰ متر و در بالا ترین نقطه ۵۱۰ متر می باشد . فاصله آن تا زابل ۲۶ کیلومتر و تا زهک ۵ کیلومتر است . از طریق جاده آسفالت درجه ۲ به زهک و جاده زابل – زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ کیلومتر می باشد .جاذبه های گردشگری زهک

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

آتشگاه و قلعه کله کنگ

آتشگاه و قلعه کله کنگ که به دوره اشکانی، ساسانی بر میگردد، یکی از ۳ آتشگاه فعال و بزرگ شرق ایران در زمان زرتشت بوده است در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده منطقه مسکونی زرتشتیان بوده است که نیاز به پژوهش باستان شناسی وسیع دارد.

قلعه کله کنگ که در روستای کله کنگ قرار گرفته است از آثار شاخص شهرستان زهک می باشد که محل سکونت خوانین نارویی در این منطقه بوده است معماری زیبا برگرفته از ویژگیهای بومی و شهری با مصالح چینه، خشت و گل در ۴ سال قبل سکونتگاه خوانین منطقه بوده است.

ارگ محمد حسین خان نارویی

یکی از بناهای منحصر به فرد روستای قلعه نو، ارگ سردار محمد حسین خان نارویی است. این خانه با زیر بنای ۱۴۰۰ متر مربع در قسمت مرکزی روستا واقع شده است و از مکان های دیدنی زهک می باشد قدمت آن طبق سفرنامه‌های سیاحان انگلیسی ۱۶۰ سال می‌باشد. ارگ محمد حسین خان نارویی دارای دو طبقه به عنوان فضایی برای ارتباط ارباب رجوع با مأموران حکومتی بوده و طبقه فوقانی محل زندگی خود سردار و خانواده‌اش بوده است.جاذبه های گردشگری زهک

ارگ محمد حسین خان نارویی
ارگ محمد حسین خان نارویی

چاههای باستانی زهک

تعدادی از چاههای باستانی با قدمتی در حدود ۲۰۰۰سال در حوالی شهرستان زهک به دست آمده که به جهت آگاهی از سیستم آبرسانی در آن دوران دارای اهمیت است . سیستم آن بدین صورت بوده که یک چاه بزرگ بعنوان یک چاه مادر عمل می کرده و دارای چرخ آب و یا از طریق مجراهایی با چاه های کوچک پراکنده در کل منطقه ارتباط و اتصال داشته و با جریان باد و حرکت چرخ باد، چاه مادر چرخ آب متصل به چرخه باد درون چاه، آب به حرکت درمی آمده

از طریق مجراهای موجود به چاه های کوچکتر در نقاط مختلف جهت تأمین آب شرب و کشاورزی جریان می یافته است. قطر دهانه چاه مادر ۴۱۰ سانتیمتر و چاه های کوچکتر ۱۵۰ سانتیمتر است که نمونه ی آن از روستاهای گوری میرشاه و خمک به دست آمده است.جاذبه های گردشگری زهک

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

چاههای باستانی زهک
چاههای باستانی زهک

اقامتگاه کلبه آرامش زهک

اقامتگاه کلبه آرامش سیستان روی تپه ای در روستای گردشگری قلعه نو واقع در شهرستان زهک قرار دارد، که تمام منطقه را میشود نظاره کرد، روستای قلعه نو به ماسوله شرق کشور معروف است و سبک و بافت خانه ها سنتی میباشد و تنها روستایی است که بافت اصیل سیستانی را حفظ کرده است .
اقامتگاه بوم گردی کلبه آرامش زهک در روستای دیدنی و گردشگری قلعه نو واقع در شهرستان زهک قرار دارد و اولین اقامتگاه بوم‌گردی بخش سیستان در استان سیستان و بلوچستان است. این روستا که به ماسوله شرق ایران معروف است تنها روستایی می باشد که بافت اصیل سیستانی خود را حفظ کرده و سبک و بافت خانه ها به صورت قدیمی و سنتی می باشد.

اقامتگاه کلبه آرامش زهک
اقامتگاه کلبه آرامش زهک

روستای گردشگری قلعه نو

روستای قلعه نو جزء دهستان ناروئی از بخش شهركی و ناروئی شهرستان زابل می باشد.در حدود ۲۶ كیلومتری جنوب شرقی زابل با طول جغرافیائی ۶۱ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه قرار گرفته است .

ارتفاع روستا از سطح دریا در پایین ترین نقطه ۴۸۰ متر و در بالا ترین نقطه ۵۱۰ متر می باشد .فاصله آن تا زابل ۲۶ كیلومتر و تا زهك ۵ كیلومتر است . از طریق جاده آسفالت درجه ۲ به زهك و جاده زابل – زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ كیلومتر می باشد .جاذبه های گردشگری زهک

جهت رزرو تور با شماره رستاک و رزرو هتل و اقامتگاه از سایت رستاک هم استفاده فرمایید . امکانات خوبی برای شما تدارک دیده ایم.

این روستا علاوه بر این مسیر ارتباطی ، از طریق شهر زهك نیز با زابل مرتبط می باشد.قلعه‌نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که صد در صد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبک ویژگی خود را حفظ کرده است.

معماری در سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه است بطوری که بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل ۴۰ درصد از روستاهای سیستان این سبک معماری استفاده می‌شود. این در حالی است که روستاییان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد این سبک معماری حفظ کرده‌اند.

رزروهای خود را با اعتماد به برند رستاک انجام دهید . تجربه ما لذت سفر شما را دو چندان خواهد کرد .

روستای گردشگری قلعه نو
روستای گردشگری قلعه نو

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید