جاذبه های دیدنی سوادکوه

0
78

سوادکوه یکی از زیباترین مناطق استان مازندران است که زیبایی‌های طبیعی وجاذبه های دیدنی سوادکوه را در خود جای داده است. این شهرستان را می‌توان بهشت گردشگری شمال کشور دانست. سوادکوه به علت قرارگیری در بین مناطق خشک و مرطوب و جنگل و کوهستان آب و هوا و طبیعت بسیار خاصی دارد. مردم این منطقه دارای فرهنگ بسیار غنی هستند و از مسافران به خوبی استقبال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم زیباترین جاذبه های سوادکوه را معرفی کنیم، با رستاک هم همراه باشید.

سوادکوه کجاست؟

شهرستان سوادکوه در شرق استان مازندران و در مرز تلاقی سه استان مازندران، سمنان و تهران قرار دارد. بهترین راه دسترسی به این شهر از مبدا تهران، رانندگی در جاده فیروزکوه است که حدودا سه ساعت طول می‌کشد. فاصله سوادکوه تا فیروزکوه ۶۵ کیلومتر و فاصله این شهر تا قائمشهر ۵۵ کیلومتر است. حال بیایید ببینیم بعد از رسیدن به سوادکوه باید از چه جاذبه‌هایی بازدید کنید.

سوادکوه کجاست؟
سوادکوه کجاست؟

پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه

پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه است. این پل چشم‌انداز بسیار زیبا و ارزش تاریخی خاصی دارد و ساخت آن در سال ۱۳۱۳ شروع شد و بعد از دو سال یعنی در اردیبهشت ۱۳۱۵ به پایان رسید. پل ورسک با ارتفاع ۶۱متری از سطح زمین دو کوه را به هم متصل می‌کند.جاذبه های دیدنی سوادکوه

پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه
پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه

این پل نقش تاریخی مهمی در جنگ جهانی دوم داشت و یکی از عوامل پیروزی سپاه متفقین در روسیه بود. به همین علت در کشورهای جبهه متفقین، پل ورسک با نام «پل پیروزی» شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به سوادکوه از تهران

بهترین راه رسیدن برای رفتن به سوادکوه حرکت از مبدا تهران است. اگر از پایتخت به سمت سوادکوه حرکت کنید سه مسیر جاده فیروزکوه، هراز و کندوان را پیشه روی خود دارید که پیشنهاد ما به شما جاده فیروزکوه است. از جاده فیروزکوه راه کمتری تا سوادکوه باقی می ماند و تنها کافیست از شرق تهران و اتوبان بسیج به سمت آبعلی و دماوند بروید. سپس با گذر از شهرهای پردیس، رودهن، بومهن و دماوند به فیروزکوه می رسید که از این مسیر تنها کافیست جاده فیروزکوه را تا رسیدن به شیرگاه ادامه دهید.

تاریخچه سوادکوه

شهرستان سوادکوه که در زبان مازندرانی «سِوادکوو» خوانده می شود، از پیشینه مهمی برخوردار بوده و در طول تاریخ دستخوش دگرگونی های بسیاری شده است. درواقع در گذشته های دور این شرستان نه مرز مشخصی داشت و نه وسعت دقیقی برای آن معین شده بود. اما چیزی که مشخص است این مسئله است که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب سواد کوه، این منطقه همیشه مورد توجه بزرگان و فرمانروایان تاریخ بوده است. طبق یافته های تاریخی که در منطقه سوادکوه به دست آمده است، محققان بر این باورند سوادکوه در گذشته جزوی از طبرستان بوده و بخشی از ایران محسوب می شده است. این شهرستان زیبا زادگاه رضا پهلوی است.

جنگل لفور

اگر می خواهید از قدیمی ترین جنگل استان مازندران که قدمتی ۴۰ ساله دارد دیدن کنید ما به شما جنگل لفور را معرفی می کنیم. این جنگل سرسبز و خوش آب و هوا در دهستان لفور که از توابع شهرستان سوادکوه است قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق دیدنی سوادکوه به شمار می رود. سراسر این جنگل را درختان انبوه، منابع طبیعی بکر، آبشور و سد تشکیل داده است که منطقه توریستی جذابی را به وجود آورده اند.جاذبه های دیدنی سوادکوه

جنگل لفور
جنگل لفور

در اعماق این جنگل جاذبه های دیدنی خاصی همچون هفت آبشار تیرکن، پارک جنگلی آذررود، آبشار اسکیم رود، آبشار گزو و سد البرز وجود دارند که به ارزشمندی و زیبایی این جنگل وسیع افزوده اند. درواقع اگر می خواهید یک روز طبیعت گردی لذت بخش در خوش آب و هواترین مکان های استان مازندران را تجربه کنید جنگل لفور بهترین گزینه است. در این جنگل می توانید از آبشار های زیبایی که نام برده شد بازدید کنید و یا به پیک نیک با دوستان و همراهان خود مشغول شوید. در هر حالت رفتن به جنگل لفور آرامش بی حد و مرزی را به شما ارائه می دهد که اکثر ما به آن نیازمندیم. جنگل نوردی در دل جنگل لفور یعنی بازدید از جانداران منحصر به فردی که در این منطقه زندگی می کنند و رفتن به بازارهای محلی که در آن انواع آلوچه های خوشمزه و سایر خوردنی های لذیذ را می توانید امتحان کنید.جاذبه های دیدنی سوادکوه

جنگل راش

جنگل ها جزو بهترین مناطق برای سفر و خوشگذرانی به شمار می روند که جنگل راش سوادکوه یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می شود. اگر شما نیز از عاشقان جنگل نوردی هستید جنگل راش یکی از زیباترین و وسیع ترین جنگل های استان مازندران است. درختان سر به فلک کشیده ای که ارتفاع آن ها به ۴۰ متر می رسد در این جنگل دیده می شوند و گونه های جانوری زیبایی نیز در دل این منطقه زندگی می کنند.

می توانید علاوه بر رزرو اقامتگاه آنلاین در سایت رستاک هم از تورهای داخلی و خارجی به مقاصد کیش ، قشم ، مشهد مقدس و همچنین استانبول , آنتالیا ، مالزی ، دبی و اخذ ویزای توریستی از طریق شماره تماس های ۰۲۱۸۸۸۴۱۸۰۸ ، ۰۲۱۸۸۴۱۹۵۵با کارشناسان رستاک جهت مشاوره و خرید تور اقدام کنید.معرفی جاذبه دیدنی ورزنه

جنگل راش
جنگل راش

جنگل راش در فصول پاییز و زمستان یکی از دلفریب ترین صحنه هایی که در عمرتان دیده اید را به شما هدیه می دهد. این جنگل زیبا در فصل پاییز و زمستان با رنگ های نارنجی و قرمز دلربایی می کند و سطح آن را مه غلیظی می پوشاند که فضای رویایی را پیشه روی چشم بازدیدکنندگان قرار می دهد. اگر یک ساعت در جنگل راش قدم بزنید با قارچ های زیبا، پوشش گیاهی متنوع، جانداران مختلف و درخچه های کوچک بامزه ای را مشاهده خواهید کرد که به تنهایی روز شما را خواهند ساخت. همچنین در ارتفاعات جنگل راش تعداد زیادی درخت راش وجود دارد که جزو درخت های نایاب محسوب می شوند.جاذبه های دیدنی سوادکوه

آبشار گزو

اگر می خواهید به یکی از ناب ترین جاذبه های گردشگری سوادکوه که اتفاقا محیط دنجی برای سفرهای خانوادگی است سفر کنید آبشار گزو مناسب ترین گزینه برای شما است. این آبشار زیبایی های طبیعی را به رخ جهانیان می کشد. آبشار گزو در منطقه ای جلگه و جنگل زیبای لفور قرار دارد و از محیطی بسیار باصفا بهره مند است. البته مسیر دسترسی به این آبشار کمی دشوار است که همین امر باعث شده منطقه آبشار گزو طبیعتی دستخورده داشته باشد.

رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهد. از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید، اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.

آبشار گزو
آبشار گزو

آبشار گزو در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده و در منطقه ای کوهستانی جای گرفته است. از همین روی برای رسیدن به این آبشار کمی جنگل نوردی و صخره نوردی نیاز است که برای طبیعت دوستان خوش آیند می باشد. آبشار گزو درواقع از دو آبشار مرتفع تشکیل شده است که ارتفاع آبشار اول ۵ متر و آبشار دوم حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد. سنگ های زیبا در آبشار گزو خودنمایی می کنند و حوضچه آب کوچکی در مقابل این آبشار وجود دارد که جلوه آن را بیشتر کرده است. بسیاری از طبیعت دوستان پس از رسیدن به این آبشار کمپ کرده و از طبیعت بی نظیر آن لذت می برند.

پل ورسک

پل ورسک از دیگر جاذبه های گردشگری سوادکوه است که در روستای ورسک و بین دو کوه بزرگ عباس آباد واقع شده است. پل ورسک که در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد، عنوان بزرگ‌ ترین پل راه ‌آهن در شمال کشور را به خود اختصاص داه است. امروزه از پل ورسک برای قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و همچنین قطارهای باری ‌وسوختی استفاده می‌ شود. این پل زیبا و منحصر به فرد همراه با جاذبه های طبیعی اطراف آن در ارتفاع ۲,۱۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و ارتفاع آن از ته دره به بیش ۱۱۰ متر می ‌رسد. پل ورسک به دلیل ارتفاع بلندی که دارد در کتاب گینس نیز به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی مرتفع به ثبت رسیده است.

رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهد. از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید، اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید.

پل ورسک
پل ورسک

برخی از بومیان این منطقه در رابطه با نام این پل اعتقاد دارند که ورسک از نام روستایی در اطراف این پل گرفته شده، درحالیکه به هنگام احداث این پل روستاهای اطراف عباس آباد نام داشتند. بر اساس روایت های دیگر درباره نامگذاری این پل، نام ورسک از روی اسم مهندس «شژا ووسک» گرفته شده که در ساخت این پل مرتفع مشارکت داشته است؛ اما همچنان سندی برای اثبات این واقعه وجود ندارد. روایت دیگری در رابطه با نامگذاری این پل این است که درختچه ‌ای به نام «ورس» در طبیعت اطراف این پل می رویید و به همین دلیل نیز این پل و روستای اطراف آن ورسک نام گرفت. با وجود اینکه این پل زیبا به نام ورسک شناخته می شود، اما در سال ۱۳۲۴ به پل پیروزی تغییر نام یافت.جاذبه های دیدنی سوادکوه

می توانید علاوه بر رزرو اقامتگاه آنلاین در سایت رستاک هم از تورهای داخلی و خارجی به مقاصد کیش ، قشم ، مشهد مقدس و همچنین استانبول , آنتالیا ، مالزی ، دبی و اخذ ویزای توریستی از طریق شماره تماس های ۰۲۱۸۸۸۴۱۸۰۸ ، ۰۲۱۸۸۴۱۹۵۵با کارشناسان رستاک جهت مشاوره و خرید تور اقدام کنید.معرفی جاذبه دیدنی ورزنه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید