آشنایی با عمارت گلشن بوشهر

0
648

عمارت گلشن بوشهر؛ عمارتی دیدنی در بافت قدیم بوشهر

آشنایی با عمارت گلشن بوشهر از دوران قاجار رونق فراوانی گرفت و بناهای تاریخی زیادی در این شهر ساخته شد، یکی از این بناها هم عمارت گلشن است که در محله بهبهانی و در فاصله کمی از دریا قرار دارد. این بنا که قدمتی ۱۷۰ ساله دارد، در ابتدا به تاجری به نام گلشن تعلق داشت و عمارت مسکونی و تجاری وی به حساب می رفت؛ اما پس از مدتی توسط شخصی به نام مهربان خریداری شد.

آشنایی با عمارت گلشن بوشهر
شهر بوشهر از دوران قاجار رونق فراوانی گرفت و بناهای تاریخی زیادی در این شهر ساخته شد، یکی از این بناها هم عمارت گلشن است که در محله بهبهانی و در فاصله کمی از دریا قرار دارد. این بنا که قدمتی 170 ساله دارد، در ابتدا به تاجری به نام گلشن تعلق داشت و عمارت مسکونی و تجاری وی به حساب می رفت؛ اما پس از مدتی توسط شخصی به نام مهربان خریداری شد.
آشنایی با عمارت گلشن بوشهر

یکی از جاذبه های گردشگری این استان است. این بنا در تاریخ ۳ اسفند ماه سال ۱۳۷۷ خورشیدی با شماره‌ ثبت ۲۲۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عمارت گلشن هم‌ اکنون با کاربری اداری-فرهنگی، به ویژه موزه‌ سنگ مورد استفاده قرار گرفته است و در حدود بیست نوع سنگ قیمتی و تاریخی در آن به نمایش عموم گذاشته شده است.

این عمارت زیبا دارای ۳ طبقه می‌باشد که در طبقه اول آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و اتاق خدمه قرار گرفته است و طبقه‌های دوم و سوم علاوه بر محل اصلی استقرار صاحبان خانه، مکانی برای پذیرایی از مهمانان و امور تجاری بوده است.

نمایی از اتاق های عمارت
نمایی از اتاق های عمارت

اتاق‌هایی که دورتادور حیاط می‌بینید به ‌آن پنج دری می‌گویند و توسط راهروها و دالون هایی به هم وصل می‌شوند. اتاق‌ها دارای درهای دولنگه است که جنس چوب آن از ساج دریایی است همچنین جنس سقف اتاق‌های عمارت گلشن بوشهر از چوب صندل است.

معماری بنا

 معماری این بنا به سبک «بیت میلانی» است؛ این نوع از سبک معماری را در خانه ‌های بوشهر و شهرهای مهم سواحل شمال خلیج فارس و نیز شمال سوریه می ‌توان مشاهده نمود. در جلوی بعضی از این خانه‌ ها راهروی ستون ‌داری وجود دارد که از یک طرف به درِ اتاق ‌ها و از طرف دیگری به فضای چشم نواز حیاط مرتبط است. آشنایی با عمارت گلشن بوشهر در این سبک، سطح بام خانه‌ ها مسطح است و در حاشیه‌ آ‌نها دیوارهای کوتاه مشبکی شکل نیز به چشم می ‌خورد

عمارت تاریخی گلشن
عمارت تاریخی گلشن

موقعیت مکانی

آشنایی با عمارت گلشن بوشهر، پشت اداره‌ بندر و حاشیه‌ خیابان خلیج فارس (ده متر فاصله از دریا) قرار دارد. این عمارت در محله‌ بهبهانی که یکی از بافت‌ های بسیار قدیمی و زیبای بوشهر هست، واقع شده است.

نقشه تقسیمات کشوری استان بوشهر
این مکان تاریخی در شمال شهر بوشهر، پشت اداره‌ بندر و حاشیه‌ خیابان خلیج فارس (ده متر فاصله از دریا) قرار دارد. این عمارت در محله‌ بهبهانی که یکی از بافت‌ های بسیار قدیمی و زیبای بوشهر هست، واقع شده است.
نقشه تقسیمات کشوری استان بوشهر

جاذبه های نزدیک

قبل از آشنایی با عمارت گلشن بوشهر می ‌توانید نخست از عمارت طاهری (موزه‌ مردم شناسی) و مسجد کوفه که فرقی اساسی با اکثر مسجد ها دارد و آن نداشتن گنبد و مناره است دیدن کنید. سپس از عمارت طیب (بنیاد ایران شناسی) بازدید کنید و بعد، لذت دیدار عمارت گلشن را که موزه‌ سنگ است و معماری به سبک بیت میلانی دارد از دست ندهید. در آخر در فاصله‌ کمی از آن به دیدن تکه ‌ای از بهشت که عمارت کازرونی است بروید.

عمارت طاهری 
قبل از دیدن عمارت گلشن می ‌توانید نخست از عمارت طاهری (موزه‌ مردم شناسی) و مسجد کوفه که فرقی اساسی با اکثر مسجد ها دارد و آن نداشتن گنبد و مناره است دیدن کنید. سپس از عمارت طیب (بنیاد ایران شناسی) بازدید کنید و بعد، لذت دیدار عمارت گلشن را که موزه‌ سنگ است و معماری به سبک بیت میلانی دارد از دست ندهید. در آخر در فاصله‌ کمی از آن به دیدن تکه ‌ای از بهشت که عمارت کازرونی است بروید.
عمارت طاهری

مدت زمان برای بازدید از عمارت گلشن چقدر است؟

امروزه علاوه بر مکانی برای بازدید کنندگان دارای کاربری فرهنگی دارد. مدت بازدید برای این مکان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیشنهاد شده است.

بوشهر
این مکان امروزه علاوه بر مکانی برای بازدید کنندگان دارای کاربری فرهنگی دارد. مدت بازدید برای این مکان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیشنهاد شده است.
بوشهر

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید