دیدنی های استان گیلان

0
2199

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان نمونه‌ای کوچک از نحوه‌ی زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به‌طور متوسط به ١٥٠ سال می‌رسد. هدف موزه میراث روستایی گیلان، تنها معرفی بناهای روستایی نیست؛ بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته‌اند.

 موزه میراث روستایی گیلان نمونه‌ای کوچک از نحوه‌ی زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری موزه، مجموعه‌ای است
موزه میراث روستایی گیلان

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .


ییلاق زندانه

ییلاق زندانه، با مردمی گرم و مهربان، می‌تواند مکان مناسبی برای چند روز توقف کوتاه و سپری کردن لحظاتی آرام و رویایی باشد که برای رفتن به آن ابتدا باید از رشت به رضوانشهر بروید و سپس از آنجا به سمت پونل و در ادامه جاده‌ی پونل به خلخال رفته و حدود ۴۵ کیلومتر را در دل کوه‌های زیبای جنوب غرب گیلان طی کنید. زندانه در ارتفاعات قرار دارد، به همین علت پوشیده از مراتع سرسبز و زیباست.

ییلاق زندانه، با مردمی گرم و مهربان، می‌تواند مکان مناسبی برای چند روز توقف کوتاه و سپری کردن لحظاتی آرام و رویایی باشد که برای رفتن به آن ابتدا باید از رشت به رضوانشهر بروید
ییلاق زندانه

میدان مصلی رشت

میدان مصلی رشت، یا میدان توشیبا، یکی از میدان‌های قدیمی شهر رشت است و مصلای بزرگ رشت نیز در میدان مصلی واقع شده و از مناطق دیدنی شهر رشت است.

 میدان مصلی رشت، یا میدان توشیبا، یکی از میدان‌های قدیمی شهر رشت است و مصلای بزرگ رشت نیز در میدان مصلی واقع شده و از مناطق دیدنی شهر رشت است.
میدان مصلی رشت

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.


باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت، که به پارک شهر رشت نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک موجود در این شهر زیباست. این پارک در خیابان حافظ در جنوب رشت و در مجاورت رودخانه زیبای گوهر‌ رود واقع شده است. منطقه باغ محتشم، اصلی ترین پارک و تفرجگاه مردم رشت است که در دوران قاجاریه احداث گشته است. این باغ پس از درگذشت اکبر خان، از طریق ارث به تنها دختر او رسید که همسر پسرعموی خود صادق خان اکبر محتشم‌الملک (سردار معتمد بعدی) بود و از آن پس این باغ را باغ محتشم نامیدند.

باغ محتشم رشت، که به پارک شهر رشت نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک موجود در این شهر زیباست.
باغ محتشم رشت

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور از رشته‌کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می‌شود. روستای سه سار از توابع شهرستان فومن است و در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا قرار دارد.

رودخانه پلنگ ور از رشته‌کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستای سه سار
رودخانه پلنگ ور

قلعه شیندان

قلعه شیندان یکی از قلعه‌هایی تاریخی و مرتفع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران به‌شمار می‌رود و قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. دژ و قلعه تاریخی در ارتفاع ۱۸۵۰ متری بر فراز کوه شیندان، در منطقه حیران و جاده آستارا به اردبیل، بالای روستای ونبین و آنسوی مرز واقع شده‌ است. با معنای لغوی محل نور، در این قلعه آتشکدهایی قرار داشت. از اتفاقات مهم این قلعه می‌توان به قیام حمزه خان تالش (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوی اشاره کرد

 قلعه شیندان یکی از قلعه‌هایی تاریخی و مرتفع در مرز جمهوری آذربایجان و ایران به‌شمار می‌رود و قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش بازمی‌گردد.
قلعه شیندان

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .


آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی به صورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی به‌شمار می‌روند و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزاد منشانه آن شخصیت مبارز است. در اطراف قبر میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی دفن شده است که اسامی آنها بر روی سنگ قبر آنان حک شده است. در کنار قبر میرزا آرامگاه شاعر بلند آوازه و مردمی گیلان، شیون فومنی قرار دارد.

 آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی به صورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران است و به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است.
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

گوهررود

گوهررود از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد پس ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به دیگر رودخانه رشت یعنی رود زرجوب رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و و از شمال شهر رشت خارج شده در انتها با به تالاب انزلی می‌ریزد. گوهر رود بر خلاف نامش، آبی سیاه رنگ دارد. این رودخانه از طرف جنوب وارد شهر رشت شده و پس از عبور از کنار باغ محتشم و بیمارستان رازی و چمار سرا، به سوی روستای سیاه اسطلخ و جیر محله رفته و سرانجام به تالاب انزلی ختم می‌شود. مسیر رودخانه گوهر رود دو مرداب کوچک و بزرگ قرار دارد.

 گوهررود از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد پس ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به دیگر رودخانه رشت یعنی رود زرجوب رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد
گوهررود

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید


سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت ، میدانی قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری این شهر قرار دارد. در گذشته سبزه میدان بین دو محله‌ی استادسرا و محله‌ی کیاب رشت، سبزه‌زاری بود که تا محله‌ی چمارسرا امتداد داشته است. در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی‌خان تنکابنی به حکومت رشت منصوب شد و این سبزه‌زار را با باغچه‌بندی، خیابان‌بندی و درخت‌کاری آباد کرده و نام آن را سبزه میدان گذاشته است. 

سبزه میدان رشت ، میدانی قدیمی در رشت است که در نزدیکی میدان شهرداری این شهر قرار دارد.
سبزه میدان رشت

امامزاده ابراهیم و قاسم

امامزاده ابراهیم و قاسم  از فرزندان امام موسی کاظم بوده‌اند که در هفت کیلومتری جاده‌ی آستارا به سمت تالش و در روستای کانرود از توابع بخش لوندویل دفن شده‌اند. بارگاه این امامزاده در نزدیکی شبستان، کاروانسرا و بازار قرار گرفته است. به‌عنوان یکی از مجهزترین مراکز مذهبی گیلان، هر ساله هزاران زایر برای زیارت و پرداخت نذورات به این امامزاده مراجعه می‌کنند

 امامزاده ابراهیم و قاسم  از فرزندان امام موسی کاظم بوده‌اند که در هفت کیلومتری جاده‌ی آستارا به سمت تالش و در روستای کانرود از توابع بخش لوندویل دفن شده‌اند.
امامزاده ابراهیم و قاسم

تله کابین حیران

تله کابین حیران آستارا به طول مسیر هزار و ۵۰۰ متر در محدوده روستای و نه بین و حاجی امیر قرار دارد. مسیر تله کابین حیران از جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود. تله کابین در نقطه‌ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و شهر آستارا و چشم‌اندازهای زیبای گردنه حیران و از طرف غرب و جنوب به جنگل‌های زیبای فندقلو و از شمال نیز به شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان مشرف است.

 تله کابین حیران آستارا به طول مسیر هزار و ۵۰۰ متر در محدوده روستای و نه بین و حاجی امیر قرار دارد.
تله کابین حیران

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت‌ برخلاف بسیاری از بازارهای بزرگ سایر شهرهای ایران، یک بازار روباز است و تنها قسمت کوچکی از آن با حلب پوشیده شده است و از بخش‌های گوناگونی شامل کاروانسراها و طاقی‌ها و… تشکیل شده است. در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شده‌اند. بازار سنتی رشت شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها است. تعدادی از آنها عبارتند از: طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و غیره. طاقی بزرگ این کاروانسرا در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها و ضلع غربی سرای قیصریه فخر، در ضلع جنوبی راسته میدان کوچک و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها ساخته شده است.

 بازار بزرگ رشت‌ برخلاف بسیاری از بازارهای بزرگ سایر شهرهای ایران، یک بازار روباز است و تنها قسمت کوچکی از آن با حلب پوشیده شده است و از بخش‌های گوناگونی شامل کاروانسراها و طاقی‌ها و... تشکیل شده است.
بازار بزرگ رشت‌

قلعه رودخان

قلعه رودخان که در ارتفاعی حدود ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار دارد، دارای مساحتی معادل ۲.۶ هکتار و برج و باروهایی به بلندی ۱۵۰۰ متر است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که این قلعه به دوره‌ی ساسانیان و زمان حمله‌ی اعراب به ایران تعلق دارد و مجددا در دوران سلجوقیان به پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان تبدیل شده است. از آنجا که قلعه روی دو قله بنا شده است به سه بخش شرقی، میانی و غربی تقسیم می‌شود. بخش شرقی که با دروازه‌ای از سایر قسمت‌ها جدا شده است، با قرارگیری روی تپه‌‌ای ۶۷۰ متری، بیشتر جنبه‌ی نظامی دارد و شامل دروازه‌‌ی ورودی، زندان، در اضطراری، تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ می‌شود.

 قلعه رودخان که در ارتفاعی حدود ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار دارد، دارای مساحتی معادل ۲.۶ هکتار و برج و باروهایی به بلندی ۱۵۰۰ متر است.
قلعه رودخان

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله با وجود کوهستان‌‌ها و جنگل‌های پوشیده در درختانی تنومند و سرسبز، یکی از دیدنی‌های پربازدید و توریستی کشور به‌شمار می‌رود. با ۲۰۰۰ هکتار وسعت، بخش عظیمی از این پارک جنگلی را کوهستان‌ و میانبدها تشکیل می‌دهند. علاوه‌بر فراهم آوردن مکانی تفریحی برای گردشگران، با احداث پارک به حفظ محیط زیست و گونه‌های مختلف گیاهی و درختان کمک شایانی شده است. از گونه‌های گیاهی و درختی حاضر در این منطقه می‌توان به درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی اشاره کرد.

 پارک جنگلی ماسوله با وجود کوهستان‌‌ها و جنگل‌های پوشیده در درختانی تنومند و سرسبز، یکی از دیدنی‌های پربازدید و توریستی کشور به‌شمار می‌رود
پارک جنگلی ماسوله

مجموعه میدان شهرداری رشت

مجموعه میدان شهرداری رشت که تقریباً در مرکز شهر رشت قرار دارد، یکی از چشمه‌های آغازین این شهر بوده است. این میدان با در برگرفتن، ساختمان‌های شهرداری، پست و تلگراف، کتابخانه‌ی ملی، خیابان سنگفرش شده‌ی منتهی به سبزه‌میدان و همچنین استانداری سابق و مجسمه‌ی میرزا کوچک خان، بیش از صد سال قدمت دارد و حدود ۴۰ سال پیش، در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ابران ثبت شد. ساختمان شهرداری و برج ساعت، نماد شهر رشت است و نیز موزه‌ی پست و ساختمان قدیمی هتل ایران جزء مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت هستند. این بناها همگی در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰ ه.ش) احداث شده‌اند.

مجموعه میدان شهرداری رشت که تقریباً در مرکز شهر رشت قرار دارد، یکی از چشمه‌های آغازین این شهر بوده است.
مجموعه میدان شهرداری رشت

مرکز خرید خاطره

مرکز خرید خاطره از دیگر مراکز خرید خوب و بزرگ بندرانزلی است که دارای انواع فروشگاه های پوشاک و کفش با انواع برندهای مختلف است

 مرکز خرید خاطره از دیگر مراکز خرید خوب و بزرگ بندرانزلی است که دارای انواع فروشگاه های پوشاک و کفش با انواع برندهای مختلف است
مرکز خرید خاطره

غار خون فوشه

غار خون فوشه از نوع غارهای ریزشی است و در جنوب غربی روستای فوشه، در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر برآورد می‌شود. با چهار دهانه، غار خون فوشه در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا جای گرفته است. در ابتدای ورودی غار، شیبی ملایم وجود دارد که در این مسیر آن آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی حاصل از خرد شدن سنگ‌ها حس می‌شود و رنگ قرمز خاک قابل رویت است. پس از طی ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی جای دارد که بایستی تا طول یک متر به صورت سینه‌خیز پیش رفت. در داخل غار چند دالان بزرگ در جهات مختلف دیده می‌شود و هر کدام از آن‌ها دارای طول و عمق متفاوتی هستند.

غار خون فوشه از نوع غارهای ریزشی است و در جنوب غربی روستای فوشه، در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد.
غار خون فوشه

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان نمونه‌ای کوچک از نحوه‌ی زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به‌طور متوسط به ١٥٠ سال می‌رسد. هدف موزه میراث روستایی گیلان، تنها معرفی بناهای روستایی نیست؛ بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته‌اند. 

 موزه میراث روستایی گیلان نمونه‌ای کوچک از نحوه‌ی زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است.
موزه میراث روستایی گیلان

پارک فومن

پارک فومن یکی از مشهورترین تفرجگاه‌ها در فومن به‌شمار می‌رود و به‌دلیل حضور انواع مجسمه‌ها از جمله مجسمه‌های چهار دختران، در بین گردشگران محبوب است؛ مجسمه‌هایی که نمایانگر سعی، کوشش و زحمت بی‌دریغ زنان و دختران روستاها و دهکده‌های فومن هستند و سرزندگی و تلاش را به نمایش می‌گذارند. همچنین حضور مجسمه‌های کودکان با چهره‌هایی شاد و خندان که در محوطه‌ی پارک قرار دارد، نشاط مردم و بازی‌های محلی آن‌ها را نشان می‌دهد.

پارک فومن یکی از مشهورترین تفرجگاه‌ها در فومن به‌شمار می‌رود و به‌دلیل حضور انواع مجسمه‌ها از جمله مجسمه‌های چهار دختران، در بین گردشگران محبوب است
پارک فومن

پارک ملی بوجاق (تالاب بوجاق)

پارک ملی بوجاق (تالاب بوجاق) یکی از مناطق حفاظت شده در بندر کیاشهر استان گیلان است. این منطقه تنها پارک خشکی – دریایی است. این پارک دارای مساحت ۳۲۶۰ هکتار است. در این منطقه پرنده ها و جانوران زیادی زندگی می کنند.

 پارک ملی بوجاق (تالاب بوجاق) یکی از مناطق حفاظت شده در بندر کیاشهر استان گیلان است. این منطقه تنها پارک خشکی - دریایی است. این پارک دارای مساحت ۳۲۶۰ هکتار است. در این منطقه پرنده ها و جانوران زیادی زندگی می کنند.
تالاب بوجاق

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید