جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

0
115

شاید اسم کویر و بیابان چندان لذت بخش نباشد؛ اما امروزه در مناطق مختلف ایران، کویرها و بیابان‌های پرطرفدار و محبوبی وجود دارد که مقصد گردشگران داخلی و خارجی است و بسیاری با خرید بلیط هواپیما به این کویر سفر می‌کنند. کویر یکی از جاذبه‌های کشور ایران است. در استان اصفهان کویری زیبا به نام کویر مرنجاب وجود دارد. این کویر در ۷۲۰ کیلومتری شهر اصفهان و در شمال شهر آران و بیدگل قرار دارد.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب

بر خلاف تصور عموم مردم فقدان آب در کویر به این معنا نیست که در کویر مرنجاب هیچ پوشش گیاهی وجود نداشته باشد بلکه در آن کویر پوشش گیاهی خاصی وجود دارد که شامل گیاهان شور پسند، درختان گز، بوته های قیچ، تاغ، اسکنبیل، دم گاوی است.
علاوه بر پوشش گیاهی، جانداران متنوعی در کویر مرنجاب زندگی می کنند، جاندارانی که ویژه اکوسیستم آن منطقه خشک هستند و با شرایط کویری سازگار شده‌اند.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

کمپ کویری مرنجاب
کمپ کویری مرنجاب

کاروانسرای کویر مرنجاب

این کاروانسرا یادگاری به جای مانده از دوره صفویه است که امروزه اتاق های آن به منظور اقامت گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که می خواهند شب را در دل کویر سپری کنند می توانند یکی از اتاق های این کاروانسرا را اجاره نمایند. این کاروانسرا در واقع قلعه ای مربع شکل است که مساحت آن حدود ۳۵۰۰ مترمربع می شود و دارای شش برج در قسمت دیوارها است. کاروانسرای مرنجاب در یکی از بزرگ ترین ریگزارهای کشور که بند ریگ نام دارد قرار گرفته است.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

کاروانسرای کویر مرنجاب
کاروانسرای کویر مرنجاب

در زمان های گذشته از این محل آبراهه های دائمی و فصلی و همچنین رودخانه های پر آبی عبور می کردند و جریان های سیلابی بسیار خطر ناکی در فصل بهار از آن گذر می کرد اما امروزه و خشکسالی های پی در پی موجب شده است که دیگر شاهد آبراهه های فصلی و دائمی در این منطقه نباشیم. بند ریگ معمولا در بهار پوشش گیاهی فوق العاده زیبایی دارد که وزش باد به تپه های ماسه ای موجب می شود حرکت داشته باشند و منظره ای خیره کننده به وجود آورد.

گونه های گیاهی و جانوری موجود در کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب جانوارن مختلفی زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به آفتاب پرست، کفتار، شغال، گرگ، شاهین، عقاب، یوزپلنگ و … اشاره نمود. ساکنین محلی بر این باورند که در این کویر ۲۱ پلنگ نیز زندگی می کنند. در این منطقه کویری پوشش های گیاهی مختلفی مانند تاغ، گز، دم گاوی، قیچ، ارته و … نیز وجود دارد.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

جاذبه های دیدنی موجود در کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب و اطراف آن جاذبه های دیدنی متنوعی وجود دارد که به گردشگران پیشنهاد می کنیم در سفر به این کویر زیبا حتما از آن ها بازدید نمایند. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

چاه تاریخی دستکن

چاه تاریخی دستکن
چاه تاریخی دستکن

این چاه قدیمی در شرق کویر واقع شده و همچنان نیز امکان برداشت آب از آن وجود دارد. در نزدیکی این چاه قلعه و قنات مرنجاب قرار گرفته که در گذشته در مسیر راه ابریشم واقع شده بودند.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

جزیره سرگردان اصفهان

این جزیره زیبا در دریاچه نمک و در نزدیکی این منطقه واقع شده است. در گذشته برخی بر این باور بودند که این جزیره در حال حرکت و به صورت سرگردان است.

.تور، بلیط و ویزای خود جهت مسافرت را از رستاک به شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ تهیه فرمایید و از تخفیفات آن نیز بهره مند شود.

چاه کنجه

چاه کنجه از کاروانسرای مرنجاب حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد که بسیار پر آب است. پر آب بودن این چاه و درختان سر سبزی که در اطراف آن واقع شده اند در دل کویر واقعا حیرت انگیز است.

کوه کلنگ

کوه کلنگ نیز در نزدیکی کاروانسرا قرار دارد و جنس عجیب آن موجب شده است که نظر گردشگران بسیاری جذب آن شوند. این کوه می تواند مکان مناسبی برای عکاسی و ثبت لحظاتی بی نظیر در دل کویر باشد.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

خطب شکن

خط شکن منطقه ای با شیب بسیار بلند به شمار می ورد که در ۲۵ کیلومتری کاروانسرا مرنجاب واقع شده است. در گذشته از شتر برای حمل و جابجایی بار استفاده می کردند و برای اینکه بار آن نیوفتد با باربندهای چوبی که خطب نام داشت بار را محکم نگه می داشتند. شیب تندی که در این منطقه وجود دارد موجب افتادن و شکستن خطب شتر می شد و به همین علت خطب شکن نام گرفت.

نزدیکی کاروانسرا
نزدیکی کاروانسرا

در کویر مرنجاب چه تفریحاتی می توان انجام داد؟

آسمان پر ستاره کویر در دل شب بسیار زیبا است، به همین دلیل بر روی پشت بام کاروانسرای مرنجاب تجهیزاتی فراهم شده است تا گردشگران بتوانند ستاره ها را مشاهده کنند. آفرود سواری بر روی تپه های شنی کویر و سافاری و موتور چهار چرخ نیز از دیگر تفریحات لذت بخش کویر مرنجاب هستند. در این کویر زیبا حتی می توان شتر سواری را نیز تجربه نمود و سفری خاطره انگیز به دل کویر برای خود رقم زد.جاذبه دیدنی کویر مرنجاب

شرایط بازدید

بازدید از کویر مرنجاب در تمامی روزهای سال امکان پذیر است اما با توجه به شرایط آب و هوایی که در این منطقه حاکم است از اول آبان تا اول فروردین ماه بهترین زمان برای سفر به این کویر بکر و زیبا می باشد. اگر عاشق شب های رویایی کویر و رصد ماه و ستارگان هستید بهتر است که نیمه های ماه قمری را برای سفر به کویر مرنجاب انتخاب کنید که ماه کامل است و زیبایی خیره کننده ای دارد. برای داشتن سفری لذت بخش تر به دل کویر بهتر است که از تورهای کویر گردی استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید