دریاچه نئور اردبیل

0
262

دریاچه نئور اردبیل به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین در استان اردبیل واقع شده است و یکی از دیدنی های طبیعی مشهور ایران به شمار می رود. نئور یکی از زیباترین و دیدنی‌ ترین جاذبه های طبیعی استان‌ است که آب و هوای مطبوع و خنکی دارد و هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند

طبیعت زیبا
طبیعت زیبا

دشت‌ها و کوه‌های اطراف دریاچه نئور اردبیل در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاهان رنگارنگی هستند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت گردی هستید بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دریاچه و مسیر دسترسی به آن بیندازیم.

دریاچه نئور اردبیل را بشناسیم

دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در کشورمان است که در ۴۸ کیلومتری اردبیل و پشت کوه‌های تالش قرار دارد. نئور از دو دریاچه ۴۰ و ۱۵۰ هتکاری تشکیل شده که در فصل بهار به یکدیگر می‌پیوندند. عمق این دریاچه از ۵ الی ۱۳ متر متغیر است. در سال ۱۳۶۶ با هدف ذخیره آب دریاچه برای مصارف کشاروزی یک سد روی آن ساخته شد.

دریاچه نئور
دریاچه نئور  یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین
دریاچه نئور

دریاچه نئور اردبیل در مرز دو استان اردبیل و گیلان قرار دارد؛ بنابراین نمی‌توان آن را متعلق به یکی از این استان‌ها دانست. اما اغلب مردم از آن به عنوان دریاچه نئور اردبیل یاد می‌کنند.

بارش باران و برف در فصول پاییز و زمستان آب چشمه‌های اطراف نئور را تامین می‌کند و این چشمه‌ها نیز دریاچه را همیشه پر از آب نگه می‌دارند. در بهار و تابستان که برف روی کوه‌ها آب شده دریاچه پرآب‌تر از همیشه است؛ به علاوه در این فصول دشت‌های اطراف دریاچه با لاله‌های وحشی، بابونه و نعناع کوهی پوشیده‌اند. اگر در این زمان به نئور بروید مناظری را خواهید دید که پیش‌تر فقط در عکس‌ها و تابلوهای نقاشی آن‌ها را دیده بودید.

دریاچه نئور  یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیریندر بهار و تابستان که برف روی کوه‌ها آب شده دریاچه پرآب‌تر از همیش
دریاچه نئور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین

واژه نئور در گویش ترکی به معنی دریاچه کوچکی است که رودی به آن نمی‌ریزد. البته این واژه ریشه نیز مغولی دارد اما از آنجا که در نزدیکی اردبیل قرار گرفته می‌توان استنباط کرد که نام آن از زبان آذری گرفته شده است.

تفریح و ماجراجویی در نئور

پیاده‌روی در زمین‌های اطراف دریاچه که با انواع گل‌های رنگارنگ فرش شده‌اند بی‌تردید بهترین و آرامش بخش‌ترین تفریج در دریاچه نئور است. اما این تنها تفریح در نئور و اطراف آن نیست. دیگر تفریحات و ماجراجویی‌هایی که در سفر به نئور می‎توان تجربه کرد میتوان عکاسی ، دوچرخه سواری ، ماهیگیری ، کوهنوردی ، چیدن و جمع کردن گیاهان دارویی ، اسب سواری نام برد .

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

دریاچه نئور کجاست؟

اکنون که مسحور زیبایی نئور شده‌اید احتمالا این سوال برای‌تان پیش آمده که دریاچه نئور کجاست؟ این دریاچه بین دو شهر اردبیل و خلخال قرار گرفته است.

طبیعت زیبا و اسب سواری در دریاچه
طبیعت زیبا و اسب سواری در دریاچه

برای دسترسی به دریاچه ابتدا لازم است از سمت جنوب شرقی شهر اردبیل (میدان ایثار) وارد جاده آسفالت به سمت خلخال شوید. با طی کردن مسافت ۳۵ کیلومتر به روستای بودالالو می‌رسید. در سمت چپ این مسیر یک جاده آسفالت ۱۰ کیلومتری به سمت روستای عباس آباد وجود دارد. با عبور از کنار روستای عباس‌آباد که در فاصله ۸ کیلومتری از جاده و ۵ از کیلومتری دریاچه واقع شده نئور را می‌بینید. جاده کوهستانی که به دریاچه می‌رسید آسفالت داد اما جاده دور دریاچه خاکی است.

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

بهترین فصل سفر به دریاچه نئور

بهترین فصل برای سفر به دریاچه نئور از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این فصول نئور آب‌وهوایی معتدل دارد؛ به‌طوری که دمای هوا در تابستان بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نخواهد بود.

طبیعت سرسبز دریاچه
طبیعت سرسبز دریاچه

اما در فصول پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می‌شود. به‌علاوه در زمستان دریاچه کاملا یخ می‌زند و خبری هم از پوشش گیاهی مسحور کننده اطراف نئور نخواهد بود. بنابراین سفر به نئور در این فصول چندان توصیه نمی‌شود.

کمپ در دریاچه
کمپ در دریاچه

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید