ماسوله

0
3601
ماسوله
ماسوله

موقعیت جغرافیایی روستای ماسوله

روستای پلکانی ماسوله،درشمال کشورجایی که ابرها در نزدیکی زمین قرار دارند و در نزدیکی فومن روستایی قرار دارد که نظیرش را نمی توان یافت.ماسوله در غرب جنوب غربی فومن قرار دارد و فاصله فومن تا رشت حدود بیست و پنج کیلومتر و از فومن تا ماسوله حدود ۳۵ کیلومتر می باشد.از طرف شمال غرب به ماسال ، از غرب به خلخال و از جنوب به پشتکوه خمسه زنجان و از مشرق به فومن محدود می شود.

خانه روستایی در ماسوله
خانه روستایی در ماسوله

پیدایش ماسوله

درباره پیدایش این شهر زیبا و کم نظیر ایران نظرات گوناگونی بیان شده از جمله میر ظهیرالدین در کتاب ( گیلان و دیلمستان ) چهار بار از موسله یاد می کند که همین ماسوله امروزی است.نامهای قدیمی این بخش ( خورتاب خانی ) و بیشتر ( البقر و ماسالار ) بوده است . گروهی گویند که در قرن سوم هجری وقتی که سید جلال الدین اشرف در طارم شکست خورد ، عون بن محمد بن علی که همراه وی بود زخمی برداشت و به ماسوله آمد و به چوپانی برخورد به او گفت : که جسد او را هر جا یافت به خاک بسپارد . پس از خاک سپردن جسد او ، چوپانان یکی پس از دیگری خانه خود را در جوار قبر او ساختند تا آبادی ماسوله به وجود آمد .

اینکه قدمت روستا به چه زمان میرسد اختلاف نظر زیاد است . برخی قدمت آنرا هزار و سیصد سال و جماعتی دیگر قدمت آنرا به دو هزار پانصد سال پیش نسبت می دهند . ماسوله بخاطر موقعیت خاص جغرافیایی و بارندگی های فراوان فاقد بنای قدیمی است
زمستان ماسوله

قدمت روستا

اینکه قدمت روستا به چه زمان میرسد اختلاف نظر زیاد است . برخی قدمت آنرا هزار و سیصد سال و جماعتی دیگر قدمت آنرا به دو هزار پانصد سال پیش نسبت می دهند . ماسوله بخاطر موقعیت خاص جغرافیایی و بارندگی های فراوان فاقد بنای قدیمی است . اما  سنگهایی با عمر بیشتر از ۸۰۰ سال که بر روی آنها اغلب اشعاری حک شده به دست آمده است . زبان اصلی مردم مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان، تالشی است که به زبان اوستایی و زبان تاتی بسیار نزدیک است. دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است.

زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان، تالشی است که به زبان اوستایی و زبان تاتی بسیار نزدیک است. دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است.
ماسوله

ماسوله قدیم

ماسولهٔ قدیم یا «کهنه ماسوله» که در فاصله «هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال» قرار گرفته‌است سکونتگاه اصلی و اولیه ماسوله ای‌ها بوده‌است که اکنون آنچه در این مکان به چشم می‌خورد سنگ دیوار بناهای آن است. در نخستین کاوش‌های باستانشناسی شهرستان فومن که در شهریور ماه ۱۳۷۴ توسط هیئت پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در این محوطه صورت گرفت مشخص شد که از سده پنجم تا هشتم هجری «کهنه ماسوله» به عنوان یکی از مراکز مهم در زمینه فلزکاری بوده‌است.

کهنه ماسوله

سفالینه‌های لعابدار با رنگ‌های متنوع که مشخصات دوره سلجوقی را داشته‌اند در این منطقه کشف شد این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور ۱۳۸۵در فهرست آثار ملی ثبت شد. دربارهٔ منتقل شدن آنها به مکان فعلی آرای مختلف و گوناگونی ارائه شده‌است یکی از مشهورترین آن‌ها اینست که عون بن علی از نوادگان امام اول شیعیان به همراه سید جلال الدین اشرف از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان که مزارش در شهر آستانه اشرفیه گیلان قرار دارد در جنگی در حوالی طارم زنجان زخمی شد و راه ماسوله در پیش گرفت و در مکان فعلی ماسوله جان سپرد و به خاک سپرده شد.

سپس به تدریج در اطراف مزارش خانه ساختند و بدین ترتیب ماسوله فعلی شکل گرفت.روایتی زلزله بزرگ‌سال ۸۹۰ هجری قمری را علت کوچ آنهابه مکان فعلی بیان می‌کند .روایتی دیگر نیز همه گیر شدن بیماری طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری در کشور را دلیل جا به جایی ذکر می‌کند؛ ولی نسل‌های بعدی، در همین مکان جدید هم ماندگار نشدند.شهری که مرکز داد و ستد و شاهراه ارتباطی بین گیلان و آذربایجان (زنجان و خلخال و سایر شهرها) بود و بازار، کاروانسراهای و صنایع فلزی و غیر فلزی آن رونق فراوان داشت با کاهش چشمگیر مواجه شد.


جهت استفاده از اقامتگاه های ماسال ،اجاره خودرو با راننده به سایت رستاک مراجعه نمایید.

در صورتیکه تمایل به رزرو تلفنی دارید همه روزه به شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ دفتر مرکزی رستاک در تهران تماس حاصل فرمایید.


ماسوله  سامانه جامع گردشگری رستاک
بافت سنتی ماسوله

تیره و نژاد

ماسوله ای ها مردمی هستند قوی بنیه و کاری ، مردمان دارای پوستی سفید و اکثرا با موهای بور و چشمانی روشن که به اصطلاح خود افراد شمال ( کاس ) یعنی افرادی با چشمان آبی می باشند. رابینو در کتاب گیلان خود می نویسد : ماسوله همیشه جزء فومن بوده است بغیر از چند صباحی که در زمان فتحعلی شاه زیر نظر رئیس قورخانه اداره می شد . زیرا در اینجا گلوله های توپ برای توپخانه ایران می ساختند .

 مردمی هستند قوی بنیه و کاری ، مردمان دارای پوستی سفید و اکثرا با موهای بور و چشمانی روشن که به اصطلاح خود افراد شمال ( کاس ) یعنی افرادی با چشمان آبی می باشند.
تیره و نژاد مردم ماسوله

صنایع دستی

یکی از زیباترین صنایع دستی استان گیلان که زبان‌زد خاص و عام می باشد، عروسک کاموایی است. صنایع دستی منطقه عبارتند از کارهای دستی روی چوب و چرم سازی و ساختن چموش که نوعی کفش است . علاوه بر این در گذشته چاقوسازی ، داس سازی اینجااز معروفیت خاصی برخوردار بوده است .

مغازه ها پر است از سفال های آبی، کاسه های دیزی خوری ، پارچ و ظرف های مسی نیز در بیشتر مغازه ها پیدا می شوند.
عروسک کاموایی صنایع دستی ماسوله

مغازه ها پر است از سفال های آبی، کاسه های دیزی خوری ، پارچ و ظرف های مسی نیز در بیشتر مغازه ها پیدا می شوند.خوراکی های محلی  رنگارنگ ، یکی ترش یکی شیرین ولی همگی تازه منتظر هستند تا آن ها را امتحان کنی از جمله : گلپر ، لواشک و اگردک (شیرینی محلی). جوراب های پشمی ، گلیم ، چموش ، ابزار های فلزه ، چاقو و همین طور عروسک های کاموایی.

عروسک های کاموایی

از میان تمام این سوغاتی های گران قیمت اما عروسک های کاموایی و رنگی از همه محبوب ترند.زنان ماسوله با سرعتی باورنکردنی آن ها را بافته و با قیمتی مناسب می فروشند تا دست آخر یا گوشه ی اتاقتان قرار گیرد یا سوگولی و وسیله بازی کوچک ترین عضو خانواده شود.در بازار خرید کردن که هیچ ، حتی تماشا کردن هم لذت دارد.تازه درست به مانند پاساژهای شهری طبقه هم دارد.بازار ماسوله در چهار سطح مستقل از هم قرار گرفته است که مغازه های دو طبقه تحتانی همگی ” یک طبقه “ هستند و مغازه های دو طبیقه بالایی همه ” دو طبقه “ هستند.


از علاقه مندان به توسعه فرهنگ بومی و کسانی که توانایی ارائه مقالات، معرفی جاذبه های گردشگری مکان اقامتی شهر،روستا یا استان خود دارند .

جهت درج در این بخش با اسم خودشان به شماره واتساپ ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ هماهنگی فرمایند.


ماسوله  سامانه جامع گردشگری رستاک
عروسک کاموایی ماسوله

 معماری ماسوله

معماری ساده اما کم نظیر همراه با سر سبزی و طراوت و خرمی درختان و جنگل های اطراف چیزی نیست که بتوان از آن گذشت و یا بی تفاوت به آن نگریست.خانه ها چون نگینی در دل کوه بنا شده ، خانه ها طوری بنا شده که سقف یکی حیاط خانه دیگریست و قتی شما از کوچه های باریک و مارپیچ ماسوله عبور میکنید. به ناچار از بام خانه هائی نیز عبور خواهید کرد که صاحب خانه مطلقا به آن اعتراض ندارد . این مکان دارای معماری منحصربه‌فردی است.محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شوند. بافت معماری در دوران زندیه شکل گرفته‌است و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری روستا در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولاً تا دو طبقه می‌رسد.

 معماری ماسوله
 معماری ماسوله

دیدنی‌های ماسوله

روستا خود یک جاذبه‌ گردشگری کامل است.

کوچه‌های زیبا، خانه‌ های زرد رنگ با در و پنجره‌های چوبی، منظره‌ گلدان‌های شمعدانی و بازاربسیار چشم نواز هستند. دیگر دیدنی های مهم این شهر شامل موزه‌ مردم‌‌ شناسی، پارک جنگلی ، آبشار کوشم، بقعه‌ عون بن محمد، ییلاق کوربار ، آبشار لار چشمه و قله‌ شاه معلم یا ماسوله داغ، امام ‌زاده ابراهیم، امام‌ زاده هاشم، آبشار تریشوم، مسجد صاحب ‌الزمان، چشمه‌ آب معدنی علی زاخونی، چشمه‌ آب‌ معدنی زمزمه می باشد.

جهت استفاده از تورهای گردشگری به سایت رستاک و همچنین بلیط های انلاین تخفیف دار به سایت رستاک تیکت مراجعه فرمایید.

 دیدنیهای ماسوله
دیدنیهای ماسوله
سوغات ماسوله

به عقیده‌ خیلی ‌از گردشگران داخلی و خارجی، بهترین سوغات، عروسک ‌های بافتنی کوچک و بزرگی است. که به دست زنان روستا بافته می شوند. رب انار، لواشک، گلپر، ظرف‌های سفالی، محصولات مسی و برنجی، جوراب ‌های پشمی رنگارنگ، گیوه، گلیم و محصولات حصیری بخش دیگری از سوغات ماسوله هستند.

سوغات ماسوله
سوغات ماسوله

جهت استفاده از اقامتگاه های منطقه،خدمات گردشگری و راهنما به سایت رستاک مراجعه نمایید.

درصورتیکه تمایل به رزرو تلفنی دارید همه روزه به شماره ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸ دفتر رستاک در تهران تماس حاصل نمایید.

جهت استفاده از تورهای گردشگری به سایت رستاک و همچنین بلیط های انلاین تخفیف دار به سایت رستاک تیکت مراجعه فرمایید.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید