جاهای دیدنی دلیجان

0
296

شهرستان دلیجان یکی از شهرهای استان مرکزی می باشد که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. شهرستان دلیجان با وسعت تقریبی ۲۵۰۰ کیلومترمربع، در بین هشت شهر مهم استان مرکزی، پنجمین شهرستان وسیع استان می باشد ، که در رستاک هم به جاهای دیدنی دلیجان می پردازیم

شهر دلیجان کجاست؟ چطور به این شهر سفر کنیم؟

در استان مرکزی و فاصله کمی از تهران یکی از بهترین مقاصد سفر وجود دارد که شاید هیچ‌گاه به آن فکر نکرده باشید؛ شهری که نه تنها برای طبیعت‌گردی که برای یک گشت‌وگذار در دل تاریخ و فرهنگ هم مناسب است.جاهای دیدنی دلیجان

دلیجان
دلیجان

این شهر روی نقشه ایران جایی بین کاشان و قم قرار دارد و از سمت دیگر همسایه محلات می‌شود. همین‌قدر نزدیک به پایتخت که باعث می‌شود، مردم تهران حتی برای سفر یک روزه هم بتوانند روی آن حساب کنند. در واقع فاصله دلیجان تا تهران ۲۴۳ کیلومتر است و با حدود ۳ ساعت رانندگی از پایتخت به این شهر می‌رسید.

زیباترین مکان های دیدنی دلیجان

منطقه حفاظت شده جاسب

دهستان جاسب در شمال شرقی شهر دلیجان و نزدیک به سد پانزده خرداد قرار گرفته که شامل ۷ آبادی به نام‌های واران، هرازجان، کروگان، وشتکان، زر، وسقونقان و بیژگان می‌شود. این دهستان منطقه‌ای ییلاقی است که در فصل تابستان دمای هوا در آن معتدل و دلچسب است و به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌ها، درختان گردو ، بادام و چنار، چشمه‌ها، باغ‌های میوه و مراتع سرسبز به تفرجگاهی مناسب برای گردشگران تبدیل شده است. در این منطقه آثار تاریخی متعددی مانند قبرستان واران، تپه قلعه سرخ، تپه قلعه وشتگان و غار سیجان وجود دارد که علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی را به خود جذب می‌کند.

منطقه جاسب
منطقه جاسب

قلعه نشست آباد دلیجان

این قلعه دارای دو ورودی شمالی و غربی است که با برداشتن خشت های ورودی گردشگران می توانید درون قلعه تردد کنند و از زیبایی های شگفت انگیز و معماری جالب در قلعه دیدن کنند. خدقی که در کنار چنار این قلعه وجود نیز خود نوعی جاذبه توریستی است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

قلعه نشست آباد دلیجان
قلعه نشست آباد دلیجان

غار چال نخجیر

یکی دیگر از جاهای دیدنی دلیجان، غاری کهن و دیدنی است که حدود ۴۰ سال بیشتر از کشف آن نمی‌گذرد. ارتفاع داخل آن حدود ۲۰ متر است و در تمام طول غار مجسمه‌های عظیم طبیعی از جنس سنگ شما را حیرت‌زده خواهد کرد. بخش‌های زیادی از آن نورپردازی شده و در قسمت‌هایی از آن هم آب جاری است. جاهای دیدنی دلیجان

غار چال نخجیر
غار چال نخجیر

قلعه نشست آباد

یکی از جاهای دیدنی دلیجان دشت نشست آباد است که در اطراف شهر قرار دارد و در دوران ساسانیان یک قلعه و خندق در کنار آن ساخته شده است. هنوز هم می‌توان بخش‌هایی از این بنا را مشاهده کرد. در کنار آن هم درخت چنار کهن‌سالی وجود دارد.

قلعه نشست آباد دلیجان
قلعه نشست آباد دلیجان

مسجد مس‌سر

یکی از مساجد قدیمی شهر که در زمان سلجوقیان و با همان سبک معماری ساخته شده، مسجد مس‌سر است که متاسفانه با حمله افغان‌ها در زمان صفویان بخش‌های زیادی از آن آسیب دید. برای مثال در بافت قدیمی بنا و سازه اولیه آن، ۱۳ گنبد مختلف وجود داشته که در حال حاضر فقط یکی از آن‌ها باقی مانده است.جاهای دیدنی دلیجان

نام‌گذاری مسجد دو روایت دارد؛ اول اینکه در ساخت مسجد از مس استفاده شده است و به همین علت به آن مس‌سر گفته می‌شود. روایت دوم به معنای مس‌سر در گویش محلی اشاره دارد که به‌ معنی خیلی بزرگ است.

موزه مردم شناسی دلیجان

موزه مردم شناسی دلیجان یک ساختمان قدیمی دو طبقه است که به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه می پردازد، این موزه که به ثبت ملی رسیده است یکی دیگر از جاهای دیگر شهر دلیجان محسوب می شود.

کاروانسرای دودهک

کاروانسرای دودهک در شمال شرقی محلات، در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم‌رود و در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه (نزدیک جاده آسفالته قم به دلیجان) قرار دارد. قدمت این بنا را دوره صفویه می‌دانند ولی معماری آن، از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می‌کند که همین امیر، تخمین قدمت بنا را مشکل می‌کند.این بن به شماره ثبت ۱۹۸۳ در ۱۶ فروردین سال ۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاروانسرای دودهک
کاروانسرای دودهک

چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟

با توجه به آب‌وهوای سرد و خشک استان مرکزی و شهرهای مختلف آن، بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار است. در این فصل طبیعت تمام زیبایی خود را به رخ می‌کشد و مقاصد مختلفی در گوشه و کنار ایران میزبان گردشگران هستند. اما اگر قصد دارید اینبار یک مقصد جدید و متفاوت برای سفر داشته باشید، برنامه سفر در این بهارتان را به استان مرکزی اختصاص دهید.

البته که فراموش نکنید، دیدن برخی از دیدنی های دلیجان و اطراف آن مثل پرندگان مهاجر، در فصل‌های دیگری مثل زمستان امکان‌پذیر است. با این وجود اگر می‌خواهید در هوایی مطبوع سفر کنید، بهار و به‌ ویژه فروردین و اردیبهشت را از دست ندهید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید