تپه های ماسه ای ورزنه

0
575

شهر سبا يا سرا در واقع نامي است كه ساكنين شهر ورزنه و تپه های ماسه ای ورزنه روستاهاي اطراف آن، منطقه ي مسكوني قديمي مدفون ده در زير تپه هاي شني حاشيه ي غربي تالاب گاوخوني بدان نام مي شناسند و عقيده دارند كه با توجه به آثار بر جاي مانده از آن شهر كه گاهگاهي با جابجايي ماسه ها توسط باد،پديدار مي شود در زير شنهاي روان شهري به نام سبا مدفون است به اين امر در بيشتر نوشته هاي قديمي كه در آن نامي از ورزنه يا گاوخوني برده اند نيز اشاره شده است.

وجه تسمیه شهر ورزنه

مسیر کویر
در كتب نامه هاي شهر ها و روستا هاي ايران، حتي در كتب لغت فارسي به ويژه لغت نامه ي دهخدا نشاني از اين واژه ديده نمي شود، لذا احتمال مي رود كه چون در عهد حكمرانان سلجوقي كه حكوت سيستان ميراث خانوادگي آنان بوده واژه "ورزنه" كه همانل سيستاني"ورغنه var-gana" وبه معني پهن و گسترده بود
مسیر کویر

در كتب نامه هاي شهر ها و روستا هاي ايران تپه های ماسه ای ورزنه ، حتي در كتب لغت فارسي به ويژه لغت نامه ي دهخدا نشاني از اين واژه ديده نمي شود، لذا احتمال مي رود كه چون در عهد حكمرانان سلجوقي كه حكوت سيستان ميراث خانوادگي آنان بوده واژه “ورزنه” كه همانل سيستاني”ورغنه var-gana” وبه معني پهن و گسترده بود به اين سرزمين اطلاق گرديده گرچه واژه هاي سيستاني خود ريشه در زبان زردشت دارد و از واژه هاي قراء و مزارع نزديك شهر ورزنه مي توان به بدان پي برد. مانند واژه ي مرزعه”يسنا” كه واژه هاي اوستا يي است و واژه مزرعه “پچويز” (پچهpace) به معني “توتن ران”و واژه هاي “ارغن”(argan)و ارغنه(argane)به معني زيرك و زبده كه تمام آنان سيستاني است.

آفرود سواری
در كتب نامه هاي شهر ها و روستا هاي ايران، حتي در كتب لغت فارسي به ويژه لغت نامه ي دهخدا نشاني از اين واژه ديده نمي شود، لذا احتمال مي رود كه چون در عهد حكمرانان سلجوقي كه حكوت سيستان ميراث خانوادگي آنان بوده واژه "ورزنه" كه همانل سيستاني"ورغنه var-gana" وبه معني پهن و گسترده بود
آفرود سواری

در بخش هایی از کتاب تاریخ اصفهان و ری و همه جهان می خوانیم: «حجاب نایب اصفهان را گفت تو را به شهری می فرستم که سنگش سرمه و مگس آن زنبور عسل و گیاهش زعفران است.تپه های ماسه ای ورزنه، از اشعار عرب پدیدار می شود که پیشین زمان دهقانان زعفران در آنجا به عمل آورده و مخصوصاً به حدود ورزنه رویدشت جایی است که آن را شهر سبا نامند »

چشم‌انداز کویر

حدود یک‌صد کیلومتر دورتر از اصفهان در منتهی‌الیه جنوب شرق این استان، زیباترین تابلو طبیعت که با سرانگشتان نقاشی چیره‌دست روی گستره بوم کویر این دیار دست‌نخورده نقش بسته است تپه های ماسه ای ورزنه هنرنمایی می‌کند وقتی آدم، پایش را روی دل داغ این شنزار لطیف می‌گذارد، عملاً هیچ ردی نیست که برجا نماند.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

تپه های شنی کویر ورزنه
حدود یک‌صد کیلومتر دورتر از اصفهان در منتهی‌الیه جنوب شرق این استان، زیباترین تابلو طبیعت که با سرانگشتان نقاشی چیره‌دست روی گستره بوم کویر این دیار دست‌نخورده نقش بسته است هنرنمایی می‌کند وقتی آدم، پایش را روی دل داغ این شنزار لطیف می‌گذارد، عملاً هیچ ردی نیست که برجا نماند.
تپه های شنی کویر ورزنه

ورنی صحرا

 ورنی پوسته‌ای از ترکیبات آهنی است که در اثر نیروی “کاپیلاریته” درروی سنگ‌ها ظاهرمی شود. به‌واسطه ترکیبات آهن، رنگ آن‌ها تیره است و در اثر عمل سایش باد صیقلی شده و نهایتاً در مقابل باد و ذرات شن و ماسه‌ی همراه آن مقاوم می‌شود. در اثر سایش باد در مناطق خشک قلوه‌سنگ‌ها را صیقل داده و سطوحی در آن‌ها ایجاد می‌کند که به این قلوه‌سنگ‌ها ” ویند کانتر”می‌گویند.

ورنی صحرا
 ورنی پوسته‌ای از ترکیبات آهنی است که در اثر نیروی “کاپیلاریته” درروی سنگ‌ها ظاهرمی شود. به‌واسطه ترکیبات آهن، رنگ آن‌ها تیره است و در اثر عمل سایش باد صیقلی شده
ورنی صحرا

اوضاع اقليمي آب و هوا

شهر ورزنه به علت نزديكي به كوير داراي آب و هواي گرم و خشك مي باشد به طوري كه ماههاي مرداد و شهريور از حداكثر خشكي هوا برخوردار و ميزان متوسط بارندگي در ورزنه ۸۰ ميليمتر است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازاروگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

اوضاع اقلیمی
شهر ورزنه به علت نزديكي به كوير داراي آب و هواي گرم و خشك مي باشد به طوري كه ماههاي مرداد و شهريور از حداكثر خشكي هوا برخوردار و ميزان متوسط بارندگي در ورزنه 80 ميليمتر است.
اوضاع اقلیمی

معدل حداكثر در جه حرارت در بخش بن رود در تيرماه ۴۲ درجه و معدل حداقل در آذر ماه ۵٫۶ درجه و متوسط درجه حرارت ورزنه ۱۴٫۱ درجه سانتيگراد است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

چگونه به کویر ورزنه برویم؟

این کویر در مرکز ایران و شرق استان اصفهان واقع شده و برای رفتن به آن ابتدا باید با هواپیا، ماشین یا قطار به اصفهان آمده و از آنجا خود را به شهر ورزنه برسانید. برای رفتن به اصفهان از تهران راحت‌ترین راه پرواز تهران- اصفهان است که در اکثر روزهای هفته برقرار است. از اصفهان تا کویر ورزنه ۱۱۷ کیلومتر راه است و باید خود را با ماشین به شهر ورزنه رسانده و سپس ۱۰ کیلومتر به سمت کویر ورزنه بروید.

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد که می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .

نمایی زیبا از غروب آفتاب کویر
 این کویر در مرکز ایران و شرق استان اصفهان واقع شده و برای رفتن به آن ابتدا باید با هواپیا، ماشین یا قطار به اصفهان آمده و از آنجا خود را به شهر ورزنه برسانید.
نمایی زیبا از غروب آفتاب کویر

سخن پایانی

کویرگردی از جمله تفریحات هیجان‌انگیز است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده و ایران به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای کویرهای بی‌شماریاست. کویر ورزنه در استان اصفهان نیز یکی از کویرهای پرطرفدار است که در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید