شهر باستانی حریره کیش

0
146
حریره کیش 
شهر باستانی حریره کیش
حریره کیش

شهر باستانی حریره کجاست؟

در شمال جزیره کیش و در کنار مجموعه ورزشی المپیک ویرانه‌هایی را می بینید که مربوط به شهر باستانی حریره هستند.

این شهر باستانی ۸۰۰ سال قدمت دارد و اوج رونق و اهمیت شهر حریره قرن پنجم تا دهم هجری قمری بوده است.

شهر باستانی حریره، در کنار سایر تفریحات جزیره کیش، به واسطه ارزش تاریخی خود، یکی از جاهای دیدنی کیش به حساب می‌آید که باید در رفت و این بناهای باارزش باستانی و تاریخی کیش را از نزدیک دید.

از تاریخچه شهر باستانی حریره کیش بیشتر بدانیم

به گفته باستان شناسان بندر سیراف به عنوان یک بندر اقتصادی و تجاری بود که در سال ۳۵۶ هجری قمری ویران شد. در این شرایط موقعیت بازرگانان بندر سیراف به خطر افتاد و آن‌ها به دنبال جایی برای فعالیت‌های تجاری خویش جدای از بندر سیراف بودند.

با این حساب تاریخچه شهر قدیمی حریره کیش از همین جا با تجمع بازرگانان در کیش شروع شد و در حقیقت می‌توان گفت در حال حاضر شهر باستانی حریره یادگاری از اوج شکوفایی اقتصادی و تجاری جزیره کیش است.

این شهر تاریخی کیش در تاریخ ۱ شهریور سال ۱۳۷۶ به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است. 

حریره کیش 
این شهر تاریخی کیش در تاریخ ۱ شهریور سال ۱۳۷۶ به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایرانی به ثبت رسیده است.
حریره کیش

چرا شهر قدیمی حریره را ساختند؟

علت انتخاب موقعیت برای تجارت بازرگانان داشتن سواحل صخره‌ای مرتفع و همینطور وجود ۳ خلیج و دماغه در این منطقه است.

بدون شک بودن تمام این ویژگی‌ها در کنار هم توانست بخش شمالی جزیره کیش را به بهترین نقطه برای ساخت شهر حریره تبدیل کند.

حریره کیش  
بدون شک بودن تمام این ویژگی‌ها در کنار هم توانست بخش شمالی جزیره کیش را به بهترین نقطه برای ساخت شهر حریره تبدیل کند.
حریره کیش

ساختار و وسعت شهر تاریخی حریره

 پس از ورود به منطقه چیزی که اینجا بیشتر جلب توجه می‌کند ساختمان‌های تخریب شده به جامانده دیدی دقیقی از یک شهر یکپارچه با معماری ویژه را در جلوی چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

نکته جالب از معماری این است که همه بناهای ساخته شده در شهر باستانی حریره کیش از سنگ‌های آهکی و مرجانی است. در حالی است که بیشتر شهرهایی که با هم دوره هستند در ساخت بناهای‌شان از خشت استفاده شده است.

بخش‌های اصلی شهر حریره کیش

شهر حریره معماری و فضاهای ناشناخته‌ای دارد. این شهر در کنار دریا ساخته شده است و کانال‌های زیرزمینی افقی شکل و چاه‌های گوناگون در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود که هنوز مشخص نیست چه کاربردی در گذشته داشته‌ است.

بعد از ورود به شهر در کنار ساحل، چندین مسیر و راهی که به هم متصل هستند مثل یک هزارتو را مشاهده خواهید کرد. این سایت دیدنی و جذاب در شهر حریره در دوران قدیم اسکله شهر حریره بوده است که از دیدنی‌ترین جاهای شهر باستانی حریره است.

خانه اعیانی 
بعد از ورود به شهر باستانی حریره کیش در کنار ساحل، چندین مسیر و راهی که به هم متصل هستند مثل یک هزارتو را مشاهده خواهید کرد. این سایت دیدنی و جذاب در شهر حریره در دوران قدیم اسکله شهر حریره بوده است که از دیدنی‌ترین جاهای شهر باستانی حریره است.
خانه اعیانی

ساعت بازدید از شهر حریره کیش

بازدید از شهر حریره رایگان است و شما از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب می‌توانید به این منطقه بروید و در میان ویرانه‌های شهر قدم بزنید و مسجد، حمام، قنات‌های قدیمی و خانه اعیانی را از نزدیک ببینید.

توجه داشته باشید که بازدید از شهر حریره حدود دو تا سه ساعت زمان لازم دارد. در نزدیکی این منطقه تاریخی کافه‌های عربی به حالت سنتی وجود دارد که مسافران می‌توانند بعد از بازدید دمی آنجا بنشینند و خودشان را مهمان نوشیدنی‌های عربی کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به حریره کیش

در فاصله بسیار کمی از شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز قرار دارد.

کاریز  شهر 
در فاصله بسیار کمی از شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز قرار دارد.
کاریز 

مسیرهای دسترسی به شهر حریره کیش

شهر باستانی حریره در بخش شمالی جزیره کیش قرار دارد. شما برای رفتن به وارد جاده کرانه شوید و در نزدیکی مجموعه المپیک کیش راهی شهر باستانی حریره شوید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید