جاهای دیدنی ایرانشهر

0
458

ایرانشهر یکی از شهر های استان سیستان و بلوچستان است. شهرستان ایرانشهر تا سال های گذشته از دید گردشگران به دور مانده بود اما جاهای دیدنی ایرانشهر هر ساله بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

شهرستان ایرانشهر
شهرستان ایرانشهر

علاوه بر جاذبه های توریستی این شهر، غذاهای محلی، صنایع دستی و مردم خونگرم باعث شده تا مردمی که به ایرانشهر سفر می کنند دوباره قصد بازگشت به آن جا داشته باشند. ایرانشهر یک مقصد گردشگری نسبتا ارزان است و جاذبه های توریستی آن بسیار منحصر به فرد می باشد. در ادامه مطلب همراه رستاک هم باشید تا با جاهای دیدنی ایرانشهر بیشتر آشنا شوید.

قلعه ناصری ایرانشهر

این قلعه یادگاری از دوران قاجار می باشد که به پیشنهاد ناصرالدوله فرمانروای کرمان و بلوچستان و به فرمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. این قلعه ی با شکوه که در مدت ۷ سال ساخته شده است با وجود تخریب معماری داخلی؛ همچنان تزئینات سردر ورودی و برج های دو طرف قلعه با ظرافت و زیبایی خودنمایی می کنند.جاهای دیدنی ایرانشهر

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

ایرانشهر
ایرانشهر

رودخانه بمپور

 رودخانه بمپور یکی از رودخانه‌های دائمی و بسیار پرآب بلوچستان محسوب می‌شود. این رودخانه از ارتفاعات کارواندر که در ۱۲۰‌کیلومتری شمال‌شرق ایرانشهر قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. بمپور سرشاخه‌های متعددی دارد. کارواندر، دامن و ایرندگان جزء شاخه‌های این رودخانه محسوب می‌شوند. جاهای دیدنی ایرانشهر

قلعه بمپور
قلعه بمپور

این سرشاخه‌ها پس از پیوستن به یکدیگر، آب شرب بسیاری از روستاهای اطراف را تأمین می‌کنند. این رودخانه به‌حدی پرآب است که سد بمپور را نیز بر روی آن احداث کرده‌اند. این سد تقریباً تمام آب شرب و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند. همچنین ایجاد یک دریاچه مصنوعی باعث شده تا انواع پرندگان نیز مکانی برای زندگی پیدا کنند.

چشمه آبگرم هودیان

علاوه بر چشمه آبگرم بزمان یک، چشمه آبگرم دیگری با نام چشمه هودیان نیز در ۵۵‌کیلومتری شمال‌شرق دلگان و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این چشمه آبگرم یکی دیگر از جاهای دیدنی ایرانشهر محسوب می‌شود. چشمه آبگرم هودیان از میان شکاف سنگ‌های آتشفشانی و کمی دورتر از کواترنز خارج می‌شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که آب این چشمه مستقیماً توسط مواد مذاب زیرزمینی گرم می‌شود.

چشمه آبگرم هودیان
چشمه آبگرم هودیان

به همین خاطر این چشمه آبگرم، حاوی انواع املاح و مواد معدنی مختلف است. بر اساس نظر پزشکان، این املاح برای سلامت پوست بسیار مفید است. همچنین حضور در این چشمه باعث کاهش دردهای مفصلی و استخوانی مزمن می‌شود. زمستان و پاییز بهترین زمان بازدید از این چشمه خواهد بود. تصور کنید محیط بیرون سرد باشد و بدن خود را در حوض آب گرم فرو ببرید.

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

چشمه آب گرم تشت

چشمه آب گرم تشت در مسیر جاده بزمان به سوی تشت قرار گرفته است. فاصله روستای تشت تا بزمان حدود ۳۸ کیلومتر است و از روستای تشت تا مظهر چشمه نیز حدود ۲ کیلومتر راه است که باید پیاده روی کرد. مظهر چشمه تشت در ردیف آب های کربنات سدیم، سولفات کلسیم همراه با منیزیم ولرم است. درجه حرارت آب در این چشمه به ۳۳ درجه سانتی گراد می رسد.

چشمه آبگرم تشت
چشمه آبگرم تشت

قلعه ناصری ایرانشهر

قلعه ناصری ایرانشهر در سال ۱۲۵۸ هجری قمری به دستور یکی از حکام قاجار ساخته شده و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین قلعه های استان سیستان و بلوچستان است. قلعه ناصری در زمینی به مساحت ۳۶ هزار متر مربع ساخته شده و حصار آن دارای ۹ برج دیده است که عرض هر یک از آن ها به ۴/۵ متر و ارتفاع آن ها به ۷ متر می رسد.جاهای دیدنی ایرانشهر

قلعه ناصری ایرانشهر
قلعه ناصری ایرانشهر

این قلعه دارای بخش های مختلفی از جمله اصطبل، سربازخانه، حمام و حاکم نشین بوده است؛ اما متاسفانه در سال ۱۳۵۹ ۹۸ درصد از فضای داخلی آن توسط عده ای ناآگاه تخریب شده و فقط قسمت خارجی آن باقی مانده است. تزئینات آجرکاری برج ها و قسمت های ورودی مشابه آجر کاری های برج های ارگ بم است.

.برای رزرو ویلا و اقامتگاه در کردستان میتوانید از سایت رستاک و یا اپلیکیشن بازار اقامتگاه موردنظرتان را آنلاین رزرو نمایید .

گلفشان آب باد کاشی

گلفشان آب باد در فاصله ای به اندازه ۱۲ کیلومتر از روستای کاشی در ایرانشهر واقع شده است. خواص درمانی این گلفشان در بین مردم بومی آن در زبان ها افتاده است و برای رسیدن به این منظور زمانی از وقت خود را به نشستن کنار آن صرف می کنند. نی ها را در دهانه گلفشان خواهید دید که آب از بین آن ها بیرون می رود.

گلفشان آب باد کاشی
گلفشان آب باد کاشی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید