عمارت تاریخی آقا زاده اردبیل

0
364

خانه تاریخی اردبیل ، عمارت آقا زاده

عمارت تاریخی آقازاده اردبیل یکی از خانه‌های تاریخی در شهر اردبیل است که قدمت آن به دوره حکومت قاجار می‌رسد.عمارت آقازاده در مركز شهر اردبیل (میدان عالی‌قاپو) از جمله نمادهای معماری این شهر می‌باشد. عمارت تاریخی آقازاده اردبیل در عصر ناصری در زمینی مستطیل شكل به مساحت تقریباً هزار و چهارصد مترمربع در دو طبقه و بخشی از آن در سه طبقه (دو بام) بنا شده‌است.

خانه تاریخی اردبیل
خانه تاریخی اردبیل

نزدیکی این خانه به مرکز شهر اردبیل و میدان عالی قاپو سبب شهرت بیشتر این بنا شد و معماری مدرن عمارت تاریخی آقا زاده اردبیل را به نمادی از ساختمان سازی در این شهر تبدیل کرد.

خانه آقا زاده ابرکوه یزد
خانه آقا زاده ابرکوه یزد

عمارت تاریخی آقازاده اردبیل در حال حاضر در محله منصوریه اردبیل و در فاصله کوتاهی از میدان عالی قاپو قرار دارد. این منطقه در نزدیکی مرکز شهر اردبیل است . خیابان امام خمینی و بلوار طالقانی دسترسی مناسبی به این میدان دارند. خانه آقازاده فاصله کوتاهی نیز تا مسجد عالی قاپو دارد.عمارت آقازاده معماری زیبایی از تلفیق هنر معماری ایرانی و غربی دارد. این مجموعه از بخش‌های مختلفی مانند عمارت اصلی، زیرزمین، بادگیرها، حیاط و باغچه‌ها تشکیل می‌شود. عمارت اصلی شکلی متقارن دارد و شامل دهلیز ورودی، تالار اصلی، صندوق‌خانه، مطبخ، حمام و نشیمن است.

عمارت آقا زاده اردبیل
نمایی از عمارت آقا زاده اردبیل
نمایی زیبا از رستوران آقا زاده
نمایی از رستوران سنتی آقا زاده

عمارت آقا زاده تنها عمارت از هفت عمارت حاج اسماعیل آقااُف تاجر سرشناس دوره قاجار می‌باشد كه از آسیب حوادث و گذر زمان جان سالم بدر برده. آقااُف با مناطق آسیای میانه و قفقاز دادوستد می‌كرده كه در یكی از سفرهای تجاری‌اش به كشور روسیه، نقشهٔ عمارت تاریخی آقازاده را تهیه كرده و به ایران آورده‌است. پس از حاج اسماعیل، مالكیت عمارت به فرزندش محمدهاشم آقازاده اردبیلی رسید كه كاربری مسكونی آن تا اوایل دههٔ هشتاد خورشیدی توسط نوادگان آقازاده حفظ شده بود. سپس این میراث با ارزش جهت نگهداریِ اصولی و مرمت واگذار گردید و با شماره ثبت ۱۹۵۲۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه آقا زاده تنها خانه دنیا با بادگیر دو طبقه
خانه آقا زاده تنها خانه دنیا با بادگیر دو طبقه

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد .

هتل بزرگ کوروش اردبیل
هتل بزرگ کوروش اردبیل

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید