قلعه جلالی و حصار سلجوقی

0
181

وقتی در حال گشت و گذار در محله تاریخی شهر کاشان باشید تنها با خانه های تاریخی خوش رنگ و نگاری روبرو نمی شوید که با نمای دلبرانه خود دل ها را تسخیر می کنند، در میان این بناها، اثری تاریخی با واپیسن نفس ها خود را به دنیای مدرن امروزی رسانده و جز ویرانه از آن چیزی نمانده است. دیوار بلند کاهگلی که در قلعه جلالی و حصار سلجوقی می بینید در گذشته دژ تسخیر ناپذیری بوده که چندین بار اهالی آن منطقه را از حمله های مهاجمان و غارتگران حفظ کرده است. این دیوار از بقایای حصار عهد سلجوقی و قلعه جلالی کاشان است که حالا از بالای آن می توان چشم اندازی از بافت تاریخی شهر کاشان را تماشا کرد.

معرفی قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی در بافت تاریخی شهر کاشان و نزدیک دیگر آثار به جا مانده از دوران کهن با دو دیوار بلند کاهگلی به وجود دارد که از بقایای حصار عهد سلجوقی می باشد. این بنای تاریخی در روزگاران قدیم و در قرن پنجم هجری یک دژ تسخیر ناپذیر بوده است که توسط فردی به نام خواجه مجد الدین ابوالقاسم کاشانی که از افراد قدرتمند در دولت سلجوقیان بوده است ساخته شده. این دژ نفوذ ناپذیر چندین بار مردم کاشان را از گزند مهاجمان و غارتگران نجات داده است.

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در کاشان می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

علاوه بر این خدمات گردشگری شامل :

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید بصورت ان لاین:

از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

مقاله های بیشتر در زمینه کاشان به مجله گردشگری رستاک مراجعه فرمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

رستاک بلیط هواپیما و قطار را با نرخ های رقابتی در اختیار شما قرار می دهد.

رستاک در صورت خرید بلیط ویزای کشورهای توریستی را با نرخ پایه برای شما در نظر می گیرد.

قلعه جلالی و حصار سلجوقی  سامانه جامع گردشگری رستاک

آدرس قلعه جلالی و مسیر دسترسی به آن

قلعه جلالی و حصار سلجوقی در غرب شهر کاشان و در خیابان علوی واقع شده اند. در انتهای خیابان علوی با دیوارهای کاهگلی رو به رو می شوید که به این محوطه تاریخی تعلق دارند. این حصار در نزدیکی خانه موزه عروسک و اسباب بازی های سنتی و نیز پارک ملت قرار دارد. برای رفتن به آنجا باید از میدان قاضی اسدالله کاشان به سمت خیابان فاضل نراقی و از آن جا به سوی خیابان علوی بروید. اگر می خواهید با تاکسی و یا اتوبوس به سمت این محوطه تاریخی عزیمت کنید باید بدانید که تاکسی هایی در نزدیکی میدان کمال الملک و در خیابان فاضل نراقی وجود دارند که شما را می رسانند. البته پس از پیاده شدن از تاکسی باید مقداری از مسیر را هم پیاده بروید.

حصار سلجوقی
حصار سلجوقی

دیدنی های قلعه

اولین چیزی که نگاه همه گردشگران را به سمت خود جلب می کند ۲ بنای گنبدی شکلی است که در قسمت بیرونی و درونی قلعه جلالی واقع شده اند. به یخچال های حصار سلجوقی معروفند. در زمان های گذشته آب این ۲ یخچال از چشمه های کوه کرکس تامین می شدند . اهالی شهر کاشان گوشت، لبنیات و یخشان را در این یخچال ها نگهداری می کردند.

خوشبختانه قلعه جلالی و حصار سلجوقی در اوایل دهه ۷۰ و همچنین اوایل دهه ۹۰ توسط سازمان میراث فرهنگی کاشان مرمت شدند. حال چندان بدی ندارند. وقتی از ورودی آن به داخل حصار قدم می گذارید با زمینی زراعی روبرو می شوید که دورتا دور آن را دیوار کاهگلی گرفته و در دو سمت آن یخچال های قدیمی قرار گرفته اند. انگار که به یک باره از خیابان امروزی وارد دنیای چند قرن پیش شده باشید.

حصار قلعه و حصار سلجوقی
حصار قلعه و حصار سلجوقی

خدمات گردشگری شامل:

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید:

بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید