دیدنی های پاسارگاد شیراز

0
262

اینکه دیدنی های پاسارگاد شیراز این دیدنی تاریخی و یادگار کوروش کبیر چه ویژگی‌های خاصی دارد و از چه بخش‌هایی تشکیل شده دقیقا همان چیزی است که ما در ادامه مطلب برای شما خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.راستی اگر به شیراز برای دیدن این آثار باارزش رفته‌اید با اجاره اقامتگاه در شیراز از سایت رستاک هوم یک اقامت به صرفه و تروتمیز را تجربه کنید.

معرفی پاسارگاد شیراز

دیدنی های پاسارگاد شیراز یکی از معروف‌ترین جاهای شیراز است. شیراز که سفر کنید حوصله‌تان سر نمی‌رود. یا دارید طبیعت و باغ‌های سرسبزش را می‌گردید یا جاهای تاریخی درست حسابی که حتما باید یک بار دیده‌ باشید.

معرفی پاسارگاد شیراز
پاسارگاد شیراز یکی از معروف‌ترین جاهای شیراز است. شیراز که سفر کنید حوصله‌تان سر نمی‌رود. یا دارید طبیعت و باغ‌های سرسبزش را می‌گردید یا جاهای تاریخی درست حسابی که حتما باید یک بار دیده‌ باشید.
معرفی پاسارگاد شیراز

پاسارگاد شیراز منطقه وسیع شامل مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی باارزش است که در شهرستان پاسارگاد استان فارس قرار گرفته‌اند.

فقط هم سازه دیدنی‌اش مقبره کوروش نیست بلکه این در این ناحیه علاوه بر مقبره کوروش دیدنی‌هایی از جمله باغ پادشاهی، کاخ دروازه، مقبره کمبوجیه، دو کوشک، پل پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، آب‌نماهای باغ شاهی، محوطه مقدس پاسارگاد، تنگه بلاغی، سازه‌های دفاعی تل تخت و کاروانسرای مظفری هم قرار گرفته‌اند.

این جواهر تاریخی و یادگار هخامنشیان پنجمین مجموعه ثبت‌ شده کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در نشست یونسکو که در تیر ۱۳۸۳برگزار شد نام اینجا با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی جاودانه شد.

پاسارگاد کجاست؟

دیدنی های پاسارگاد شیراز یا به قول معروف شهر سلیمان در ۱۳۳ کیلومتری شمال غربی شیراز و ۷۰ کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است. این منطقه تاریخی و دیدنی در شهرستان پاسارگاد قرار گرفته و دشتی که آن را در بر گرفته به نام دشت مرغاب شناخته می‌شود.

کوروش بزرگ به‌عنوان بنیان‌گذار سلسله هخامنشی در سال ۵۴۶ قبل از میلاد مسیح تصمیم گرفت تا پاسارگاد را به‌عنوان مرکز فرمانروایی خودش انتخاب کند.در ساخت پاسارگاد از ترکیب ماهرانه معماری ایرانی، بین‌النهرین، و آناتولی استفاده شده است.

مسیر دسترسی

فاصله پاسارگاد از شیراز حدود ۱۳۳ کیلومتر است. اگر از دیدنی های پاسارگاد شیراز به سمت پاسارگاد حرکت کنید باید یک مسیر نسبتا طولانی اما دیدنی را بگذرانید.

حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر بزرگراه مرودشت – سعادت شهر را که طی کنید به مرودشت یعنی همان‌جایی که تخت جمشید در نزدیکی‌اش قرار دارد خواهید رسید. اگر ۶۵ کیلومتر دیگر هم در مسیر بزرگراه مرودشت – سعادت شهر یعنی همان بزرگراه شماره ۶۵ طی کنید به سعادت شهر خواهید رسید.

مسیر دسترسی
مسیر دسترسی

بخش‌های مختلف

مقبره کوروش؛ قلب تپنده پاسارگاد

دیدنی های پاسارگاد شیراز خیلی از آن‌هایی که به پاسارگاد سفر می‌کنند تماشای مقبره کوروش از نزدیک است. این مقبره ساده و درعین‌حال بی‌نظیر که حاصل ترکیبی از معماری ایرانی، معماری میان‌رودان، مصر و یونان است در گذشته‌های دور به مشهد مادر سلیمان هم معروف بوده است. این بنا به شکل مربع‌مستطیلی با وسعت ۱۶۵ مترمربع و بر اساس نظر و ایده خود کوروش کبیر ساخته شده است.

آرامگاه کوروش روی شش پله سنگی ساخته شده است. نمای کلی بنا به شکلی است که ما را به یاد سازه‌های زیگوراتی می‌اندازد. سه پله اول هرکدام یک متر و سه پله دوم هرکدام نیم متر ارتفاع دارند. استفاده از این پله‌های بلند باعث شده که ارتفاع سقف آرامگاه از سطح زمین به ۱۱ متر برسد. سقف آرامگاه از بیرون به شکل شیروانی است و در ورودی آن در جهت شمال غربی قرار گرفته است. روی سقف دو حفره بزرگ قرار گرفته که باعث کاهش فشار وارده به سقف آرامگاه می‌شوند.

مقبره کوروش 
آرامگاه کوروش روی شش پله سنگی ساخته شده است. نمای کلی بنا به شکلی است که ما را به یاد سازه‌های زیگوراتی می‌اندازد. سه پله اول هرکدام یک متر و سه پله دوم هرکدام نیم متر ارتفاع دارند. استفاده از این پله‌های بلند باعث شده که ارتفاع سقف آرامگاه از سطح زمین به 11 متر برسد. سقف آرامگاه از بیرون به شکل شیروانی است و در ورودی آن در جهت شمال غربی قرار گرفته است. روی سقف دو حفره بزرگ قرار گرفته که باعث کاهش فشار وارده به سقف آرامگاه می‌شوند.
مقبره کوروش

کاروانسرای مظفری؛ در همسایگی مقبره پادشاه

صد متر آن‌طرف تر از آرامگاه کوروش بقایای بنایی را خواهید دید که به کاروانسرای مظفری معروف است. البته درباره اینکه این مکان تاریخی کاروانسرا بوده یا مدرسه اختلاف نظر وجود دارد ولی احتمال اینکه این بقایا مربوط به کاروانسرا باشند بیشتر است. این کاروانسرا در دوره آل مظفر یعنی قرن هشتم هجری و به دستور شاه شجاع مظفر ساخته شده است.

کاروانسرای مظفری دیدنی های پاسارگاد شیراز
صد متر آن‌طرف تر از آرامگاه کوروش بقایای بنایی را خواهید دید که به کاروانسرای مظفری معروف است. البته درباره اینکه این مکان تاریخی کاروانسرا بوده یا مدرسه اختلاف نظر وجود دارد ولی احتمال اینکه این بقایا مربوط به کاروانسرا باشند بیشتر است. این کاروانسرا در دوره آل مظفر یعنی قرن هشتم هجری و به دستور شاه شجاع مظفر ساخته شده است.
کاروانسرای مظفری

کاخ نشیمن؛ منزل شخصی کوروش

کاخ نشیمن یا همان کاخ اختصاصی کوروش ۳۱۹۲ مترمربع وسعت دارد و باوجود اینکه فقط بخش کوچکی از آن باقی مانده اما هنوز هم زیبا و پر ابهت به نظر می‌رسد. این کاخ که در ۱۳۰۰ متری شمال شرق آرامگاه کوروش قرار گرفته به‌عنوان منزل شخصی کوروش بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کاخ نشیمن دیدنی های پاسارگاد شیراز
کاخ نشیمن یا همان کاخ اختصاصی کوروش 3192 مترمربع وسعت دارد و باوجود اینکه فقط بخش کوچکی از آن باقی مانده اما هنوز هم زیبا و پر ابهت به نظر می‌رسد. این کاخ که در 1300 متری شمال شرق آرامگاه کوروش قرار گرفته به‌عنوان منزل شخصی کوروش بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
کاخ نشیمن

کاخ بارعام؛ اولین مقر سازمان ملل

این کاخ بزرگ حدود ۲۴۷۲ مترمربع وسعت دارد و از یک سالن بزرگ همراه با هشت ستون اصلی تشکیل شده است که فقط یکی از آن‌ها باقی‌مانده و بین ۱۱ تا ۱۳ متر ارتفاع دارد. از روی همین یک ستون باقی‌مانده می‌شود فهمید که برای ساخت زیر ستون‌ها و سر ستون‌های تالار مرکزی از سنگ سیاه و برای ساخت قلمه ستون‌ها از سنگ سفید استفاده شده است.

کاخ بارعام دیدنی های پاسارگاد شیراز
این کاخ بزرگ حدود 2472 مترمربع وسعت دارد و از یک سالن بزرگ همراه با هشت ستون اصلی تشکیل شده است که فقط یکی از آن‌ها باقی‌مانده و بین 11 تا 13 متر ارتفاع دارد. از روی همین یک ستون باقی‌مانده می‌شود فهمید که برای ساخت زیر ستون‌ها و سر ستون‌های تالار مرکزی از سنگ سیاه و برای ساخت قلمه ستون‌ها از سنگ سفید استفاده شده است.
کاخ بارعام

مجموعه باغ شاهی؛ نمونه کامل یک باغ ایرانی

باغ شاهی دیدنی های پاسارگاد شیراز
مجموعه باغ شاهی؛ نمونه کامل یک باغ ایرانی
باغ شاهی

کاخ دروازه؛ دروازه ورود به پاسارگاد

کاخ دروازه پاسارگاد شیراز بی‌شباهت به کاخ دروازه ملل در تخت جمشید نیست و سقف بلند آن با کمک هشت ستون سنگی که هرکدام ۱۶ متر ارتفاع داشتند در جای خود نگه داشته می‌شد. در حال حاضر برای محافظت پایه باقی‌مانده از ستون‌ها روی آن‌ها را با کاه‌گل پوشانده‌اند.

دیدنی های پاسارگاد شیراز دو در اصلی در قسمت شمالی و جنوبی و دو در فرعی در شمال شرقی و جنوب غربی داشته است. متاسفانه امروزه فقط یکی از جرزهای در شمالی باقی مانده است. روی همین جرز باقی مانده طرحی از یک انسان بالدار معروف به “نقش انسان بالدار” قرار گرفته که در حال نیایش است. این سنگ‌نگاره واضح‌ترین سنگ‌نگاره باقی مانده از کل مجموعه پاسارگاد شیراز است.

کاخ دروازه دیدنی های پاسارگاد شیراز
تالار کاخ دو در اصلی در قسمت شمالی و جنوبی و دو در فرعی در شمال شرقی و جنوب غربی داشته است. متاسفانه امروزه فقط یکی از جرزهای در شمالی باقی مانده است. روی همین جرز باقی مانده طرحی از یک انسان بالدار معروف به “نقش انسان بالدار” قرار گرفته که در حال نیایش است. این سنگ‌نگاره واضح‌ترین سنگ‌نگاره باقی مانده از کل مجموعه پاسارگاد شیراز است.
کاخ دروازه

زمان بازدید

زمان بازدید از پاسارگاد با توجه به فصلی از سال که در آن هستید متفاوت خواهد بود. معمولا درهای مجموعه پاسارگاد در نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ به روی بازدیدکنندگان باز است. ازآنجاکه پاسارگاد شیراز یک منطقه بسیار وسیع است و شما برای بازدید از همه بخش‌ها باید چند ساعت پیاده‌روی کنید امکاناتی مثل دوچرخه، اسکوتر و ون در نظر گرفته شده‌اند تا زمان بازدید را به حداقل برسانند.

شما به دیدنی های پاسارگاد شیراز رفته‌اید؟ حستان بعد از دیدن یک بنا با این سن و سال چه بوده؟ چه جاهای دیگری در شیراز می‌شناسید که دیدنش را پیشنهاد می‌دهید؟ برای ما بنویسید.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید