جاذبه های گردشگری بجستان

0
151

بجستان یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی می باشد که در فاصله ی حدودا ۳۰۰ کیلومتری از جنوب غربی شهر مشهد واقع شده است.این شهرستان تا سال ۸۷ جز بخش های گناباد بود.بجستان به دلیل داشتن آثار تاریخی ارزشمند به یکی از مناطق گردشگری استان تبدیل شده است در ادامه همراه با رستاک هم همراه شوید تا با جاهای دیدنی بجستان آشنا شوید.

جاهای دیدنی بجستان

مسجدجامع بجستان

مهمترین اثری که از قرن نهم هجری در شهرستان بجستان باقی مانده مسجد جامع بجستان است که در زمان شاهرخ تیموری به همت «محمدبن فخرالدین بن سیف الدین بن مقدم بجستانی» بنا شده و تاریخ اتمام آن بر اساس کتیبـه موجود در مسجد سال ۸۲۸ هجری می باشد . این مسجد که در کوچه طاهری قرار دارد در حال حاضر دارای دو ایوان بر دو سوی صحن مربع شکل آن می باشد و بر انتهای ایوان قبلی محرابی مقرنس کاری تعبیه شده و در سمت مغرب مسجد شبستانی است که سقف آن بر فراز ستون هایی استوار شده است. بر اساس کتیبه ای در ایوان شمالی در سال ۱۰۲۴ ه.ق این مسجد در زمان شاه عباس کبیر توسط حاج ناصرالدین محمدابن احمد مرمت شده است.

مسجدجامع بجستان
مسجدجامع بجستان

پل یونسی

این پل یکی از بناهای تاریخی مهم در بجستان است که در مسیر کال شور قرار گرفته است این پل برای ایجاد سد روی کال ساخته شده است و بنای آن نیز آجری است استحکامی که در این پل وجود دارد بسیار پر اهمیت است و آن را به یکی از دیدنی های بجستان تبدیل کرده است. فاصله این پل از شهر ۴۵ کیلومتر است معماری آن نیز دارای چندین بخش است که شامل چشمه تاق جناغی و آبرهای نیمه مدور است. در ساخت این پل مصالح مختلفی به کار رفته است بخش هایی از آن با استفاده از ساروج و ملات ساخته شده اند و بخش های دیگر آن نیز گچ و آجر به کار رفته است که معماری این بنا را ارزشمندتر کرده است.

پل یونسی
پل یونسی

رباط فخرآباد

در معماری این رباط چهار ایوان دیده می شود این رباط در حاشیه روستا قرار دارد و در گذشته به دلیل فصای سبزی که داشته است از رونق زیادی برخوردار بوده و یکی از مناطق اسکان کاروانیان بوده است. افرادی که قصد سفر کردن به مناطق کویری را داشته اند از این مسیر عبور می کرده اند این بنا در دوران قاجار ساخته شده است و در معماری آن بخش های مختلفی همچون ایوان های کوچک، سر در ورودی، اصطبل، صحن و بارانداز بوده است. توقف گاه و شاه نشین نیز از دیگر بخش های این رباط می باشند در ساخت این بنا اشکال هندسی و تزئینات جالبی به کار برده شده است.

رباط فخرآباد
رباط فخرآباد

کاروانسرای قاسم آباد

این بنا یکی دیگر از دیدنی های بجستان است که متعلق به دوران صفویان می باشد این کاروانسرا نیز در اطراف روستای بجستان قرار دارد و به عنوان یکی از مهم ترین آثار ملی در سال ۸۱ به ثبت رسیده است. این بنا نیز از معماری های شگفت انگیزی برخوردار است و اشکال هندسی زیادی در آن به کار رفته شده است در ساخت این کاروانسرا از معماری کاروانسرای اه عباسی الهام گرفته شده است.

کاروانسرای قاسم آباد
کاروانسرای قاسم آباد

بجستان از مناطق تاریخی مهم در استان خراسان رضوی و یکی از مکان های دیدنی خراسان رضوی است در سفر خود به بجستان می توانید از جاذبه های تاریخی مختلفی دیدن کنید این شهرستان دارای سوغاتی های مختلفی است که می توانید در سفر خود آن ها را خریداری کنید. انار یکی از مهم ترین سوغاتی های این شهرستان است نار این منطقه به خیلی از شهرها و کشورها صادر می شو زیرا دارای کیفیت بالایی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید