جاذبه های دیدنی قصر شیرین

0
330

قصرشیرین یکی از شهرهای استان کرمانشاه می باشد که از شمال و غرب با کشور عراق هم مرز است.قصر شیرین از قدیمی ترین شهرهای ایران است که بنای آن را به دوره خسروپرویز نسبت داده اند.اگر قصد سفر به کرمانشاه دارید از دیدن قصرشیرین غافل نشوید در ادامه همراه با رستاک هم شوید تا با جاذبه های دیدنی قصرشیرین آشنا شوید.

قصر شیرین
قصر شیرین

آتشکده چهارقاپی قصر شیرین

این بنا جزو آخرین و بزرگ‌ترین بناهای دوره‌ی ساسانیان است. بنایی چهارگوش از جنس سنگ و گچ در ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر و ارتفاع ۴.۵ متری از سطح زمین که در گذر زمان جنگ و بلا کم ندیده اما همچنان استوار ایستاده است. اواخر دوره‌ی ساسانی بود؛ دقیق‌تر بگوییم در زمان حکومت خسروپرویز بود که بناهایی شامل عمارت خسرو و چهارتاقی در غرب فلات ایران ساخته شد. این عمارت‌ها که برای شیرین، همسر شاهنشاه، ساخته شده بود به قصر شیرین معروف شد.جاذبه های دیدنی قصر شیرین

سایر مقالات در ارتباط با کرمانشاه را در مجله گردشگری رستاک ببینید.

آتشکده چهارقاپی قصر شیرین
آتشکده چهارقاپی قصر شیرین

کاخ خسرو قصر شیرین

در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می‌شود. در قسمت شرقی بنا، تالار ستون‌دار مستطیل شکلی دیده می‌شود و سقف آن به وسیله طاق‌های آجری پوشش داده شده است. در پشت این تالار، اتاق گنبددار بزرگی قرار دارد و راه ورود به آن از طریق درگاهی که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است، صورت می‌گیرد. هم‌چنین در پشت اتاق گنبددار، حیاط مربع شکلی با رواق ستون‌دار قرار دارد. اطراف این حیاط را اتاق‌های متعددی فرا گرفته است. در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می‌شود. در اطراف این حیاط‌ ها نیز مجموعه اتاق‌ها و اصطبل‌ها قرار دارند.

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در کرمانشاهوشهرهای اطراف می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

بصورت آنلاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

کاخ خسرو قصر شیرین
کاخ خسرو قصر شیرین

کاروانسرای عباسی 

این کاروانسرا در داخل شهر قصرشیرین قرار دارد که متأسفانه در اثر حملات عراق آسیب زیادی دیده و تنها قسمت ورودی آن باقی مانده است ولی در سال های اخیر میراث فرهنگی اقدام به بازسازی آن نموده است . این کاروانسرا نیز از نظر پلان تا حدودی شبیه کاروانسراهای صفوی بیستون و ماهیدشت می باشد بطوریکه دارای ورودی طاق داری درضلع جنوبی بناست که در هر طرف ورودی سکویی دراز ایجاد شده است . این کاروانسرا به وسیله لاشه سنگ و آجر ساخته شده است .

دانلود رستاک از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

کاروانسرای عباسی
کاروانسرای عباسی 

کاخ حوش کوری

ویرانه کاخی از دوره ساسانی در شمال قصر شیرین بر جای مانده است که در نزد اهالی به نام حوش کوری نامیده می‌شود. این کاخ در روزگار آبادی یکی از قصرهای سلطنتی و بزرگ ساسانی به شمار می‌آمده است.جاذبه های دیدنی قصر شیرین

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در رستاک رایگان می باشد.

موزه مردم شناسی قصر شیرین

شاید برایتان جالب باشد که قصر شیرین موزه ای دارد که میتواند گردشگران را بیشتر با آداب و رسوم و نوع پوشش و حرفه مردم این شهرآشنا سازد. موزه مردم‌شناسی از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده‌است. در این موزه ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری به نمایش گذاشته شده‌است. مکان این موزه کاروانسرای عباسی قصر شیرین است.

موزه مردم شناسی قصر شیرین
موزه مردم شناسی قصر شیرین

کاخ ساسانی خسرو

کاخ ساسانی خسرو در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی ، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده است و از جاذبه های دیدنی قصرشیرین است . این بنا بر روی مصطبه ای به ارتفاع ۸ متر ایجاد شده است . این بنا در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد ۹۸*۲۸۵ متر ساخته شده که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طرفه ای بوده است .

کاخ ساسانی خسرو
کاخ ساسانی خسرو

بان قلعه از جاذبه های دیدنی قصرشیرین

این مکان تاریخی مربوط به دوره اسکانیان می باشد که چندین سال است به عنوان آثار ملی محسوب می شود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند این اثر تاریخی به جا مانده از خسرو دوم است که در آن زمان پادشاه ساسانیان بان قلعه را به صورت تپه ای بزرگ ساخته است.جاذبه های دیدنی قصر شیرین

بان قلعه
بان قلعه

رستاک بلیط هواپیما با نرخ های رقابتی بصورت چارتر و سیستمی برای شما فراهم می سازد.

درج هر تعداد آگهی برای اقامت و اجاره وسیله نقلیه با راننده توسط میزبان در رستاک رایگان می باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید