غار کرفتو: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت

0
59

غار کرفتو: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت

آژانس گردشگری رستاک شما را به سفری شگفت‌انگیز به اعماق غار کرفتو، یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای ایران، دعوت می‌کند. این غار که در استان کردستان و در نزدیکی شهر سقز واقع شده است، با قدمتی چندین میلیون ساله، گنجینه‌ای از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است.

غار کرفتو کجاست؟

غار کرفتو در دامنه کوه‌های چهل چشمه و در نزدیکی روستای کرفتو در شهرستان سقز استان کردستان واقع شده است. این غار در فاصله ۳۰ کیلومتری سقز و ۱۲۰ کیلومتری سنندج قرار دارد و به راحتی از طریق جاده‌های آسفالته قابل دسترسی است.

غار کرفتو: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت  سامانه جامع گردشگری رستاک
غار کرفتو

تاریخچه غار کرفتو

قدمت غار کرفتو به چندین میلیون سال پیش باز می‌گردد. شواهد نشان می‌دهد که این غار در دوران پارینه سنگی توسط انسان‌های اولیه سکونت داشته است. در دوران‌های بعدی نیز از این غار به عنوان معبد و محل زندگی استفاده می‌شده است.

جاذبه‌های غار کرفتو

غار کرفتو به دلیل دارا بودن تالارهای بزرگ، دهلیزهای تو در تو، ستون‌های سنگی، قندیل‌ها و چکیده‌های زیبا، به یکی از جذاب‌ترین غارهای ایران تبدیل شده است.

تالارهای غار:

غار کرفتو: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت  سامانه جامع گردشگری رستاک
غار کرفتو
  • تالار اول: این تالار بزرگترین تالار غار کرفتو است و دارای ابعاد ۴۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع می‌باشد. در این تالار، ستون‌های سنگی عظیمی با اشکال مختلف وجود دارد که به “ستون‌های نگهبان” معروف هستند.
  • تالار دوم: این تالار کوچکتر از تالار اول است و دارای چندین حوضچه آب است. در این تالار، قندیل‌ها و چکیده‌های زیبایی به چشم می‌خورد که به “استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌ها” معروف هستند.
  • تالار سوم: این تالار به “تالار مردگان” معروف است و در آن بقایای اجساد انسان‌هایی که در دوران‌های گذشته در غار زندگی می‌کرده‌اند، کشف شده است.

دهلیزهای غار:

غار کرفتو دارای چندین دهلیز تو در تو است که به تالارهای مختلف منتهی می‌شوند. این دهلیزها دارای عرض و ارتفاع متفاوتی هستند و برخی از آنها تاریک و پیچیده هستند.

ستون‌های سنگی:

غار کرفتو: سفری به اعماق تاریخ و طبیعت  سامانه جامع گردشگری رستاک
طبیعت گردی در غار کرفتو

در غار کرفتو، ستون‌های سنگی عظیمی با اشکال مختلف وجود دارد که به “ستون‌های نگهبان” معروف هستند. این ستون‌ها در اثر رسوبات آهکی در طول هزاران سال به وجود آمده‌اند.

قندیل‌ها و چکیده‌ها:

در غار کرفتو، قندیل‌ها و چکیده‌های زیبایی به چشم می‌خورد که به “استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌ها” معروف هستند. استالاگمیت‌ها از سقف غار به سمت پایین رشد می‌کنند و استالاگتیت‌ها از کف غار به سمت بالا رشد می‌کنند.

موزه غار کرفتو:

در نزدیکی غار کرفتو، موزه‌ای وجود دارد که در آن اشیاء کشف شده از غار، از جمله ابزارآلات سنگی، سفال‌ها و سکه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

فعالیت‌های تفریحی در غار کرفتو:

علاوه بر بازدید از غار، می‌توانید از فعالیت‌های تفریحی دیگری مانند کوهنوردی، صخره‌نوردی، پیک نیک و عکاسی در طبیعت زیبای اطراف غار نیز لذت ببرید.

نکاتی برای بازدید از غار کرفتو:

  • برای بازدید از غار کرفتو، لباس و کفش مناسب بپوشید.
  • همراه خود چراغ قوه ببرید.
  • از دست زدن به قندیل‌ها و چکیده‌ها خودداری کنید.
  • به حفظ محیط زیست غار توجه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید