جاذبه دیدنی غار کرفتو

0
109

استان کردستان پر از جاذبه‌های طبیعی است، به طوری که برای دیدن تمام این جاذبه‌ها باید یک سفر مفصل چند روزه را تدارک ببینید زیرا در طول یکی دو روز نمی‌توان از تمام جاذبه‌های این استان زیبا بازدید کرد. در این مطلب قصد داریم درباره غار کرفتو، یکی از جاهای دیدنی استان کردستان جاذبه دیدنی غار کرفتو حرف بزنیم.

غار کرفتو کجاست ؟

کَرَفتو (به کردی: ئه‌شکه‌وتی که‌ره‌فتو، Eşkewti ) نام یکی از غارهای مهم ایران و از بزرگترین غارهای باستانی ایران است. این غار در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره و ۹۰ کیلومتری شهر باستانی سقز، در نزدیکی روستای یوزش‌باش کندی، استان کردستان قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری این استان به حساب می‌آید. این غار در ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر از سطح زمین قرار دارد که برای رسیدن به آن باید بیش از ۱۸۰ پله را طی کرد. دالان طبیعی غار بیش از ۶۰۰ متر و ارتفاع سقف آن از ۱ تا ۱۲ متر متفاوت است.

غار کرفتو  

جاذبه دیدنی غار کرفتو  سامانه جامع گردشگری رستاک
جاذبه دیدنی کردستان

غار کرفتو یک غار آهکی باستانی از دوران مزوزوئیک است که در ۶۷ کیلومتری شهر دیواندره قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دوره‌های رایج بودن غارنشینی این غار جزو سکونتگاه‌های انسان‌ها بوده است. کتیبه‌هایی به خط یونانی در طبقه سوم این غار وجود دارد که ارزش کرفتو را چندین برابر کرده است.جاذبه دیدنی غار کرفتو

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

    غار کرفتو در زمان مزوزوئیک زیر آب بوده و بعدها که از آب خارج شده غارنشینان در آن سکنی گزیده‌اند. جدا از کتیبه‌های یونانی دست‌کندهایی نیز در از انسان‌های اولیه در این غار به یادگار مانده است. غار کرفتو را به هرکول، یکی از خدایان باستانی نسبت می‌دهند. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معرفی غار کرفتو

    یکی از جاهای دیدنی استان کردستان غار کرفتو نام دارد. این غار در شرق شهر سقز و شمال شهر دیواندره قرار گرفته است. کرفتو از نوع غارهای آهکی است و قدمت آن به زمان مزوزوئیک  باز می‌گردد. در واقع کرفتو را می‌توان یکی از اسرارآمیزترین و عجیب‌ترین غارهای موجود در ایران دانست. جالب است بدانید کرفتو که یکی از بزرگ‌ترین غارهای باستانی ایران نیز به حساب می‌آید، زمانی زیر آب بوده و هنوز هم در برخی از نقاط آن آب وجود دارد.جاذبه دیدنی غار کرفتو

جاذبه دیدنی غار کرفتو  سامانه جامع گردشگری رستاک
معرفی غار کرفتو

   اطراف این غار را حفره‌ها، پناهگاه‌ها و دخمه‌ها فراگرفته و این مساله بر جذابیت کرفتو برای گردشگران افزوده است. از این غار در دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره حکومت اسلامی استفاده می‌شده و یادگارهایی از دوران مختلف نیز در آن به جای مانده است. معماری این غار به صورت دست‌کند و صخره‌ای است که بخش دست‌کند آن را باید یادگاری از سکونت انسان‌ها در آن دانست.

تور، بلیط و ویزای خود جهت مسافرت را از رستاک به شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ تهیه فرمایید و از تخفیفات آن نیز بهره مند شود.

    درباره وجه تسمیه این غار باید گفت، واژه کرفتو می‌تواند ترکیبی از واژه‌های “کرف” و “تو” باشد. کرف یا کرفت در زبان پهلوی به معنای ثواب و در اوستا به معنای ستایش است. واژه تو نیز در زبان‌های سومری و ایلامی به معنای خورشید و گرما است. بنابراین می‌توان واژه کرفتو را ستایشگاه خورشید معنا کرد.جاذبه دیدنی غار کرفتو

جاذبه دیدنی غار کرفتو  سامانه جامع گردشگری رستاک
غار کرفتو

معماری غار

در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راه‌روهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها به هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت مجزا از حیوانات، انسان و گیاه حکاکی شده‌ است. به دلیل ریزش‌هایی که در اثر گذشت زمان در صخره‌های بیرونی در پیرامون دهانه ورودی، در مجموعه معماری صخره‌ای ایجاد شده است، تعداد اتاق‌ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات به روشنی قابل تشخیص نیست. غار باستانی و زیبای کرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی‌نظیر صخره‌ای همیشه مورد توجه بوده و با شماره ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هتور، بلیط و ویزای خود جهت مسافرت را از رستاک به شماره ۸۸۱۴۱۴۶۸ تهیه فرمایید و از تخفیفات آن نیز بهره مند شود.

تاریخچه غار

با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده، در دوران میان‌زیستی کرفتو در زیر آب بوده‌است و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌است. غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده‌ است. در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. این غار در سال ۱۳۷۹ گمانه زنی شد و با بررسی‌های باستان‌شناختی در محوطه بیرون و داخل غار آثاری از دوران‌های مختلف به دست آمد.

تاریخچه غار
تاریخچه غار

کشف تراشه‌ای سنگی در طبقه چهارم و محوطه بیرون غار می‌تواند نشانه‌ای از استفاده انسان‌ها در دوران پیش از تاریخ غار باشد. همچنین نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسلامی یعنی سده‌های ششم تا هشتم ه. ق مسجل می‌سازد. اقداماتی در طول سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ انجام شده که شامل سامان دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی و برق کشی غار است.جاذبه دیدنی غار کرفتو

چه زمانی به غار کرفتو برویم؟

مـوقـعـیـت غار به گـونه‌ای است که به طـور کـلـی بادگـیـر نبوده و در زمـسـتان دامـنـه جـنـوبـی را نـمـی‌پـوشـانـد، در حـالـی که ۵۰۰ مـتـر دورتـر و در جـنـوب‌خاوری، غار بادگـیـر بـوده و بـرف آن را کاملا مـی‌پـوشـانـد. به همین دلیل است که در زمـسـتان‌ها و هـنگام سـرما درون غار گـرم و در تابـسـتان به لحاظ کـوران باد غار خـنک می‌باشـد. در تورهای شلماش تا گراوان دالاهو می‌توانید از این جاذبه بازدید کنید.جاذبه دیدنی غار کرفتو

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید. رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگف انگیزی برای شما دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید