مقبره الشعرا تبریز

0
381

مقبره الشعرا تبریز | آیینه‌ای تمام‌نما از تاریخ و فرهنگ غرب ایران

مقبره الشعرا تبریز، دیار بزرگان و فرهیختگان تاریخ شعر و ادبیات ایران بوده و چهره‌های ماندگار بسیاری را در خود پرورانده است. شهریار بزرگ؛ این شاعر پرآوازه ایرانی، نام تبریز را برای همیشه بر سر زبان‌ها آورده است. آرامگاه استاد شهریار در تبریز، دیار بزرگان و فرهیختگان دمیده و دوستداران شعر و ادب را برای سفر به تبریز وسوسه می‌کند.

آرامگاه استاد شهریر تبریز
آرامگاه استاد شهریر تبریز

مقبره الشعرا تبریز کجاست ؟

مقبره الشعرا تبریز دیار بزرگان یک گورستان تاریخی ۸۰۰ساله در محله سرخاب تبریز است؛ مکانی تاریخی و ارزشمند که نام‌آوران و مفاخر بسیاری را در خود جای داده است. در گذشته این گورستان با نام‌هایی چون حظیره الشعرا، حظیره القضا و قبرستان سرخاب شناخته می‌شد. به‌طوری که تا قبل از قرن ششم هجری، نامی از مقبره الشعرا در اسناد تاریخی وجود نداشت.

مقبره الشعرا دیار بزرگان و فرهیختگان
مدفن ادیبان و شعرای ایران

معماری مقبره الشعرا تبریز

یکی از علل شکوه و عظمت مقبره الشعرا تبریز دیار بزرگان، معماری تحسین‌برانگیز و هوشمندانه این بناست. جوری که در بدو ورود به مقبره الشعرا، مات‌ومبهوت طاق‌های درهم‌تنیده و عظمت بنای آن خواهید شد. معماری مقبره الشعرای تبریز، ترکیبی از معماری سنتی و مدرن بوده که آقای غلامرضا فرزان مهر طرح اولیه آن را ارائه کرده است.

معماری مقبره الشعرا
معماری مقبره الشعرا

بخش‌های مختلف مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا تبریز دیار بزرگان علاوه بر اینکه آرامگاه افراد برجسته شهر تبریز است، به‌عنوان موزه شعر و ادب آذربایجان نیز شناخته می‌شود. از معماری تماشایی آن گرفته تا دیوارنوشته‌ها و تزئینات تاریخی. همه این‌ها جلوه‌ای ماندگار از هنر ایرانیان بوده و شما را با گوشه‌ای از زندگی پیشینیان آشنا می‌کند.از دیگر بخش‌‌های تشکیل‌دهنده این بنا می‌توان به بخش‌های اداری، فروشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع‌دستی و… اشاره کرد.

مقبره الشعرا تبریز دیار بزرگان
موزه-مقبره-الشعرا-تبریز

افراد مشهور دفن شده در مقبره الشعرا تبریز

از زمانی که اسدی طوسی و قطران تبریزی را به‌عنوان اولین شعرا در مقبره الشعرا دفن کردند، بیش از ۸ قرن می‌گذرد. این مکان برای دفن افراد مشهور، به هیچ حدومرزی محدود نشده و گفته می‌شود که تاکنون بیش از ۴۰۰ تن از افراد نامی در این آرامگاه ابدی دفن شده‌اند.

اسدی طوسی
اسدی طوسی
قطران تبریزی
قطران تبریزی

جاهای دیدنی نزدیک به مقبره الشعرا تبریز

از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز که در چند قدمی مقبره الشعرا قرار دارند، می‌توان به سرخاب قاپیسی یا دروازه سرخاب، ربع رشیدی، مسجد صاحب‌الامر، موزه تاریخی قاجار، بقعه سید حمزه و امامزاده سید حمزه اشاره کرد. همچنین مزار میرزا محمد ابراهیم ظهیرالدین، میرزا عیسی قائم مقام، سردار کل عزیز خان مکری و شهید ثقه‌الاسلام در جوار بقعه سید حمزه قرار دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

دروازه سرخاب
دروازه سرخاب

بهترین زمان بازدید از مقبره الشعرا تبریز

آب‌وهوای شهر تبریز در تابستان‌ها بسیار خنک و دلپذیر و در زمستان‌ها سرد و استخوان‌سوز است. به‌طور کلی اگر می‌خواهید در بارش‌های پی‌درپی و یخبندان‌های تبریز گرفتار نشوید، بهتر است برنامه سفر خود را برای بهار یا تابستان تنظیم کنید؛ اما توجه داشته باشید که برای بازدید از مقبره الشعرا تبریز، محدودیت زمانی وجود ندارد و درب آن در تمامی طول سال به روی گردشگران باز است.

گردشگران مقبره الشعرا
گردشگران مقبره الشعرا

مسیر دسترسی به مقبره الشعرا تبریز

برای رسیدن به مقبره الشعرای تبریز، ابتدا خود را به میدان منجم شهر تبریز برسانید. سپس از طریق این میدان می‌توانید به راحتی مسیر خیابان ثقه الاسلام را پیدا کنید. برای رسیدن به این خیابان کافی است از بلوار ۲۹ بهمن و خیابان امام خمینی (ره) عبوره کرده و با گذر از مسجد کبود، وارد خیابان ثقه الاسلام شوید. با رسیدن به اولین چهارراه، بنای ۳۰متری و باشکوه مقبره الشعرا توجه‌تان را جلب خواهد کرد. 

مقبره الشعرا
مقبره الشعرا

میتوانید برای اقامت در تبریز هتل استقبال ، هتل آپارتمان صائب تبریز ، هتل آزادی تبریز ، هتل بین المللی شهریار ، هتل پنج ستاره لاله پارک را با جستجوی کد مربوطه در سایت www.rastakhome.com رزرو نمایید . همچنین میتوانید اپلیکیشن رستاک هوم را از طریق اپلیکیشن بازار دانلود نمایید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید