جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران

0
141

در دامنه‌ی کوه زیبای جهان مورا شهرستانی زیبا و کوچک یافت می‌شود که سراسر آن فضاهای سرسبز و دلنشین دیده می‌شود.جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران محله در امتداد رود اسپی واقع شده و از این‌روشکل و جغرافیای طولی دارد. قبل از آن که جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران به شهر تبدیل شود نام خلیل محله زینت‌بخش آن بوده است. این رود، و همچنین پوشش جنگلی این ناحیه، فضایی را در این شهر به وجود آورده که مسافران را برای دیدنش ترغیب می‌کند. به جز رود اسپی، . شاخه‌های رودخانه‌ی کلاک یا سفیدرود نیز در این منطقه جاری است و از زمین‌های آبادی عبور می‌کند. این اتفاق دره‌ی بسیار عمیقی در بعضی از نقاط خلیل شهر پدید آورده است. با رستاک هم همراه باشید.

پیشینه تاریخی خلیل آباد

این شهر پیش از این از روستایی به نام خلیل‌محله از توابع دهستان‌های پنج‌هزاره مرتبط با بخش گلوگاه بوده‌است. خلیل‌شهر، شهر نوبنیادی است که از تجمیع روستاهای ملامحله، گته‌زمین، رباط، مالیکلا، کشیرخیل، عموزادمحله، علمدارمحله، رکاوند، و کلاک به‌وجود آمده‌است. مرکز خلیل‌شهر بین محله رباط و علمدارمحله‌است. شهر نوبنیاد خلیل‌شهر به عنوان چهل وهشتمین شهر مازندران معرفی شد.

زمان مناسب سفر به خلیل شهر

زمان سفر به شمال برای گردشگران و مسافران بسیار مهم است و معمولاً آنها بر اساس سلیقه و آب و هوای مورد علاقه خود زمان سفر را انتخاب می‌کنند. با این حال، به طور کلی بهترین زمان برای سفر به خلیل شهر و سایر شهرهای شمال، زمانی است که آب و هوای این منطقه معتدل باشد.جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

زمان مناسب سفر به خلیل شهر
زمان مناسب سفر به خلیل شهر

آمار نشان می‌دهد که در اوایل فصل بهار و در تعطیلات نوروزی، خلیل شهر مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ زیرا روزهای تعطیل در اوایل فصل بهار، فرصت خوبی برای سفر به این منطقه را فراهم می‌کند. این فصل به دلیل آب و هوای بسیار معتدلی که دارد، مقصد خوبی برای گردشگران است. در فصل تابستان هوا گرم می‌شود؛ اما خلیل شهر به نسبت سایر شهرهای ایران آب و هوای خنک‌تری دارد و به همین دلیل مردم برای فرار از گرمای تابستان، به طبیعت زیبای این شهر پناه می‌برند.

آداب و رسوم مردم خلیل آباد

پخت انواع نان‌های محلی و سنتی در خلیل آباد نیز مانند سایر شهرستان‌های خراسان رضوی مرسوم است. علاوه بر این، جشن‌ها، عیدها، و مناسبت‌های ویژه بر اساس داستان‌ها و باورهای مردم این منطقه به زیبایی و شکوه خود پابرجاست.جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

پیشینه خلیل شهر

مردم شهر خلیل شهر قومیت طبری داشته اند و گویش آنها مازندرانی می باشد؛ برخی معتقد هستند نیاکان بومی ریشه این طایفه به منطقه ی استاجنان هزارجریب می رسد. به طور تقریبی در سال ۱۱۲۰ خورشیدی یا قرن ۱۲ هجری شمسی، طایفه های ایل خلیل از روستای استاجنان که در منطقه کوهستانی نظیر بهشهر واقع شده بودند به محله کنونی “خلیل شهر” کوچ کردند.

مردم شهر خلیل شهر قومیت طبری
پیشینه خلیل شهر مردم شهر خلیل شهر قومیت طبری

مطابق با تعاریفی که نیاکان این شهر نمودند در ابتدا طایفه خلیل از سمت خراسان به مازندران آمدند و ساکن  روستای استاجنان شدند. البته ایل خلیل فقط محدود به طایفه های نام برده شده نمی باشد چرا که با گذر زمان طایفه های دیگری نیز به وجود آمدند. اولین مدرسه ای که در خلیل محله تأسیس گردید مربوط به سال ۱۳۱۴ خورشیدی می باشد.

جمعیت خلیل شهر

بر اساس آمارگیری و سر شماری شهرهای مختلف در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرخلیل شهر معادل بر  ۱۹۴۲۱ نفر بوده است به طوری که جمعیت این شهر را در سال ۱۳۸۹ خورشیدی ۱۵۰۰۰  نفر و وسعت محدوده و حریم شهر را برابر با ۱۵۰۰ هکتار گزارش کرده اند.جاذبه دیدنی خلیل شهر مازندران

جمعیت خلیل شهر
جمعیت خلیل شهر

نکات مهم که هنگام سفر به خلیل شهر باید رعایت شوند

برای لذت بردن از سفر خود در خلیل شهر باید به چند نکته مهم توجه نمایید که عبارت هستند از:

  • رزو کردن محل اقامت قبل از شروع سفر
  • آگاه شدن از مسیرها و مشخص نمودن مسیر دلخواه
  • به همراه داشتن لوازم ضروری و مهم
  • مطلع شدن از جاذبه های شهری و صنایع دستی آن

با وجود چنین اطلاعاتی می توانید یک سفر لذتبخش را تجربه کنید و بدون هیچ دردسری به مناطق دیدنی خلیل شهر بروید و از مشاهده ی آنها لذت ببرید.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید