گنبد سلطانیه

0
1789
گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه در فاصله هفت کیلومتری شمال کوه‌های سلطانیه و 12 کیلومتری جنوب کوه‌های طارم و در چهار کیلومتری از جاده ترانزیتی (تهران، زنجان، بازرگان) واقع شده است.

سلطانیه

گنبد سلطانیه در فاصله هفت کیلومتری شمال کوه‌های سلطانیه و ۱۲ کیلومتری جنوب کوه‌های طارم و در چهار کیلومتری از جاده ترانزیتی (تهران، زنجان، بازرگان) واقع شده است.ساخت این آرامگاه، ۱۰ سال به طول انجامید و الجایتو تنها دو سال پس از اتمام بنای آن در اثر بیماری در سن سی و چهار سالگی درگذشت. گنبد سلطانیه در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۸۴ در نشست بیست و نهم کمیته جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی درآمد.

سلطانیه
سلطانیه

شهر سلطانیه

شهر سلطانیه مرکز شهرستان سلطانیه از توابع استان زنجان است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی ،طبیعی زیادی دارد و موقعیت جغرافیایی آن طوریست که ساکنان غرب کشور و تهران به‌راحتی امکان دسترسی به آن را دارند. شهر سلطانیه ویژگی‌هایی خاص و کم‌نظیری دارد و برخلاف بقیه پایتخت های ایران که حاصل پیشرفت و تکامل تدریجی بودند، ‌یکباره و به‌دستور پادشاه مغول، اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده بنا شد تا پایتخت جدیدی برای امپراتوری بزرگ باشد.

شهر سلطانیه
شهر سلطانیه

نمای عمومی شهر

نمایی از خیابان روبروی گنبد سلطانیه زمانی که پیاز کیلویی ۲۵۰ تومان بود!!!

نمای عمومی شهر سلطانیه عکس از رستاک
نمای عمومی شهر سلطانیه عکس از رستاک

جهت بازدید از غار زیبای کتله خور از این شهر باید عبور نمایید.

تاریخ سلطانیه

ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید. 

تاریخ سلطانیه
تاریخ سلطانیه

این گنبد با وزن ۱۶۰۰ تن به مدت بیش از ۷۰۰ سال همچنان پابرجا ایستاده و تنها ۸ سانتی متر نشست داشته است.

شهرت گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه از زاویه ای دیگر
گنبد سلطانیه از زاویه ای دیگر

اصلی‌ترین و مشهورترین بنای منطقه سلطانیه گنبد بزرگ سلطانیه است، که بزرگ‌ترین گنبد آجری و سومین گنبد بزرگ جهان محسوب می شود، البته ناگفته نماند که دو گنبد دیگر که از سلطانیه بزرگ‌تر هستند از جنس آجر به تنهایی نبوده و از نظر قدمت نیز جدیدتر هستند.این دو گنبد عبارت‌اند از گنبد مسجد ایاصوفیا در ترکیه و گنبد کلیسای سانتاماریا در شهر فلورانس ایتالیا که گنبد ایتالیایی با الهام از گنبد سلطانیه ساخته شده و براساس متون و مستندات تاریخی، معماران ایتالیایی به سلطانیه آمده و با نقشه‌برداری و الگوبرداری از گنبد سلطانیه، گنبد این کلیسا را ساختند.

شهرت گنبد سلطانیه عکس از رستاک
شهرت گنبد سلطانیه عکس از رستاک

بزرگترین گنبد آجری جهان !

بنای تاریخی گنبد سلطانیه به عنوان یکی از بناهای تاریخی است که به دستور سلطان محمد خدابنده (الجایتو) از سال ۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری ساخته شده است. ارتفاع بنا ۴۸٫۵ متر و قطر دهانه داخلی آن ۲۵٫۵ متر می­باشد .

بزرگترین گنبد اجری جهان عکس رستاک
بزرگترین گنبد اجری جهان عکس رستاک

معماری بنا و تزیینات

تزيینات به کار رفته در این بنای تاریخی انواع کاشی­کاری، نقاشی روی گچ، آجر­کاری مشبک، مقرنس­کاری گچی و آجری و گچ­بری بر روی پارچه، کتیبه ­هایی با مضمون آیات قرآن و احادیث می­باشد. گنبد سلطانیه یکی از مهترین نمونه ­های معماری ایلخانی می­باشد که تأثیر بسزایی در معماری بناهای تاریخی جهان گذاشته است و می­توان نمونه بارز این تأثیر را در معماری کلیسای سانتاماریا دلفیوره ( مریم مقدس ) در فلورانس دید.

طراحی سقف گوشواره ها عکس از رستاک 02188141468
طراحی سقف گوشواره ها عکس از رستاک ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

طرح های نهفته در  تزئینات

کلمات الله به عنوان علت غایی جهان هستی، محمد به عنوان بنیانگذار مکتب و علی به عنوان مظهر حکومت عدل الهی با خط تزئینی به بیننده القا می شود. بر روی پاقوس گنبد با ترکیب کاشی الوان که از رنگ سرد استفاده گردیده به خط بنائی ترکیبی از کلمات الله، محمد و علی ایجاد گردیده، این طریقه در بدنه مناره ها هم به کار رفته است.در داخل فضا بر روی دیواره های ایوانهای داخلی نیز به خط بنایی با ترکیب کاشی آبی و آجر کلمات الله محمد و علی نقش شده است.

طرح های نهفته در معماری
طرح های نهفته در معماری عکس از رستاک

عکسی از نمای واضح تر سقف گوشواره ها طبقه دوم
عکسی از نمای واضح تر سقف گوشواره ها طبقه دوم رستاک

تربت خانه

سلطان محمد خدابنده در ابتدا قصد داشت مقابر مطهر امام حسین(ع) و امام علی(ع) را به سلطانیه منتقل کند ولی به دلیل مخالفت علما و مردم از تصمیم خود منصرف شد. پس از این واقعه وی دستور داد مقداری از خاک کربلا را از این شهر به سلطانیه انتقال داده و با مصالح مورد استفاده در ساخت گنبد بیامیزند و با این خاک متبرک، نمازخانه‌ای ساخته و به ساختمان گنبد ملحق کرد که امروزه تربت‌خانه نام گرفته است.

تربت خانه گنید سلطانیه
تربت خانه گنید سلطانیه

سردابه

سردابه در ضلع جنوبی گنبد و در زیر فضای تربت خانه قرار گرفته است. سلطان محمد خدابنده در سال ۷۱۶ هـ .ق در اثر بیماری درگذشت. طبق بیان مورخان سردابه محل دفن سلطان می­باشد.

سردابه
سردابه

مشخصات بنا

 گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع پس از کلیسای سانتاماریا دلفیورۀ فلورانس ( ۸۶ متر ) و مسجد ایاصوفیۀ استامبول ( ۵۶متر ) سومین گنبد مرتفع جهان می­باشد.این بنای هشت ضلعی، الهام گرفته از مقبره سلطان سنجر در مرو با ارتفاع ۳۸ متر می­باشد. عمده ­ترین مصالح بکار رفته در سازه این بنا آجر می­باشد. ابداع گنبد دو پوسته پیوسته برای اولین بار در تاریخ معماری جهان در این بنا صورت گرفته است. پوسته بیرونی گنبد با کاشی­های فیروزه­ای پوشیده شده است.

توضیحات من درباره گنبد سلطانیه در درس عملی دانشجویان
توضیحات من درباره گنبد سلطانیه در درس عملی دانشجویان

چمن سلطانیه

چمن طبیعی سلطانیه بخشی از فلات زنجان – ابهر را در بر گرفته که این فلات از فاصله گرفتن دو رشته ارتفاعات موازی که در سمت شرقی- غربی امتداد دارد، تشکیل شده است که با وسعت تقریبی ۳۵ کیلومتر مربع به طول ۲۰ کیلومتر و عرض متوسط دو کیلومتر در سمت جنوب این فلات قرار گرفته است.کاوش‌های زمین‌شناختی، حاکی از این نکته است که در عمق ۶۰ سانتی‌متری سراسر محدوده اراضی چمن سلطانیه را خاک سفید یک‌ دست فرا گرفته است که خود مانع از نفوذ آب به اعماق زمین شده و در نتیجه آن، عمل آبیاری چمن به گونه‌ای طبیعی و پیوسته صورت می‌پذیرد.

چمن سلطانیه
چمن سلطانیه

محراب گنبد

محراب گنبد  عکس از رستاک
محراب گنبد عکس از رستاک
گنبد سلطانیه  سامانه جامع گردشگری رستاک

مقبره ملا حسن کاشی

مقبره “ملاحسن کاشی” در فاصله ۲ کیلومتری جنوب شهر سلطانیه قرار دارد.این عارف بزرگ که سال ۶۴۸ هـ ق در شهر آمل به دنیا آمد پدرش اهل کاشان بود. ملاحسن کاشی از شعرای عالی دربار اولجایتو بوده است.

 مقبره ملا حسن کاشی
مقبره ملا حسن کاشی

بقعه چلبی اوغلی

اثر ‌معروف بقعه چلبی اوغلی در ۵۰۰ متری جنوب غربی سلطانیه، برسر راه سلطانیه خدابنده قرارگرفته است. باستان شناسان و محققان، این مجموعه را به نوه مولانا نسبت داده اند و تاریخ ساخت آن را سال ۷۲۸ هجری قمری ذکر کرده اند. ‌این مجموعه از دو بخش خانقاه و مقبره تشکیل شده است؛ خانقاه شامل صحن مرکزی است که در اصلاع غربی و شرقی آن، حجره ها جای گرفته اند.

بقعه چلبی اوغلی در سلطانیه زنجان 02188141468
بقعه چلبی اوغلی در سلطانیه زنجان ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

پایان سفر شگفت انگیز

و این هم نمای پایانی سفر به سلطانیه ، دیدن آن را از دست ندهید بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط جهان هزاران دلار برای دیدن این چنین بنای شگفت انگیزی هزینه می کنند. برای بسیاری از مردم ایران و مخصوصا شهرهای اطراف دیدن و شنیدن داستان ها و تاریخ کهن ایران خیلی سخت و هزینه بر نیست . چرا سفر نمی کنید نمی دانم! حتما اینجا را ببینید ،در صورت نیاز ما همراه شما هستیم. اگر گروه هم بشوید خیلی بهتر وسیله نقلیه مناسبی نیز در اختیارتان قرار می دهیم.

پایان سفر یک روزه به زنجان در کلاس عملی دانشجویی
پایان سفر یک روزه به زنجان در کلاس عملی دانشجویی

یکی از ارکان سفر اقامتگاه مناسب می باشد .رستاک بصورت حرفه ای برای شما در زنجان و سلطانیه می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند.


علاوه بر این خدمات گردشگری :راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.


دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید