سوباتان کجاست؟

0
712

سوباتان کجاست؟ ییلاق سوباتان (به زبان تالشی: سووتون) از جاهای دیدنی تالش است و در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد.
ییلاق سوباتان پوشیده از چمنزار و گلزار و مملو از چشمه‌های گوارا و دام‌ها و اسب‌هایی است که به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.
کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌شان منظره بی‌نظیری به وجود آورده‌اند که تصور چنین منطقه‌ی بکری در ایران، شاید دور از ذهن باشد.
روستایی که در آن خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست.
رستاک هوم می‌خواهد شما را در سفری کوتاه به این ییلاق خوش‌آب‌وهوا ببرد که در طول بهار و تابستان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری گیلان به حساب می‌آید.

معرفی ییلاق سوباتان تالش

خانه های روستایی در سوباتان
خانه های روستایی در سوباتان

منطقه ییلاقی سوباتان، برق و گاز ندارد و همچنان صدها خانوار دامدار و عشایر به‌شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند.
خانه‌های چوبی بخش جذاب و مهمی از بافت سنتی ‌سوباتان را تشکیل می‌دهند که زیبایی این طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز را دوچندان می‌کنند.
در این منطقه، گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمين حکایت دارند.

سوباتان کجاست؟

نمایی از دشت و کوه های سوباتان
نمایی از دشت و کوه های سوباتان

سوباتان، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور، ۲۱ کیلومتر فاصله دارد.
این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود.
سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد. (مشاهده روی نقشه)

چطور به سوباتان برویم؟

مسیر متنهی به سوباتان گیلان
مسیر متنهی به سوباتان گیلان

مسیر تالش به سوباتان: یکی از جاده‌هایی که به سوباتان منتهی می‌شود، جاده تالش است که حدود ۳۶ کیلومتر تا سوباتان فاصله دارد و قسمت‌هایی از آن خاکی است و در صورت بارش باران ممکن است خودروی شخصی شما با مشکل مواجه شود. پس به‌جای این روش، می‌توانید از تالش، یک نیسان یا پاترول به این ییلاق بگیرید و بدون اینکه نگران در راه ماندن باشید، به سوباتان زیبا بروید.

مسیر اردبیل به سوباتان
مسیر اردبیل به سوباتان

مسیر اردبیل به سوباتان: در صورتی که از تهران حرکت می‌کنید، از ترمینال آزادی سوار اتوبوس‌های اردبیل شده و مطمئن شوید که اتوبوس از جاده سرچم می‌گذرد.

در ادامه در روستای بودالالو پیاده شوید و با کمک وانت‌های متعدد موجود در این منطقه به‌سمت سوباتان راه بیفتید که در میانه راه از دریاچه نئور هم عبور می‌کند. بهتر است ۱۳ کیلومتر پرفرازونشیب تا دریاچه را با این وانت‌ها بروید. این مسیر خیلی بهتر و باصفاتر از مسیر اول است و در عین حال می‌توانید بازدیدی هم از دریاچه نئور داشته باشید.

بعد از گشت‌وگذار در پیرامون دریاچه و کوه‌های زیبای اطراف آن، با ۱۸ کیلومتر کوه‌پیمایی و حرکت از میان ابرها و تماشای مناظر طبیعی و رمه‌های منطقه به روستای سوباتان خواهید رسید. به‌دلیل ییلاقی بودن مسیر، چشمه‌های آب آشامیدنی و همچنین رودخانه و آبشار نیز در طول راه وجود دارند که تجربه این سفر را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

در سوباتان کجا اقامت کنیم و چی بخوریم؟

تصویری زیبا از مسیر ختم شده به مه در سوباتان
تصویری زیبا از مسیر ختم شده به مه در سوباتان

برای اقامت در سوباتان می‌توانید خانه‌های محلی را اجاره کنید؛ هرچند که بیشتر گردشگران، این منطقه را برای کمپینگ در طبیعت انتخاب می‌کنند و با تجهیزات کامل رهسپار این ییلاق می‌شوند.


در سوباتان میتونید از اقامتگاه ها و بوم گردی هایی که توسط رستاک تدارک دیده شده است استفاده کنید و آنها را به راحت ترین شکل ممکن رزرو کنید.
همچنین می توانید از خدماتی که در اقامتگاه ها ارائه شده است به نحو مطلوب و به صورت آنلاین استفاده کنید.
اپلیکیشن رستاک را به صورت رایگان میتونید از کافه بازار یا گوگل پلی دانلود کنید یا اگر دسترسی کامپیوتر دارید می تونید با جستجوی کلمه رستاک اقامتگاه خودتونو رزرو کنید


سوپرمارکت‌ها با لبنیات محلی تازه و غذاخوری‌های محلی با گوشت گوسفندی تازه، برای صرف شام و ناهار مهیا است و اگر اهل کباب هستید، حتما کباب بازارچه سنتی را امتحان کنید. در رستوران‌های آن، ميز و صندلی‌هایی از چوب درختان جنگلی گذاشته شده است و می‌توانید غذاهای محلی هم سفارش دهید.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

نمایی زیبا از کلبه ای وسط دشت سوبان
نمایی زیبا از کلبه ای وسط دشت سوبان

بهترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا اواسط تابستان است؛ در نظر داشته باشید که در تعطیلات نیمه خرداد، جمعیت بسیاری روانه این ییلاق می‌شوند؛ پس برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، در هفته‌های قبل و بعد از این تعطیلات، عازم سوباتان شوید.

نکته‌هایی برای سفر به سوباتان

نمایی زیبا از کلبه ای وسط دشت و مه سوبان
نمایی زیبا از کلبه ای وسط دشت و مه سوبان
  • از آنجا که فقط بالای یکی از تپه‌های سوباتان، موبایل آنتن می‌دهد، پس حتما پول نقد به‌اندازه کافی همراهتان باشد؛ زیرا دستگاه کارت‌خوان در این منطقه کار نمی‌کند.
  • حتما در سفر به ییلاق سوباتان، پانچو یا بارانی مناسب همراه خود ببرید؛ چراکه هوا معمولا بارانی است و در صورت بارندگی، حسابی خیس می‌شوید.
  • یادتان باشد که هیچ‌وقت به گله‌ها نزدیک نشوید و فکر عکس گرفتن با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، از سر بیرون کنید؛ زیرا احتمال حمله سگ‌های گله به شما وجود دارد.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

تصویری از دشت بزرگ سوبان و اسب ها و گوسفندان
تصویری از دشت بزرگ سوبان و اسب ها و گوسفندان

اگر گذرتان به سوباتان افتاد، از دیگر جاهای دیدنی تالش که در اطراف این منطقه قرار دارند، دیدن کنید؛ جاذبه‌هایی که هر یک در نوع خود زیبا و منحصربه فرد هستند.
بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت (اسب‌های وحشی در آن این‌سو و آن‌سو می‌دوند)، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید) و… از جمله جاذبه‌های ییلاق سوباتان هستند.
بازدیدی هم از گوری دره داشته باشید که به‌خاطر گورستان‌های هفت‌ هزار ساله‌اش، از جاهای دیدنی سوباتان است. در ادامه به اختصار به تعدادی از جاذبه‌های معروف سوباتان اشاره می‌کنیم تا بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه‌ی سفر خود بگنجانید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور  در غرب سوباتان
دریاچه نئور در غرب سوباتان

دریاچه نئور در غرب ییلاق سوباتان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و مابین شهرستان تالش و خلخال و در مرز بین استان گیلان و اردبیل قرار دارد.
نئور مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به شمار می‌رود و چنانچه به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، می‌‌توانید قزل‌آلای رنگین کمانی بگیرید.
برای اینکه از سوباتان به دریاچه نئور بروید، باید حدود ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی کنید یا با نیسان‌های محلی خود را به این دریاچه برسانید.
دورتادور دریاچه محل کمپ گردشگران است و افراد از نقاط دور و نزدیک برای دیدن طبیعتی زیبا و بکر، خود را به این منطقه می‌رسانند.

چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

چشمه آب طبیعی سوباتان
چشمه آب طبیعی سوباتان

سوباتان نیز همچون اکثر ییلاقات ایران دارای چشمه‌های آب طبیعی است که آب خنک و گوارای آن‌ها در فصول گرم سال، یکی از عوامل جذب گردشگران به حساب می‌آید. از چشمه‌های آب سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ، چشمه کلیه سویی با خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیوی و… اشاره کرد.

ییلاق شکردشت

تصویری از اسبی زیبا وسط دشت شکردشت
تصویری از اسبی زیبا وسط دشت شکردشت

با توجه به اینکه فاصله بین ییلاق شکردشت تا سوباتان حدود هفت کیلومتر است، در عرض چند دقیقه می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تالش را به نظاره بنشینید. شکردشت که به آن شکردشت سوباتان نیز می‌گویند، به دشت‌های شقایقش معروف است که با خلق منظره‌ای زیبا، حیرت و شگفتی گردشگران را در پی دارند. علاوه بر این، به‌دلیل کوهستانی بودن این منطقه، دریایی از ابر در ارتفاعات سرسبز آن، زیر پای شما شکل می‌گیرد که احساس قدم‌زدن روی ابرها را در گردشگران القا می‌کند.

آبشار ورزان

آبشار ورزان
آبشار ورزان

آبشار ورزان واقع در چهار کیلومتری غرب سوباتان، از دیگر جاذبه‌هایی است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. آب رودخانه ورزان از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است که در طول مسیرش، آبشاری ۳۰ متری ایجاد می‌کند.

پارک جنگلی آلچالق

پارک جنگلی آلچالق
پارک جنگلی آلچالق

پارک طبیعی جنگلی آلچالق که در ضلع شرقی سوباتان واقع شده، دارای بوته‌های کم‌ارتفاع و پرپشت درختچه‌های آلوچه، سیب کال و قره گیله است و در میان این درختچه‌ها، چمنزار سبز و وسیعی قرار دارد که بسیار زیبا و دیدنی است.

غار گنج‌ خانه

غار گنج‌ خانه
غار گنج‌ خانه

غار سوباتان در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده که به گنج‌خانه معروف است. برای دسترسی به این غار به راهنما نیاز دارید. با هوایی بی‌نظیر، این مسیر پوشیده در شقایق‌ها است. غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر قرار دارد و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است. پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌توان رسید. از آنجا که دهانه غار سوباتان باریک است، پیمایش آن برای طبیعت‌گردان مناسب نیست و تنها برای غارنوردان ممکن است.

مردم منطقه از قدیم اعتقاد دارند که در درون این غار، گنج عظیمی نهفته است و به‌دلیل طلسم و جادویی که این غار دارد، تاکنون کسی نتوانسته است وارد غار شود و راز آن را کشف کند؛ بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید