میدان امیر چخماق یزد

0
528

میدان امیر چخماق یزد

میدان امیر جخماق یزد یکی از بناهای زیبای شهر تاریخی یزد می باشد. این میدان در زمان امیر جلال‌الدین چخماق، از حاکمان شاهرخ تیموری ساخته شده است. مجموعه میدان امیرچخماق شامل دو آب انبار و یک تکیه است که در آن زمان خارج شهر بوده است.

اکنون این میدان در مرکز شهر یزد و از جاذبه های توریستی این ستاره درخشان کویر است.

قدمت تاریخی

میدان امیر چخماق یزد اثری است مربوط به قرن نهم که توسط امیر جلال الدین چخماق ساخته شده است. او که از سرداران حکومت تیموری بود، با همکاری همسر خود مجموعه امیر چخماق را برای آبادانی یزد بنا کرد. مهم ترین بنای این مجموعه مسجد جامع نو است که در جلوی آن، میدانگاهی بزرگ ایجاد شده است. کمی بعد تر میدان و مسجد را امیر چخماق نامیدند. در دوره صفوی و در زمان حکومت شاه عباس تغییرات زیادی برای بازسازی این مجموعه صورت پذیرفت که مهم ترین آن ساخت چهار سوقی بر روی کاروانسرا بود. همچنین در قرن سیزدهم هم میدان جلوی مسجد و سردر بازار تبدیل به حسینیه شد که احتمالا کاربری امروز حسینیه را نداشته است.

در دوره صفویه و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار هم بخشی هایی به شبستان افزوده است.

میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
نمایی از میدان امیر چخماق یزد

مسجد امیر چخماق قدیمی ترین بنای میدان

مسجد امیر چخماق که با نام مسجد دهوک نیز شناخته می شود، قدیمی ترین بنای میدان است.

این مسجد از لحاظ زیبایی و وسعت در جایگاه دوم مساجد شهر یزد قرار دارد. این مسجد از جهات مختلف دارای در ورودی است که دسترسی به آن را راحت کرده است. بخشی از سر در ایوان این مسجد هم با کاشی کاری و معرق مزین شده که در آن کتیبه هایی هم به چشم می خورد. همچنین محراب اصلی مسجد هم از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. در قسمت میانی این محراب سنگ مرمر بسیار خوش تراشی به چشم می خورد. یک نکته جالب در رابطه با مسجد امیر چخماق این است که این مسجد دارای دو شبستان تابستانی و زمستانی است که بنا به اقتضای شرایط آب و هوایی از آن ها استفاده می شده است.

میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
تصویری از مسجد امیر چخماق
میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
تصویری قدیمی از مسجد

آب انبارهای میدان امیر چخماق

به‌طور کلی، سه آب‌انبار در مجموعه میدان امیر چخماق وجود داشته است که یکی از آن‌ها در ضلع جنوبی میدان قرار داشت؛ اما در زمان احداث خیابان تخریب شد.

میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
نمایی از آب انبار ستی فاطمه

آب‌انبار ستی فاطمه (پنج بادگیری) در ضلع شمالی میدان و جنب بازارچه حاجی قنبر قرار دارد که به دستور ستی فاطمه، همسر حاکم وقت یزد، برای استفاده مردم ساخته شد. این بنا علاوه بر گنبد و سردری آجری و زیبا، پنج بادگیر بلند هشت‌وجهی دارد که جزو معدود آب‌انبارهای پنج بادگیری یزد به حساب می‌آید. پس از بخش سرپوشیده ورودی، راه‌پله‌ای قرار دارد که شامل دو قسمت سرباز و سرپوشیده می‌شود. آب‌انبار امیر چخماق، سقف ضربی و قوسی از نوع جناغی و مخزنی با پلان مدور دارد و از دو در ورودی آن، یکی به میدان امیر چخماق و دیگری به کوچه محل آب‌انبار باز می‌شود. این سازه زیبا در سال ۱۳۸۵ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
نمایی از ورودی آب انبار تکیه

آب‌انبار تکیه امیر چخماق که در زیر تکیه قرار دارد، تا ۴۰ سال قبل مورد استفاده بود و در حال حاضر به‌ بخشی از موزه آب یزد تبدیل شده است. این آب‌ انبار و همین طور بازارچه حاجی قنبر به دستور نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی در زمان امیر چخماق احداث شده‌اند.

میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
آرامگاه ستی فاطمه همسر امیر چخماق
میدان امیر چخماق یزد  سامانه جامع گردشگری رستاک
نمایی نزدیک از آرامگاه ستی فاطمه

منبع عکسها سایت کجارو می باشد.

رستاک بصورت حرفه ای برای شما در یزد و اطراف آن می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید:

بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید