معرفی تپه حسنلو نقده

0
169

تپه حسنلو کجاست؟

تپه حسنلو کجاست؟ تپه های باستانی از آثار تاریخی بسیار معروف در ایران هستند، که هر یک قدمت متفاوتی دارند ولی اکثر آنها مربوط به دوران پیش از اسلام و یا حتی بسیار دورتر یعنی هزاره های قبل از میلاد می شوند.به معرفی تپه حسنلو نقده می پردازیم.

تپه حسنلو
تپه حسنلو

تپه حسنلو یکی از تپه های قدیمی و معروف در ایران است که چه در بین گردشگران داخلی و چه گردشگران خارجی دارای شهرت فراوانی است. این تپه که کاوش های مختلفی در آن انجام گرفته است موضوع این بخش از مجله رستاک هوم است، پس اگر تا به حال اطلاعات چندانی درباره معرفی تپه حسنلو نقده نداشته اید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی تپه حسنلو

تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه و ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکده های امین لو و حسنلو قرار دارد. این تپه به مناسبت نام دهکده مجاورش، حسنلو نام گرفته است.معرفی تپه حسنلو نقده

معرفی تپه حسنلو
تپه باستانی حسنلو در 12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه
معرفی تپه حسنلو

دهکده حسنلو را چندین دهکده دیگر در بر گرفته اند، به طوریکه از شمال به دریاچه خشک شده و لجن زاری به نام «شورگل» یا «حسنلو گلو»، از شمال شرقی به دهکده شیخ احمد، از مشرق به دهکده بارانی، از جنوب شرقی به دهکده شنغار، از جنوب به دهکده حاج فیرور، از جنوب غربی به دهکده تابیه، از مغرب به روستای امین لو و شیطان آباد و دلمه، از شمال غربی به دهکده های حاج باغلو و عظیم خانلو می رسد.معرفی تپه حسنلو نقده

تاریخچه کاوش در حسنلو

نخستین کاوش در تپه حسنلو، در سال ۱۳۱۳ شمسی انجام شد که تنها جنبه تجاری داشت، سراورل اشتاین، که به قصد مطالعه تاریخی و پیدا  کردن راه های قدیمی غرب ایران، در سال ۱۳۱۵ بدین نواحی مسافرت کرد، در چند محل از تپه، به طور آزمایشی خاکبرداری کرد و معدودی شیء به دست آورد.

محل کشف جام حسنلو
محل کشف جام حسنلو

در سال ۱۳۲۶، برای نخستین بار محمود راد از طرف اداره کل باستان شناسی ایران در این تپه به کاوش پرداخت. سپس این همکاری توسط علی حاکمی در سال ۱۳۲۸ دنبال شد. در سال ۱۳۳۲ آقای دایسون از دانشگاه پنسیلوانیا کاوش های تپه حسنلو را مجددا آغاز کرد. این حفاری ها تا سال ۱۳۵۳ شسمی ادامه یافت.

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ، میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

هیئت تحقیقات حسنلو، ضمن حفاری های چند ساله خود، موفق به تشخیص هفت دوره مختلف شد. قدیمی ترین این دوره ها متعلق به هزاره سوم و آخرین آن مربوط به بعد از عصر مادها بود. معروف ترین دوره حسنلو، دوره IV است، که آثار قرون دهم و نهم قبل از میلاد را شامل می شود.

بناهای یافت شده در تپه

 تالارهای ستون دار


مهم ترین دوره در این تپه دوره چهارم است که کلیه ساختمان های یافت شده در آن، از این دوره هستند. هیئت حفاری توانست اتا های متعددی با سالن های بزرگ در مرکز تپه کشف کند و دیوار دفاعی قلعه نظامی و دژ محکم این شهر را از زیر خاک بیرون بیاورد.

حیاط مرکزی
حیاط مرکزی

از کشفیات اخر این هیئت دست یافتن به سه معبد بزرگ ستون دار است که حتما مراسمی در هریک از آنها اجرا می شده است. به نظر می رسد که این سه تالار به طور هم زمان ساخته نشده اند، بلکه تالار ستون دار شرقی اول و بعد از آن تالار ستون دار جنوبی و در آخر نیز تالار ستون دار غربی را درست کرده اند.معرفی تپه حسنلو نقده

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

دروازه غربی و دیوار دفاعی قلعه

دور تا دور قلعه دیواری به قطر ۳ متر و ارتفاع هفت متر وجود داشته است. در سراسر این دیوار برج های مربع شکلی به فاصله های ۳۰ متر از یکدیگر و به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر ساخته شده بود.معرفی تپه حسنلو نقده

واحد 3 خواب استخردار ارومیه
واحد ۳ خواب استخردار ارومیه

ارتفاع برج ها به درستی معلوم نیست که چند متر بوده اند و مطمئنا باید بیشتر از ۷ متر یعنی بلندتر از دیوار قلعه بود باشند. با حساب اینکه در هر ۳۰ متر یک برج قرار داشته است، تقریبا هفت برج در روی دیوار برج ها قرار داشته اند و در میان دیوارها طوری بوده اند که سه متر از طول برج داخل دیوار و ۵ متر آن خارج از دیوار و ۲ متر آن در سوی دیگر دیوار قرار می گرفته است. کاربری این برج ها برای حفاظت از قلعه بوده است.

راهنمای تپه تاریخی
راهنمای تپه تاریخی

در مرکز این قلعه یک حیاط بزرگ به طول ۲۹ در ۱۹ متر قرار داشت. البته طول حیاط در همه قسمت ها برابر نبوده و شکل حیاط چند ظلعی نا منظم بوده است.

تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید.

در انتهای جنوبی حیاط مرکز ذبح یا قربانگاه قرار داشت و در انتهای شمالی حیاط چند ستون سنگی بلند به فاصله چند متر از همدیگر به ارتفاع سه متر یا بیشتر مانند لوح سنگی یادبود به دیوار شمالی حیاط نصب شده بود اما بر روی هیچ کدام از آنها کتیبه ای نبود.

معماری تپه حسنلو
معماری تپه حسنلو

در دو سمت شمالی و غربی حیاط سکوهای سنگی با ارتفاعی حدود۶۰ تا ۷۰ سانتی متر و عرض ۱۲۰ تا ۲۳۰ سانتی متر قرار داشت که با سنگ های تخت مفروش شده بود. دور تا دور حیاط مرکزی اتاق های کوچک و بزرگ و تالارهای ستون دار و ایوان های درازی وجود داشتند که امروز یقایای کمی از آنها به جای مانده است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

دسترسی به تپه حسنلو

روستای حسنلو حدود ۱۰ کیلومتر با شهر نقده فاصله دارد. باید از شهر نقده مسیر این روستا را در پیش بگیرید تا تپه‌ حسنلو را ببینید. در واقع، این تپه‌ به‌دلیل قرارگیری در مجاورت روستا به این نام نامگذاری شده‌ است.

جام حسنلو
جام حسنلو

از شهر ارومیه نیز می‌توانید راهی تپه حسنلو شوید. برای این منظور باید جاده نقده را در پیش بگیرید تا پس از حدود یک ساعت رانندگی به این منطقه برسید.

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

قریه حسنلو
قریه حسنلو

در این مقاله در رستاک هوم با تپه حسنلو نقده آشنا شدیم برای رزرو اقامتگاه در ارومیه و سایر شهرهای ایران از طریق وبسایت رستاک هوم ، ویلا و اقامتگاه موردنظرتون را رزرو کنین . و همچنین با نصب اپلیکیشن بازار رستاک هوم از آخرین اخبار و ویلاها بروز باشین.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید