آتشکده بهرام یزد

0
218

آتشکده بهرام یزد ؛ آتش ۱۵۰۰ ساله

یزد، اولین شهر خشتی ایران که جاذبه‌های تاریخی زیاد دارد. یکی از معروف‌ترین این جاذبه‌ها  آتشکده بهرام یزد است.

آتشكده يزد، گرچه قدمت آن به  دوران پهلوی می‌رسد و ساخت آن به ۸۰ سال قبل باز می‌گردد، ولی آتشی كه درون آن می‌سوزد بيش از ۱۵۰۰ سال است كه روشن مانده است.

آتشکده بهرام یزد
آتشكده يزد، گرچه قدمت آن به  دوران پهلوی می‌رسد و ساخت آن به ۸۰ سال قبل باز می‌گردد، ولی آتشی كه درون آن می‌سوزد بيش از ۱۵۰۰ سال است كه روشن مانده است.
آتشکده بهرام یزد

تاریخچه آتشکده زرتشتیان

قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد و دستور ساختش در سال ۱۳۱۳ صادر شده‌است و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

آتشکده بهرام یزد
آتشکده بهرام یزد

معماری آتشکده 

آتشکده بهرام نیز همانند همتاهای خود، از معماری و طراحی ساده و زیبایی برخوردار است. طراحی این مکان بر اساس سلسله مراتب و حوزه بندی فضایی آتشکده‌های پارسیان هند در نظر گرفته‌ شده است ولی معماری این بنا نیز همانند سایر بناهای ساخته شده در مناطق کویری ایران، همان الگوهای معماری ایران را دارد. این بنا در مرکز حیاط قرار گرفته و درختان همیشه سبز، آن را محصور کرده‌اند. ارتفاع آن به ۲۱ متر بالاتر از سطح زمین می‌رسد و برای وارد شدن به آن مکان، عبور از ۸ پله‌ی تعبیه شده ضروری است.

آتش جاودانه
نگاره‌ی فَرَوَهَر و سرستون‌های سنگی، ابهت و زیبایی خاصی را برای ساختمان آتشکده‌ی بهرام به ارمغان آورده است. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که معماری به کار رفته در این اثر مقدس، از آثار معماری معاصر یزد محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط سازندگان هنرمند، احداث شده است.
آتش جاودانه

نگاره‌ی فَرَوَهَر و سرستون‌های سنگی، ابهت و زیبایی خاصی را برای ساختمان آتشکده‌ی بهرام به ارمغان آورده است. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که معماری به کار رفته در این اثر مقدس، از آثار معماری معاصر یزد محسوب می‌شود که در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی توسط سازندگان هنرمند، احداث شده است.

درباره آتشکده بهرام یزد

آتش ورهرام، این آتشکده را از سایر آثار باستانی متمایزتر کرده‌است. چون این آتش با قدمتی بیش از۱۵۰۰ سال هنوز فروزان است.

معماری آتشکده یزد از هند برگرفته شده و با آجر و خشت ساخته شده‌. در ورود به آتشکده، حوضی فیروزه‌ایی را مشاهده می‌کنید که در مرکز حیاط قرار گرفته‌ است.

آتش ورهرام
آتش ورهرام، این آتشکده را از سایر آثار باستانی متمایزتر کرده‌است. چون این آتش با قدمتی بیش از۱۵۰۰ سال هنوز فروزان است.
آتش ورهرام

در ساختمان اصلی، نگاره‌هایی به چشم می‌خورد که هنرمندان یزدی آن را ساخته‌اند. در داخل ساختمان هم دو ستون سنگی است که در قسمت پایین‌شان گل‌هایی تراشیده شده‌است.

آدرس و ساعات بازدید از آتشکده بهرام یزد

آتش ورهرام
آتش ورهرام


آتشکده بهرام در شهر یزد، در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار گرفته است. برای رسیدن به مکان آتشکده می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کرد، به طوریکه ایستگاه اتوبوس در چند قدمی آن قرار دارد. ساعت بازدید از این مجموعه، ۸ صبح الی ۹ شب بوده و به جز روزهای خاص، همه روزه این مکان برای بازدید عموم، باز است. برای ورود به آتشکده بهرام باید مبلغی به عنوان ورودیه پرداخت شود. این مبلغ برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی متفاوت است.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید