پاوه هزار ماسوله ایران

0
1901
دیدنی های پاوه
پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه است که در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. به دلیل ساختار پلکانی، پاوه ملقب به شهر هزارماسوله است.

پاوه

پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه و مرکز شهرستان پاوه است که در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. به دلیل ساختار پلکانی، پاوه ملقب به شهر هزارماسوله است. پاوه از مناطق زیبای استان کرمانشاه و مرکز اورامانات است که شامل شهرستان‌های پاوه روانسر جوانرود و ثلاث می‌باشد.

پاوه عکس از رستاک پرسام
پاوه عکس از رستاک پرسام

پاوه به چه معناست؟

این شهر دیدنی داستانی کهن را در دل خود جای داده، روایتی که بر اساس آن نام مذکور برایش انتخاب گردید. روایتی که داستان سفر سردار یزدگرد سوم به این سرزمین را بیان می کند. یزدگرد سوم یکی از سردارانش را که پاو نام داشت با هدف جلب حمایت کردان به این منطقه فرستاد و از آنجاییکه این سردار در میان اهالی شهر از احترام خاصی بر خوردار بود، نام پاوه برای این شهر انتخاب گردید.

یکی از میادین شهر پاوه عکس از رستاک
یکی از میادین شهر پاوه عکس از رستاک

موقعیت جغرافیایی

از تهران تا کرمانشاه ۵۰۰ کیلومتر یا به عبارت دیگر حدود ۶ ساعت راه است.

باید وارد اتوبان تهران- ساوه و بعد از آن ساوه-همدان بشویم. بعد از اینکه به همدان رسیدیم تا کرمانشاه ۲ساعت و نیم فاصله داریم. البته اگر با خودرو شخصی به پاوه می‌رویم دیگر نباید وارد شهر بشویم و همان مسیر بلوار کشوری که از شمال شهر می‌گذرد را باید ادامه ‌بدهیم تا به تابلوهای پاوه برسیم. جاده باریکی شما را به پاوه می رساند.پیشنهاد می کنیم در مسیر در جوانرود خواستید بمانید.و آنجا را نیز ببینید.

جاده کرمانشاه به پاوه
جاده کرمانشاه به پاوه
جاده کرمانشاه به پاوه
جاده کرمانشاه به پاوه

سازه ها در شهر

سازه‌ها و منازل مسکونی در این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌است که در بیش‌تر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کم‌تری از دامنه کوه ساخته شده‌است حیاط منزلی است که چند متر بالاتر ساخته شده‌است. به همین دلیل پاوه را شهر هزار ماسوله می‌نامند. در گذشته ۹ محله داشته که ساکنان اصلی شهر در این قسمت‌ها ساکن بوده‌اند و عبارتند از: «میرائاوا»، «شه خه لیان»، «سه ردی»، «قدیم شار»، «ئاسنگران»، «پشته»، «قلاخوان»، «فیض ئاوا»، «سواره یا زواره».

سازه ها در پاوه عکس از رستاک
سازه ها در پاوه عکس از رستاک
طبیعت اطراف پاوه
طبیعت اطراف پاوه

گویش مردم

مردم این شهر به زبان کردی و گویش «هورامی» و در برخی از روستا به گویش «جافی» تکلم می‌کنند و بیشتر آن‌ها مسلمان و سنی مذهب هستند.

سازه ها در پاوه
سازه ها در پاوه
میدان دف در پاوه
میدان دف در پاوه

صنایع دستی

معروفترین صنایع دستی این منطقه شامل «گیوه کشی»، «گیوه بافی»، «شال بافی»، «رشک بافی»، «سبد بافی»، «قالی بافی»، «پشم ریسی»، «موج بافی»، «سجاده بافی»، «جاجیم» و «خراصطاز» است.

صنایع دستی
صنایع دستی

جاذبه های دیدنی

پاوه جاذبه های طبیعی و باستانی متعددی نظیر چشمه ها، آبشارها، یخچال های طبیعی، جنگل ها، مقبره ها و آرامگاه های متعددی را در دل خود جای داده که از برجسته ترین آنها می توان به غار قوری قلا یا قوری قلعه اشاره کرد. این غار با پیشینه ای بسیار کهن بزرگترین غار آبی خاورمیانه به شمار می رود. این غار زیبا در فاصله ۲۵ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

غار قوری قلعه عکس من و پرسام
غار قوری قلعه عکس من و پرسام

تالاب هوشیلان

در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه، تالاب هشیلان از دیدنی‌های مسیر است.

باید از جاده اصلی خارج شویم تا به این تالاب زیبا برسیم.

به خاطر گونه‌های مختلف جانوری که در این تالاب زندگی‌ می‌کنند این منطقه را شکار ممنوع اعلام کرده‌اند.

به زبان کردی هشیلان یعنی تالاب مارها که به دلیل وجود مارهای زیاد، این اسم را رویش گذاشته‌اند.

۴۰ کیلومتر بعد از آن هم سراب روانسر قرار دارد که از کوهستان شاهو در این نقطه سرچشمه گرفته است.

تالاب هوشیلان
تالاب هوشیلان

سراب روانسر

یکی از تماشایی ترین جاذبه های استان کرمانشاه سراب روانسر است، جاذبه ای در مرکز شهر که منشا اصلی رودخانه قره ‌سو است، رودی که از بزرگ‌ ترین و بلندترین رودخانه‌های استان کرمانشاه به شمار می رود. 

سراب روانسر عکس پرنسا
سراب روانسر عکس پرنسا

جوانرود

از جوانرود تا پاوه ۴۵ کیلومتر راه است.جوانرود مراکز خرید مناسبی دارد که برای دیدن حتما می ارزد و جا دارد حتی یک شب را آنجا بمانید.

جوانرود
جوانرود
طبیعت جوانرود
طبیعت جوانرود

روستای هجیج

این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. هم چنین با کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند . علت نام گذاری این روستا، قرار گرفتن آن در مکانی که به آن هجیج گفته می شود، معنای این واژه دره ی سرسبز و عمیق است و از آنجا که این روستان در این دره قرار دارد به آن هجیج گفته می شود.

روستای هجیج
روستای هجیج
روستای هجیج
روستای هجیج

رودخانه سیروان

یکی از مهم ترین و معروف ترین رودخانه هایی که در اطراف هورامان و نزدیکی همین روستا قرار دارد رودخانه ی سیروان است. با مسیری طولانی و پرپیچ و خم منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم کرده است. کناره های این رود مکان مناسبی برای گوش سپردن به آوای طبیعت و به تماشا نشستن زیبایی های آن است. سد داریان که بر میانه ی این رود قرار گرفته، چشم انداز خاصی را به منطقه بخشیده است.

رودخانه سیروان
رودخانه سیروان
رودخانه سیروان
رودخانه سیروان

اقامت در منطقه

جهت اقامت و استفاده از خدمات گردشگری در پاوه و جوانرود:

با سرچ انواع واحد های اقامتی می توانید مقایسه نرخ و امکانات را از سیستم رستاک داشته باشید.

رزرو از طریق رستاک برای میهمانان هیچ هزینه ای ندارد.

رستاک علاوه بر اقامتگاه بلیط های داخلی و خارجی با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

جهت تهیه ویزای کشورهای توریستی نیز می توانید با رستاک در اتباط باشید.

بیمه و رزرو هتل جهت ارائه به سفارتخانه ها نیز برای شما انجام می دهیم.

محصول جدید رستاک رزرو خودرو با راننده می باشد .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید