معرفی کویر شهداد کرمان

0
504

شهداد؛ گرم ترین نقطه زمین 

معرفی کویر شهداد کرمان در شمال شرق کرمان و نوار شرقی لوت قرار داشته و به گرم ترین نقطه جهان معروف است.

معرفی کویر شهداد کرمان
کلوت شهداد

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید برای خودتان در نظر بگیرید، سفر است. فرقی ندارد این سفر کوتاه‌مدت باشد یا بلندمدت، داخلی باشد یا خارجی. سفر رفتن چند روزی شما را از روزمرگی‌ها و استرس‌ها دور می‌کند؛ به‌قول شاعر بسیار سفر باید تا پخته شود خامی!

کلوت و برخان: شاهکار معماری طبیعی در کویر

برخان پدیده‌ای است که در خیلی از کویرها وجود دارد، اما کلوت در بعضی از کویرهای خاص مثل کویر لوت ایران، بیابان‌های آمریکا و مصر وجود دارد. کلوت یک اصلاح فارسی است که از ترکیب کلمه «کل» و «لوت» ایجاد شده؛ کل به معنی شهر و لوت هم کویر لوت است؛ در علم جغرافیا به این پدیده یادرانگ می‌گویند.

کویر شهداد
برخان پدیده‌ای است که در خیلی از کویرها وجود دارد، اما کلوت در بعضی از کویرهای خاص مثل کویر لوت ایران، بیابان‌های آمریکا و مصر وجود دارد. کلوت یک اصلاح فارسی است که از ترکیب کلمه «کل» و «لوت» ایجاد شده؛ کل به معنی شهر و لوت هم کویر لوت است؛ در علم جغرافیا به این پدیده یادرانگ می‌گویند.
کویر شهداد

آشنایی با کویر شهداد

کویر شهداد با دمای بالای ۷۰ درجه سانتی‌گراد به‌عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان شناخته ‌شده است. این کویر در غرب کویر لوت، در ۱۰۰ کیلومتری کرمان و ۴۰ کیلومتری شهر شهداد واقع‌ شده و یکی از مقاصد جذاب بین گردشگران ایرانی و خارجی است.

کلوت
کلوت گرم ترین نقاط جهان با دمای بالای 70 درجه سانتی گراد
کلوت

ویژگی‌های کلوت

از دور که به معرفی کویر شهداد کرمان نزدیک می‌شوید، احتمالا یک بندر می‌بینید! سرابی بزرگ که تصور می‌کنید کشتی می‌تواند در آن شناور باشد و ساختمان‌هایی که احتمالا محل زندگی مردم بندر هستند. اما دریای پیش رو تنها یک سراب است و در بناها هم هیچکس زندگی نمی‌کند.

کلوت 
کلوت سرابی بزرگ با ساختمان هایی شبیه بندر
کلوت

ویژگی‌های برخان

برخان نوعی تپه شنی است که شیب آن در جهت وزش باد غالب منطقه کم‌تر و در سمت دیگر آن بیشتر است. انگار که باد با شکل دادن به شن‌های روی تپه سکویی برای پرش به آسمان درست کرده باشد!

برخان 
برخان نوعی تپه شنی در جهت وزش باد
برخان

کلوت شهداد کجاست؟

کویر شهداد در ارتفاع ۴۳۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از سمت شرق فاصله آن تا دشت لوت حدود ۳۰ کیلومتر و مشرف به جلگه‌ای به نام تکاب است. محدوده کلوت شهداد از شمال به جنوب حدود ۱۴۵ کیلومتر طول و از غرب به شرق نزدیک به ۷۰ کیلومتر عرض دارد و در موازات تل‌ماسه‌های عظیم شرق کویر واقع شده است.

سافاری معرفی کویر شهداد کرمان
سافاری از تفریحات رایج کویر شهداد
سافاری

رود شور: جریان همیشگی آب در کویر

رود شور از کوه‌های بیرجند سرچشمه می‌گیرد و به فضایی به نام چاله معدن نمک منتهی می‌شود. این رود در تمام فصل‌های سال جریان دارد، اما به اندازه‌ای شور است که هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند از آن استفاده کند.

رود شور -معرفی کویر شهداد کرمان
رود شور  سرچشمه گرفته از کوه های بیرجند منتهی به چاله معدن نمک
رود شور

با حضور در این منطقه تصور می‌کنید وارد سیاره‌ای شده‌اید که آب و خاک دارد، اما بخاطر شوری بیش از حد انسان‌ها نمی‌توانند در آن زندگی کنند.

پلی گون‌ها: هندسه در کویر

رسوب‌های نمکینی که به شکل شش ضلعی هستند، پلی گون نام دارند. این رسوبات بیشتر در اطراف دریاچه دیده می‌شوند و یکی از جاذبه‌های طبیعی کلوت شهداد کرمان هستند. البته شاید این پدیده را در نمکزارهای اطراف هم ببینید. پلی‌گون‌ها شاهکار هندسی طبیعت هستند و مرا به یاد یک کندوی زنبور روی خاک می‌اندازند.

پلی گون ها
رسوب های نمکین به شکل شش ضلعی
پلی گون‌ها

قدمت کلوت شهداد

استان‌شناسان در جنوب کلوت، اشیای برنزی و سفالی فراوانی یافته‌اند. بررسی‌های تخصصی روی آثار مکشوف، حکایت از تعلق آن‌ها به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد دارد.

کلوت
جنوب کلوت اشیایی برنزی و سفالی
کلوت

نکته مهم در این کشف، یافتن آثار از لابه‌لای تشکیلات رسی و نمکی تشکیل‌دهنده کویر لوت است؛ بدین معنی که کویری شدن این منطقه در زمان‌های باستانی شکل گرفته و این احتمال وجود دارد که تشکلی انسانی در این منطقه به‌دلیل تغییر اقلیم آن از بین رفته باشد.

نمکزارها: پیاده‌روی در مسیری شور

در طب سنتی شستشوی پا با نمک بسیار توصیه می‌شود، زیرا خستگی را از پاها می‌گیرد و عامل سبکی است. حالا تصور کنید مسیری نمکی وجود داشته باشد که بتوانید روی آن قدم بزنید و به پاهایتان جان دوباره بدهید. به هرحال پا قلب دوم ماست و به استراحت و رسیدگی نیاز دارد.معرفی کویر شهداد کرمان

نمکزارها
نمکزارها فضایی برای شستشوی پا با نمک و ضد خستگی و عامل سبکی
نمکزارها

نبکا در کویر شهداد

در اثر همکاری باد، رطوبت و یک گونه گیاهی، عارضه‌ای در کویر شهداد به وجود می‌آیدکه به آن نبکا می‌گویند. نبکا یکی از جاذبه‌های دیدنی کویر شهداد است و شکل ظاهری آن مانند گلدان سفالی بزرگی است که گلی در آن کاشته شده است.

نبکا
نبکا همکاری باد ، رطوبت و گونه گیاهی
نبکا

پوشش گیاهی کلوت شهداد

از کوه‌های سیرچ به‌سمت کلوت‌ها زندگی نباتی کاهش پیدا می‌کند. در طول مسیل‌ها درختان گز به‌صورت پراکنده قابل‌مشاهده هستند. در حاشیه‌ کلوت‌ها، بوته‌های گز روی گلدان‌های ماسه‌ای قرار گرفته‌اند که به آن‌ها نبکا می‌گویند.

پوشش گیاهی کلوت شهداد

پوشش گیاهی کلوت شهداد درختان گز بصورت پراکنده روی گلدان های ماسه ای
پوشش گیاهی

این منطقه انتهای مرز نباتی است و در داخل مسیل‌هایی که وارد کلوت‌ها می‌شوند، بوته‌های پراکنده‌ای از استراگال قابل‌مشاهده است. زمانی که گیاهی در مسیر وزش باد باشد، ماسه‌هایی که همراه باد می‌آیند پای گیاه جمع می‌شوند و شکلی مانند گلدان، دور آن گیاه تشکیل می‌شود. ارتفاع این نبکاها گاهی تا ۱۰ متر هم می‌رسد.

تماشای آسمان شب

جاذبه‌های کلوت به زمین محدود نمی‌شود و در آسمان هم الماس و جواهرات دیدنی بسیاری دارد. آسمان شب نشان می‌دهد طبیعت هنر جواهرسازی را هم به خوبی می‌شناسد و می‌داند چطور ستاره‌ها را تراش دهد و آن‌ها را کنار هم بچیند تا آدم‌ها انگشت به دهان بمانند!

تماشای آسمان شب
تماشای آسمان شب طبیعت جواهر سازی الماس و جواهرات دیدنی
تماشای آسمان شب


کلام پایانی

کویرنوردی و تماشای آسمان صاف و پرستاره در دل شب ازجمله فعالیت هایی است که اکثر افراد به آن علاقه مند هستند. کویر شهداد کرمان یکی از مناطق کویری کشور به شمار می آید که عنوان گرم ترین نقطه جهان به آن اختصاص داده شده است. زیبایی های منحصر به فرد این خطه به قدری است که هر ساله گردشگران متعددی از نقاط مختلف جهان به آن سفر می کنند.

معرفی کویر شهداد کرمان  سامانه جامع گردشگری رستاک

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید