معرفی کاخ مرمر رامسر

0
364

معرفی کاخ مرمر رامسر یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی ایران است و از جاهای دیدنی رامسر، عروس شهرهای شمال ایران به شمار می‌آید. این کاخ با قدمتی از دوره پهلوی اول در باغی وسیع و سرسبز واقع شده و دارای مجموعه‌ای متنوع از موزه‌ها نظیر موزه حمام قدیم، موزه اسناد، کاخ شاه، موزه مردم‌شناسی رامسر و موزه بین‌المللی عاج ایران است. 

معرفی کاخ مرمر رامسر

از آنجایی که معرفی کاخ مرمر رامسر زیباترین شهر شمال بوده و با عنوان عروس شهرهای شمال شناخته می شود، جاذبه های گردشگری و دیدنی رامسر تنها به دریا و جنگل ختم نمی شوند. بلکه در میان تمام زیبایی های طبیعت و سرسبزی ها، اماکن دیدنی و تاریخی دیگری نظیر کاخ مرمر رامسر وجود دارد که باعث شده گردشگران زیادی از آن بازدید کنند.

بخش های مختلف کاخ
از آنجایی که رامسر زیباترین شهر شمال بوده
بخش های مختلف کاخ

در زمان پهلوی اول و دوم معرفی کاخ مرمر رامسر را به عنوان یک اقامتگاه خانوادگی سلطنتی برگزیده بودند، بناهای تاریخی متعددی در این شهر از آن دوره به جا مانده است. وجود لوازم کلاسیک و آنتیک، چوب های درجه یکی که در ساخت مبلمان به کار رفته و تابلو نقاشی های بسیار زیبا و منحصر به فردی که در کاخ مرمر رامسر وجود دارد علاوه بر معماری زیبا که به سبک اروپایی می باشد، یک بنای تاریخی و سلطنتی را به نمایش می گذارد.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از

سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار و گوگل پلی می توانید استفاده نمایید .

تاریخچه کاخ مرمر رامسر

در سال ۱۳۱۶ به دستور رضاشاه پهلوی کاخ مرمر رامسر به مرحله بهره برداری رسید و تا سال ۱۳۵۷ و زمان انقلاب از آن به عنوان اقامتگاهی برای استراحت خاندان سلطنتی پهلوی استفاده می کردند. پس از انقلاب مالکیت معرفی کاخ مرمر رامسر تاریخی به بنیاد مستضعفان انقلاب داده شد. در سال ۱۳۵۸ بود که این کاخ را برای بازدید عموم بازگشایی کردند، اما تنها به مدت ۴۵ روز بود. بعد از آن نیز به مدت ۲۱ سال بسته شد.

اشیا مرمرین
در سال 1316 به دستور رضاشاه پهلوی کاخ مرمر رامسر به مرحله بهره برداری رسید
اشیا مرمرین

در آن زمان بود که تمام وسایل داخل کاخ را به منظور حفظ و نگهداری آن ها به تهران منتقل کردند. در سال ۱۳۷۷ بود که پرونده ثبت ملی این بنا آماده شد و در تاریخ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد. حدود یک سال بازسازی کاخ مرمر رامسر به طول انجامید و معرفی کاخ مرمر رامسر در نهایت در تاریخ ۳ اسفند سال ۱۳۷۹ جهت بازدید عموم بازگشایی شد. امروزه از این کاخ با عنوان تماشاگه خزر نام گذاری شده و مردم جهت بازدید از آن راهی این منطقه می شوند. دلیل نام گذاری این بنا به کاخ مرمر وجود سنگ های مرمر، ۴ ستون مرمری و ۲ ببر مرمری می باشد.

   تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید

معماری کاخ مرمر رامسر

معرفی کاخ مرمر رامسر در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر و در میان باغی سرسبز بنا شده است. کاخ مرمر به شکل مستطیل بوده که در آن یک هال و تالار مرکزی، دو اتاق با ابعاد بزرگ در دو طرف سالن و سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد. کف اتاق های این عمارت از تخته بوده و همچنین در و پنجره ها از جنس چوب می باشند. ارتفاع سقف عمارت ۲ متر بوده و روی آن گچ بری و تزئینات بسیار زیبایی از انسان ها، حیوانات و گیاهان دیده می شود. طراحی هایی که روی سقف هستند یادآور هنرهای یونانیان می باشد. همچنین یک فضایی در زیر این عمارت خالی مانده که زیرزمینی را به وجود آورده است. اما بازدید از این زیرزمین امکان پذیر نمی باشد.

معماری کاخ مرمر رامسر
کاخ مرمر رامسر در زمینی به مساحت 60 هزار متر
معماری کاخ مرمر رامسر

معرفی کاخ مرمر رامسر طراحی بی‌نظیری دارد و افراد نمی‌توانند به‌صورت مستقیم وارد آن شوند یا داخل حیاط را نگاه کنند. ورودی این کاخ در دو جهت شرقی و غربی بنا واقع شده است و همین امر، المان حجاب را در معماری ایرانی به بیننده نشان می‌دهد. مسیرهای واقع شده در باغ با شن و ماسه پوشانده شده‌اند و مزین به شمشاد و انواع گل‌های تزیینی هستند. پس از عبور از باغ، درست جلوی کاخ، یک حوض آبی رنگ دیده می‌شود که در برخی از روزهای سال می‌توانید تعدادی ماهی خاویار را در آن ببینید. آب کاخ مرمر رامسر از سال ۱۳۱۲ از یک چشمه قدیمی تامین می‌شود.

باغ کاخ مرمر رامسر

معرفی کاخ مرمر رامسر به عنوان اولین مکان در خاورمیانه و دومین در آسیا گیاه برهنه در آن وجود دارد. لازم به ذکر است که گیاه برهنه یکی از گیاهان با ارزش باغ مرمر محسوب می شود که از نخستین گونه های گیاهی در جهان می باشد. قدمت گیاه برهنه به ۴۰۰ میلیون سال پیش می رسد.

پله های مرمر 
کاخ مرمر رامسر به عنوان اولین مکان در خاورمیانه و دومین در آسیا گیاه برهنه
پله های مرمر

پوشش گیاهی معرفی کاخ مرمر رامسر از نهال مرکبات اصلاح شده و بسیاری دیگر از گیاهان تزئینی نایاب در باغ این کاخ وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از زیباترین باغ های ایرانی کرده است. داخل محوطه باغ، یک درخت کاج با ارتفاع ۲۳ متر با قطر بیش از ۱٫۵ متر که تحت عنوان کاج کاشفی شناخته می شود در سال ۱۳۹۲ کاشته شده است قرار دارد.

 برای خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به رستاک تیکت مراجعه کنید

جاذبه های دیدنی در مجموعه کاخ مرمر رامسر

شما علاوه بر بازدید از معرفی کاخ مرمر رامسر می توانید از دیگر موزه هایی که در این مجموعه قرار دارند بازدید کنید. این موزه ها شامل موزه حمام قدیم، موزه بین المللی عاج ایران و موزه مردم شناسی رامسر می شوند.

جهت مسافرت های خانوادگی و یا با تور رستاک برای شما اتوبوس ،میدل باس ون را بصورت انلاین اجاره می دهد

می توانید با مشاهده نرخ و سایر امکانات آن را رزرو نموده و آسوده خاطر سفر کنید .

سنگ مرمر 
شما علاوه بر بازدید از کاخ مرمر رامسر می توانید از دیگر موزه هایی که در این مجموعه قرار دارند
سنگ مرمر

موزه حمام قدیمی

موزه حمام قدیمی در نیمه اول سال ۱۳۹۶ در ضلع جنوبی احداث شد. در این حمام دو حوضچه قرار دارد که داخل یکی از آن ها آب گرم طبیعی معدنی و داخل دیگری آبگرم کوره وجود دارد. در بخش خارج از قسمتی که حوضچه در آن قرار دارد، یک سرویس بهداشتی قرار داده است. کاشی هایی که برای این حمام معرفی کاخ مرمر رامسر به کار رفته است از زمان ساخت تاکنون هیچ آسیبی به آن وارد نیامده است.

کاخ موزه
موزه حمام قدیمی در نیمه اول سال 1396 در ضلع جنوبی احداث شد
کاخ موزه

آب این حمام از چشمه ای که در ضلع جنوب غربی محوطه قرار دارد تامین و در آتش خانه و توسط سوخت هیزم گرم می شد. هنگامی که پهلوی دوم روی کار آمد یک سری تغییرات در این حمام به وجود آورد. کوره ای که توسط آن آبگرم حمام را تامین می کرد را تبدیل به سیستم گرمایش و سرمایش موتورخانه کرد که برای گرم کردن آب از چیلر استفاده می شد. لازم به ذکر است که در دوره پهلوی دوم از این حمام دیگر استفاده نشد و حمام جدیدی در سال ۱۳۲۰ احداث شد.

موزه بین المللی عاج ایران

از دیگر موزه هایی که داخل مجموعه کاخ مرمر رامسر وجود دارد موزه عاج بین المللی ایران است که همسر پهلوی اول، بانو تاج الملوک می باشد. اگر به این مجموعه سری بزنید ۳۰۰ اثر با ارزش از عاج فیل که دارای ارزشی برابر با ۳۰۰ میلیارد تومان است را مشاهده می کنید. موزه بین المللی عاج ایران نخستین و تخصصی ترین موزه عاج دنیا در خاورمیانه محسوی می شود. این موزه در زمینی با مساحت ۵۷۸ متر مربع و دو طبقه ساخته شده است.

موزه مردم شناسی رامسر

آخرین موزه ای که در مجموعه کاخ مرمر وجود دارد موزه مردم شناسی رامسر می باشد که در آن انواع ابزار، اشیاء، ادوات و اموال فرهنگی وجود دارد که در گذشته مردم اهالی شمال از آن ها استفاده می کردند. موزه مردم شناسی رامسر توسط شخصی به نام عیسی خاتمی تاسیس شده است و در سال ۱۳۹۴ موزه دار برتر خصوصی معرفی شد.

موزه مردم شناسی رامسر
آخرین موزه ای که در مجموعه کاخ مرمر وجود دارد موزه مردم شناسی رامسر
موزه مردم شناسی رامسر

کاخ مرمر رامسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

کاخ مرمر در استان مازندران، شهر زیبای رامسر در خیابان شهید رجایی و غرب هتل رامسر واقع شده است. برای دسترسی به کاخ مرمر رامسر می بایست خود را به خیابان شهید رجایی یا همان سخت سر سابق برسانید و از آنجا می توانید علاوه بر خودروی شخصی با تاکسی نیز خود را به عمارت زیبای مرمر برسانید.

کاخ مرمر رامسر
کاخ مرمر در استان مازندران، شهر زیبای رامسر
کاخ مرمر رامسر

بهترین زمان بازدید از کاخ مرمر رامسر

بهترین زمان برای بازدید از این مکان تاریخی فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت تا اوایل پاییز می باشد. زیرا به دلیل وجود درختان و گیاهانی که در باغ وجود دارند، اگر در این زمان به بازدید آن بروید می توانید از سرسبزی های باغ بیشتر لذت ببرید.

پلان معماری
بهترین زمان برای بازدید از این مکان تاریخی فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت تا اوایل پاییز
پلان معماری

رزرو اقامتگاه در رامسر

هنگامی که به یکی از شهرهای شمالی کشور سفر کردید و اگر به دنبال رزرو اقامتگاه در رامسر بودید، اقامتگاه هایی در انواع مختلف مانند ویلاهای لاکچری، ویلا ساحلی، ویلا استخردار، سوئیت مبله، آپارتمان مبله و… وجود دارند که می توانید بنا به سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب و به رزرو اقدام نمایید. یکی از گزینه های مناسب می تواند ویلا رامسر باشد که دارای امکانات متنوعی می باشند.

جهت اقامتگاه های داخلی اعم از ویلا ، سوییت ، هتل آپارتمان و واحد های بوم گردی از سیستم رستاک و اپلیکیشن اندروید قابل دانلود از کافه بازار وگوگل پلی می توانید استفاده نمایید . رستاک جهت رزرو پیشنهادات شگفت انگیزی برای شما دارد . تور های لحظه آخری ما را در اینستاگرام رستاک تور دنبال کنید. همچنین برای ارتباط با تورها و رزرو بلیط از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۱۷۵۳۴۸ در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید