معرفی غار کتله خور زنجان

0
230

آیا تا به حال اسم کتله خور را شنیده اید؟ یکی از جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری استان زنجان، غار شگفت‌انگیز‌ کتله خور است. معرفی غار کتله خور زنجان آهکی بهشتِ پنهان در دل کو‌ه‌های زنجان است، که به‌طور کامل نیز کشف نشده است. اگر شما جزء افرادِ علاقه‌مند به بازدید از غار یا اهلِ غارنوردی هستید؛ پیشنهاد می‌‎کنیم با سفر به زنجان از این غار زیبا و مناظر بکر دیدن کنید. در ادامه با رستاک هوم همراه باشید تا بیشتر با ویژگی‌های این غار آشنا شوید.

غار کتله خور دومین غار وسیع جهان
از جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری استان زنجان، غار شگفت‌انگیز‌ کتله خور
غار کتله خور دومین غار وسیع جهان

درباره غار کتله خور

در دنیا غارهای بسیاری وجود دارند که هرکدام از نظر ویژگی های زمین شناسی، ساختاری و ظاهری، متفاوت و منحصربفردند، غارهایی که از دیرباز مامن و پناهگاه آدمی و دیگر موجودات زنده بوده اند، از آتش فشان ها و زمین لرزه ها جان سالم بدر برده اند و طی میلیون ها سال در فرآیند تخریب و بازسازی زمین، به شکل امروزی خود درآمده اند تا سرگذشت پرفراز و نشیب این کره خاکی و ساکنانش را پیش چشمان ما نمایان کنند. بله، معرفی غار کتله خور زنجان ، غارها با یکدیگر متفاوتند؛ برخی کم عمق، برخی وسیع و برخی مانند غار کتله خور زنجان، قدمتی برابر با عمر کره زمین دارند.

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

غار کتله خور
غارهایی که از دیرباز مامن و پناهگاه آدمی و دیگر موجودات زنده بوده اند
غار کتله خور

علت نام گذاری این غار

در گویش ترکی کلمه‌‌ی “کتله” به معنای پستی و کوه کم ارتفاع و کلمه‌‌ی “خور” به معنای خورشید است. ازآنجاکه خورشید از پشتِ کوهی کم ‌ارتفاع طلوع می‌کند، به این غار” کتله خور” گفته می‌‌شود. مردم این منطقه به این غار لقب “کتل کوتول” داده‌اند.

غار کتله خور کجاست؟

معرفی غار کتله خور زنجان در دلِ کوه‌های آهکی جنوب روستای گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است. اگر قصد دارید از تهران به سمت کتله خور حرکت کنید، بهترین مسیر انتخاب اتوبان قزوین-زنجان است. بعد از طی کردن مسافتی و عبور از شهرستان ابهر و سپس شهرستان خدابنده، به روستای گرماب می‌رسید.

جهت رزرو آلاین اقامتگاه در استان زنجان میتوانید به سایت رستاک هوم رفته و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم مراجعه نموده و رزرو خود را انجام دهید .

غار خرقان
 روستای گرماب از توابع شهرستان خدابنده
غار خرقان

از ویژگی‌های غار کتله خور

معرفی غار کتله خور زنجان اولین مکان برای زندگی انسان‌ها شناخته می‌شوند به‌طوری‌‌که علائمی از زندگی‌ انسان‌های اولیه در این محیط‌ها وجود دارد. جالب است بدانید در غار کتله‌خور حدود ۸۰ اسکلت از انسان‌های نخستین کشف شده‌است. تعدد طبقات ‌غار کتله‌‌خور یکی از عجایب شگفت‌انگیز است. این غار دارای هفت طبقه بوده که تنها سه طبقه‌اش تا به حال کشف شده‌است. این غار آهکی حدودا ۱۷۰۰متر از سطح دریا ارتفاع دارد، که دربعضی از نقاط آن خاک‌ رُس و اکسیدآهن دیده می‌شود. در بخش ورودی آن یک دهلیز ۴۰۰۰ متری با سقفی کوتاه و چند دهلیز فرعی وجود دارد. بر اثر چکیدن آب بر روی دیواره‌ها و کفِ غار، سنگ‌هایی تشکیل شده‌اند که به آن چکنده و چکیده می‌گویند.

نخل سوخته
غارها اولین مکان برای زندگی انسان‌ها شناخته می‌شوند
نخل سوخته

رسومات غار کلته خور

یکی از مراسم جالبی که از سالیان دور تاکنون در غار جذاب کلته خور اجرا می‌شود مراسم “عروس گردانی” در این معرفی غار کتله خور زنجان است. این رسوم در تالار عروس کتله خور و به صورت پایکوبی مختصر برگزار می‌‌شود. مردم این روستا معتقدند که برگزاری مراسم عروس گردانی، خوش‌یُمن است و باعث ایجاد خیر و برکت در زندگی زوج می‌شود.

سفره عقد
مراسم "عروس گردانی"
سفره عقد
معرفی غار کتله خور زنجان  سامانه جامع گردشگری رستاک
دفتر رزرواسیون رستاک در تهران ۰۲۱۸۸۱۴۱۴۶۸

فصل مناسب برای بازدید از غار کتله خور چه زمانی است؟

بهتر است زمانی که هوا نه زیاد سرد است و نه زیاد گرم، از غار کتله خور بازدید کنید. بنابراین فصل بهار بی تردید زمان بسیار مناسبی برای سفر به زنجان و دیدن این جاذبه دیدنی است.

یکی از ارکان سفر اقامتگاه مناسب می باشد . رستاک بصورت حرفه ای برای شما در زنجان و سلطانیه می تواند امکانات اقامتی مناسب تدارک ببیند .علاوه بر این خدمات گردشگری شامل :راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید. دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید