دره نی گاه لرستان

0
270

لرستان، پایتخت طبیعت ایران یعنی شهر دورود را در خود جای داده است؛ شهرستان دورود به‌علت داشتن مناظری طبیعی‌ همچون دریاچه‌ها، آبشارهای خروشان، رودهای پر آب و دره‌های سرسبز شهرت بسیاری دارد. یکی از جاهای دیدنی دورود، دره نی گاه است که دره‌ای صخره‌ای به شمار می‌رود؛ در دل دره نی گاه لرستان نیز رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که مناظری بسیار زیبا و خیره‌کننده را شکل داده است.

دره نی گاه کجاست و چگونه به آنچا برویم؟

دره نی گاه لرستان که به‌نام دره نگار هم شناخته می‌شود در استان لرستان و شهرستان دورود قرار دارد. این دره در منطقه تحت حفاظت اشترانکوه قرار دارد. وجود پاسگاه محیط زیست در این ناحیه و دشواری‌های مسیر به بکر ماندن و باقی ماندن زیبایی در این دره کمک زیادی کرده است.

دره نی گاه لرستان در بخش کم عبور زاگرس و شش کیلومتری دریاچه گهر قرار دارد. وسعت این منطقه چیزی حدود ۱۲ کیلومتر طول و پانصد متر عرض است که در انتها به روستایی تپه‌ای به‌نام تی ختم می‌شود.

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان در بخش کم عبور زاگرس و شش کیلومتری
دره نی گاه لرستان

دره نی گاه همان طور که می‌توان از نامش حدس زد به محل رشد ساقه‌های نی گفته می‌شود. شبیه به شعر مشهور مولانا که می‌گوید: «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» فضای اینجا هم انگار پر از داستان‌های دور و دراز این کره خاکی است.

در وسط این دره رودخانه زیبا و خروشان سفیدآب که آب زلالی دارد را می‌بینید. برای رسیدن به این دره سه راه مختلف وجود دارد.

کمپ در دره نی گاه
وسط این دره رودخانه زیبا و خروشان سفیدآب
کمپ در دره نی گاه

مسیر اول از شهر دورود می‌گذرد. پس از رسیدن به این شهر با آب‌وهوای خنک و زمین‌های سر‌سبزش باید به میدان امام رضا، میدان اصلی و مشهور شهر بروید. از آنجا با وسایل نقلیه به سمت امامزاده پیرعبدالله راه بیفتید. بعد از آن به سمت روستای تی بروید و سپس به دره می‌رسید.

دومین مسیر بیشتر توسط کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی انتخاب می‌شود؛ این مسیر جزو مکان‌های محبوب کوه‌نوردان حرفه‌ای به‌حساب می‌آید. در این مسیر راه خود را از دره و قسمت چپ چشمه زیر پنبه‌کار آغاز و با استفاده از سنگ‌چین‌های موجود مسیرتان را ادامه می‌دهید. جاهایی مجبورید از روی رودخانه عبور کنید که در خنکی بهار لذت‌بخش است؛ اما فراموش نکنید که طبیعت ذات سرکشی دارد.

مسیر سوم مناسب زمانی است که قصد دارید مستقیم به سمت دره بروید. این مسیر به چشمه خرم مشهور شده و از این راه در مسیر دریاچه گهر باید حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید تا به گردنه‌ سلام برسید. آنتن مخابراتی که آنجا قرار دارد راهنمای خوبی برای پیدا کردن این گردنه محسوب می‌شود. بعد از گردنه سلام به دره گردو می‌روید. پیش از رسیدن به آبشارِ دره از یال پایینی کوه در قسمت چپ دره نی گاه حرکت کنید. راه خود را در جهت حرکت آب ادامه دهید تا به روستای تی برسید.

دریاچه نی گاه لرستان
دریاچه نی گاه لرستان

بهترین زمان بازدید از دره نی گاه

دره‌ها همیشه، مکان‌هایی خنک و جذاب هستند و در ماه‌های گرم سال نیز آب‌وهوای معتدل و دلپذیری دارند. دره «نی گاه» نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. از همین رو،‌ افراد زیادی که به طبیعت علاقه دارند، دره «نی گاه» را برای کمپ زدن در فصل بهار انتخاب می‌کنند. در ماه‌های گرم سال نیز گردشگران زیادی در داخل دره «نی گاه» گردش می‌کنند و ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر می‌گذرانند.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری دره نی گاه

در دره «نی گاه»، درختان و گیاهان مختلفی رشد کرده‌اند و دلیل آن نیز آب‌وهوای متعدل و خنک این تنگه و همچنین رودخانه پر آب داخل آن است. بسیاری از درختان این منطقه میوه‌هایی از جمله گردو، انجیر،‌ سیب، بادام، توت و… است. دره نی گاه لرستان

پوشش گیاهی
درختان و گیاهان مختلفی رشد کرده‌اند و دلیل آن نیز آب‌وهوای متعدل
پوشش گیاهی

دره ‌«نی گاه»، یکی از مناطق اشترانکوه به شمار می‌رود؛ جانوران مختلفی در منطقه اشترانکوه زندگی می‌کنند که از جمله این جانوران نیز می‌توان خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز و گونه‌های مختلفی از پرندگان را نام برد.

تفریحات دره نی گاه

برای بازدید از دره «نی گاه» باید از علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کوهنوردی، با توان بدنی مناسبی باشید. گردش با پای پیاده در لابه‌لای صخره‌ها و طبیعتی دلنشین، حسی آرامش‌بخش و فوق‌العاده را منتقل می‌کند. دره‌نوردی در دره «نی گاه» بسیار جذاب به نظر می‌رسد.دره نی گاه لرستان

سفر به دره «نی گاه» و در کل سفرهای طبیعت‌گردی، مناسب افرادی است که اهل ماجراجویی هستند و از ماندن در طبیعت لذت می‌برند. اقامت در دل طبیعت و دل کندن از دنیای الکترونیکی و مجازی امروزی و تماشای آسمان پر ستاره شب می‌تواند تجربه بی‌نظیری را برای هر فردی رقم بزند.دره نی گاه لرستان

از همین رو، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها و تفریحات در دره «نی گاه»، کمپینگ به شمار می‌رود. برپا کردن چادر در کنار رودخانه خروشان دره «نی گاه» و نوشیدن چای آتشی، بسیار باصفا است.

جاهای دیدنی دره نی گاه

دیدنی‌های زیبای دره نی گاه حتی با‌وجود طبیعت سختی که دارد خیلی از علاقه‌مندان را به این محل می‌کشاند. دریاچه نیلی رنگ و فیروزه‌ای ترکیبی از رنگ‌ها را به شما نشان می‌دهد که به‌سختی شبیه آن را جای دیگری پیدا می‌کنید؛ رود سر‌کش و خروشان سفیدآب، درختان زیبا و متنوع مثل بنه و بلوط و چندین نوع دیگر که فقط در دل زاگرس پیدا می‌شوند.

آب زلال دریاچه
آب زلال سفید آب
آب زلال دریاچه

به‌خصوص دست نخوردگی طبیعت دره نی گاه و سکوت آن یک آرامش ذهنی لذت‌بخش به شما می‌دهد. در این دره می‌توانید آبشار نی گاه که حجم رودخانه را چند برابر می‌کند و آبشارهای کوچک زیاد دیگری را در دل حفره‌های دیواره‌ی دره ببینید. انواع بوته‌ها و درختچه‌ها در طول مسیر، پرندگان فراوان و آوای آنها که در سراسر دره می‌پیچد شبیه صحنه‌ای از یک فیلم سینمایی است.دره نی گاه لرستان

زیبایی این منطقه شبیه به تصویر سعدی از زیبایی در اشعارش است و شباهت زیادی به نقاشی‌های هنرمندان دوران رمانتیک مثل کاسپار داوید فریدریش دارد.

جاهای دیدنی دریاچه
در این دره می‌توانید آبشار نی گاه
جاهای دیدنی دریاچه

تصاویری که در آنجا چه با دوربین عکاسی چه با چشم ثبت می‌کنید تا مدت‌ها در یاد شما باقی خواهد ماند و احتمالا همیشه صدا و وسوسه‌ای برای برگشتن به دره نی نگاه را درون خود حس کنید. حتما نظر و تجربه خودتان را از رفتن به این دره بکر برا ما بنویسید. 

اگر تصمیم دارید برای دیدن طبیعت بکر و دیدنی مثل دره نی گاه راهی سفر شوید فراموش نکنید که می‌توانید هر زمانی بخواهید برای اجاره اقامتگاه به صورت آنلاین در شهر مورد نظرتان به سایت پینورست سر بزنید. انواع مختلف اقامتگاه از ویلای استخردارد و آپارتمان لوکس تا کلبه جنگلی خاص در این سایت وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید