معرفی جاهای دیدنی فسا

0
438

معمولا زمانی که افراد تصمیم می گیرند به سفر بروند اولین گزینه هایی که در ذهنشان شکل می گیرد شهر های بزرگ و گردشگری ایران مانند شیراز، اصفهان، مشهد، کیش، قشم و … است؛ غافل از اینکه ایران شهرهای دیدنی بسیاری دارد که هر یک می تواند بهترین خاطرات را برای مسافران به ارمغان بیاورد. از جمله ی این ها، شهر زیبای فسا از استان فارس است که دارای بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیاری است.در این مقاله از رستاک هم به معرفی جاهای دیدنی فسا می پردازیم.

معرفی شهر فسا

شهر تاریخی فسا، در استان فارس، منطقه‌ای کوهستانی است و بیشتر روستاهای آن در ارتفاعات قرار گرفته‌اند. این شهر در زمان پیشدادیان و کیانیان بنا شده است و نام آن در زمان هخامنشیان پسا یا پسه بود که بعد از حمله عرب‌ها به ایران به فسا تغییر کرد. اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی است و از نظر تولید گندم در ایران رتبه اول را دارد. همچنین به دلیل آب‌و‌هوای گرم نخلستان‌های زیادی در آن دیده می‌شود. سفر به شهر فسا و بازدید از مکان‌های تاریخی آن خالی از لطف نیست.معرفی جاهای دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا
جاهای دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا

معرفی جاهای دیدنی فسا با گستردگی ۴۲۰۵ کیلومتر مربع و به مرکزیت شهر فسا در منطقه مرکزی استان فارس جای گرفته است. این شهرستان از شمال با شهرستان استهبان، از شرق با شهرستان های داراب و زرین دشت، از جنوب با شهرستان جهرم، از غرب با شهرستان سروستان و از شمال غربی با شهرستان خرامه همسایه است. شهر فسا در ۱۴۰ کیلومتری شرق شیراز جای گرفته است. تاریخ فسا حداقل به زمان هخامنشیان برمیگردد که در آن زمان نام این شهر پسه یا پسا بوده که بعد از حمله اعراب به فسا تبدیل می‌شود. در ادامه همراه رستاک هم باشید تا با جاهای دیدنی فسا بیشتر آشنا شوید.

رستاک اقامتگاه های خصوصی منازل استیجاری دارای مجوز را با قیمت های مختلف در اختیار گردشگران قرار می دهند . از سایت رستاک می توانید رزرو قطعی خود را انجام دهید،اپلیکیشن رایگان رستاک را از کافه بازار و گوگلی پلی دانلود کنید. و در صورت نیاز به پشتیبانی با رستاک هماهنگ فرمایید.

نمایی از شهرستان فسا
نمایی از شهرستان فسا

آتشکده قمپ 

در بیست كیلومتری شمال فسا در كنار دریاچه كوچكی آثاری از دوره ساسانیان بر جا مانده است كه در میان آنها یك آتشكده نیز دیده میشود كه سقف آن ریخته است. اهالی محل این آتشكده را به نام قربانگاه می شناسند و آنرا به طهمورث پادشاه پیشدادیان نسبت می دهند. در كنار آتشكده آثار متفرقه ای از یك شهر ساسانی دیده میشود، از جمله سنگ سلمان كه دروازه ورودی یك بنا بوده است.

آتشکده قمپ
آتشکده قمپ

تل ضحاک 

تل ضحاک یک تپه تاریخی مربوط به دوران پس از اسلام است که در سه کیلومتری جنوب شرقی فسا در روستای خیرآباد واقع شده است. دورتا دور این تپه قدیمی خندقی بزرگ وجود داشت که پر از آب بوده که اکنون هم آثاری از آن به جامانده است. این تپه حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد که در اطراف آن خندق، سفالها، آجرها و آثار بسیاری وجود دارد که بارها توسط کاوشگران و باستان‌شناسان مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. این بنا که از جاهای دیدنی فسا به شمار می‌رود، در سال ۱۳۱۰ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.معرفی جاهای دیدنی فسا

خدمات گردشگری شامل :

راهنمای محلی،سوغاتی و غذای محلی و نیز اجاره اتومبیل با راننده را نیز می توانید :

بصورت ان لاین از اپلیکیشن رستاک و سایت رستاک رزرو نمایید.

دانلود ان از گوگل پلی و کافه بازار رایگان است و برای رزرو هیچ هزینه ای برای شما ندارد.

تل ضحاک
تل ضحاک

تل نخودی

تل نخودی یکی دیگر از آثار قدیمی موجود در شهرستان فساست که از دوران باستان بجا مانده است. این تل در شهرستان پاسارگاد، بخش مبارک آباد، دهستان مادر سلیمان، در سمت غربی پاسارگاد واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به عنوان یک اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است.معرفی جاهای دیدنی فسا

تل نخودی
تل نخودی یکی دیگر از آثار قدیمی موجود در شهرستان فساست
تل نخودی

رصد خانه شهرداری فسا

رصدخانه شهرداری فسا با ۱۲ سال سابقه، روی تپه‌ی کدیوری قرار دارد. علاوه‌بر استفاده‌های علمی و پژوهشی، امروزه این رصدخانه به یکی از جاذبه‌های گردشگری فسا تبدیل شده است. این رصدخانه در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و در طول این سال‌ها با پیگیری‌ علاقمندان تا حد زیادی گسترش یافت. از جمله امکانات این مرکز می‌توان از اتاق تلسکوپ و اتاق افلاک‌نما نام برد که دارای تجهیزاتی مانند تلسکوپ ۶ اینچ، تلسکوپ ۱۰ اینچ، تلسکوپ ۱۴ اینچ، دستگاه افلاک‌نما و دستگاه عکس‌برداری سی‌سی‌دی است. 

در سالیان اخیر اقامتگاه های بوم گردی بسیار زیادی در این منطقه و روستاهای اطراف ایجاد شده است که از طریق رستاک می توانید انها را به همراه خدمات و غذا و راهنما رزرو نمایید. اپلیکیشن رستاک را به رایگان از کافه بازار دانلود کنید

رصد خانه شهرداری فسا
رصد خانه شهرداری فسا

آستان شاهزاده قاسم 

آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا در اصل مقبره امامزاده ابراهیم و قاسم (علیهما السلام) می باشد که در وسط شهر فسا و در خیابان شاهزاده قاسم و در کنار فلکه شاهزاده قاسم قرار دارد. این بقعه را مردم بیشتر شاهزاده قاسم می نامند و به همین دلیل نام خیابان و نام فلکه از آن گرفته شده است.مقبره این امامزادگان دارای بنایی بسیار باشکوه و مجلل که به (شاهزاده ابراهیم و شاهزاده قاسم) مشهور می باشند و در بین اهالی فسا از احترام فوق العاده ای برخوردارند.بنای ساختمان بقعه شامل حرم، ایوان، گلدسته، گنبد و صحن می باشد که جملگی با ظرافت و دقت هنرمندانه و موزون ساخته شده است و ارتفاع گنبد آن حدود نه متراست.

آستان شاهزاده قاسم
آستان شاهزاده قاسم

منطقه ی حفاظت شده ی میان جنگل

منطقه حفاظت شده میان جنگل فسا یکی دیگر از مناطق حفاظت شده استان فارس است که در شمال غربی شهرستان فسا قرار گرفته است. این منطقه حفاظت شده ابتدا در سال ۱۳۶۷ به عنوان یک منطقه شکار ممنوع معرفی شد اما در نهایت در سال ۱۳۷۵ چیزی بالغ بر ۵۷۰۰۰ هکتار از آن به دلیل ارزش بالای زیست محیطی و وجود گونه های گیاهی و جانوری نادر و ارزشمند به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

منطقه ی حفاظت شده ی میان جنگل
منطقه ی حفاظت شده ی میان جنگل

این منطقه دارای دو رشته کوه اصلی به نام میان جنگل با ارتفاع تقریبی ۲۷۹۰متری و نظرآباد با ارتفاع تقریبی ۲۸۵۰ متری می باشد که به صورت شمالی به جنوبی کشیده شده اند. در انتها رشه کوه بره این دو رشته کوه را در انتها به یکدیگر می رساند و دره زیبای قشقه یا همان لای تاریک در انتها پدیدار می شود. علاوه بر این دره زیبا چشمه های زلالی نیز در این منطقه به چشم می خورد که از میان آن ها می توان به چشمه های بجشک، تزنک، چالبا و قشقه اشاره کرد. از زیباترین چشمه های منطقه می توان به چشمه اهروم اشاره کرد که مسیر دسترسی به آن با درختان پسته وحشی و کیکم به همراه گیاهانی همچون گون به زیبایی آراسته شده است.

در سالیان اخیر اقامتگاه های بوم گردی بسیار زیادی در این منطقه و روستاهای اطراف ایجاد شده است که از طریق رستاک می توانید انها را به همراه خدمات و غذا و راهنما رزرو نمایید. اپلیکیشن رستاک را به رایگان از کافه بازار دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید