معرفی جاذبه های گردشگری ایران

0
217

امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، معرفی جاذبه های گردشگری ایران شاید کمتر کسی از جامعه جهانگردان را بتوان پیدا کرد که علاقه ای به مسافرت و دیدار از مکان های گردشگری ایران عزیز و زیبا را نداشته باشد. کشور ما به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، و همچنین طبیعت بکر و منحصر بفرد، از دیرباز همواره به عنوان یک مقصد گردشگری هیجان انگیز شناخته شده است.

امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، شاید کمتر کسی از جامعه جهانگردان را بتوان پیدا کرد که علاقه ای به مسافرت و دیدار از مکان های گردشگری ایران عزیز و زیبا را نداشته باشد. کشور ما به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، و همچنین طبیعت بکر و منحصر بفرد، از دیرباز همواره به عنوان یک مقصد گردشگری هیجان انگیز شناخته شده است.
برج آزادی تهران

در این مقاله و مقاله های آتی می خواهیم به معرفی جاذبه های گردشگری ایران صنعت گردشگری و مکان های گردشگری ایران بپردازیم و ویژگی ها و نکات آن را با هم مرور کنیم. شما هم اگر به این موضوع علاقه مند هستید همراه جامونه باشید و برای کسانی که تمایل به آشنایی با این تفریح پر سود و کم هزینه را دارند، لطفاً این مقاله های مفید را به اشتراک بگذارید.

توسعه صنعت گردشگری چه اهمیتی دارد؟

شاید برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد که درآمد برخی از کشورها از صنعت گردشگری شان بسیار بیشتر از سایر درآمدهایشان است. بله؛ از جمله این کشورهای می توان به ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند و برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد که با برنامه ریزی دقیق، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده اند.معرفی جاذبه های گردشگری ایران

شاید برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد که درآمد برخی از کشورها از صنعت گردشگری شان بسیار بیشتر از سایر درآمدهایشان است. بله؛ از جمله این کشورهای می توان به ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند و برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد که با برنامه ریزی دقیق، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده اند.
ترکیه

البته نمونه های بی بند و باری و بی اخلاقی ها هم در این آمارها موثر بوده اند. معرفی جاذبه های گردشگری ایران اما حقیقت امر این است که اغلب این کشورها فارغ از استعداد فراوان ذاتی، گردشگری را بسیار جدی گرفته اند و برنامه ریزی مناسبی برای پیشرفت صنعت گردشگری شان انجام داده اند. متأسفانه در ایران عزیز شاهد این مهم نیستیم، حال آنکه ظرفیت های گردشگری در ایران از خیلی کشورها بیشتر است. و حتی قطعا میتوان گفت که مکان های گردشگری ایران، بسیار زیاد و متنوع است.

گردشگران خارجی
گردشگران خارجی

به هر حال توسعه صنعت گردشگری در ایران معرفی جاذبه های گردشگری ایران مزایای فراوانی برای کشورمان خواهد داشت. بهبود اوضاع اقتصادی، گردش پول، افزایش سطح فرهنگ و رفاه و بهبود زیر ساخت های اجتماعی، تنها بخش کوچکی از مزایای رونق گردشگری در ایران هستند.

گسترش صنعت گردشگری در ایران چگونه ممکن است؟

وضعیت توریست در ایران معرفی جاذبه های گردشگری ایران با سایر کشورها کمی متفاوت است. در اینجا بسیاری از موانع ریز و درشت باعث جلوگیری از پیشرفت گردشگری شده و تا این موانع رفع نشود، نمی توان امید زیادی به موفقیت داشت.

توریست خارجی 
وضعیت توریست در ایران با سایر کشورها کمی متفاوت است. در اینجا بسیاری از موانع ریز و درشت باعث جلوگیری از پیشرفت گردشگری شده و تا این موانع رفع نشود، نمی توان امید زیادی به موفقیت داشت.
توریست خارجی

 با بررسی کشورهای پیشتاز در زمینه ی جذب توریست، می توان به این مسئله پی برد که سرمایه گذاری روی جاذبه ها و مکان های گردشگری تاثیر به سزایی روی گسترش این صنعت دارد. این در حالی است که مکان های گردشگری ایران بسیار غنی است و به راحتی می تواند سلیقه های مختلف گردشگران را پوشش دهد.معرفی جاذبه های گردشگری ایران

با توجه به این موارد و موقعیت خاص ایران، می توان روش های زیر را برای گسترش بازدید از مکان های گردشگری ایران نام برد:

بهبود راه های ارتباطی و حمل و نقل

جاده ها، مسیر ها و خطوط هوایی مهم ترین ابزارمعرفی جاذبه های گردشگری ایران برای جابه جایی گردشگران هستند. در واقع، این جاده ها نقش پررنگی در اتصال مکان های گردشگری مختلف و دیده شدن آنها ایفا می کنند. اگر به کشورهای توسعه یافته سفر کرده باشید، متوجه کیفیت راه های ارتباطی بین شهری و درون شهری خواهید شد و آن موقع است که به نقش آنها در جذب گردشگر پی می برید.

در ایران نیز جاده ها و اتوبان های زیادی ساخته شده است تا شهرهای مختلف را به هم وصل کند. از جمله این راه ها می توان به اتوبان تهران به مشهد، تهران به تبریز، اصفهان به شیراز و تهران به قم اشاره کرد که هر ساله بار ترافیکی سنگینی متحمل می شوند.

شایان ذکر است این تعداد جاده به هیچ عنوان کافی نبوده و همچنان برای دسترسی به برخی از مکان های گردشگری ایران مجبور به استفاده از جاده های خطرناک و پر پیچ و خم هستیم. همچنین، پایین بودن کیفیت جاده ها منجر به افزایش تصادفات و در نتیجه بالا رفتن ریسک گردشگری شده است.

استفاده از ظرفیت خانه های مبله، ساخت هتل ها و مسافرخانه های استاندارد

از دیگر موارد مهم برای توسعه ی گردشگری در ایران باید به خانه های مبله، هتل ها و مسافرخانه های مناسب اشاره کرد. هنگامی که یک  نفر یا جمعی به عنوان گردشگر وارد شهر می ‌شوند، ابتدا به دنبال جایی برای استراحت و آرامش بعد از مسافرت هستند. حال تصور کنید که هتل های شهر اصلا آمادگی یا کیفیت لازم برای پذیرایی از این مسافران را نداشته باشد و دردسرهای زیادی برای آنها ایجاد کند. در این شرایط، آیا حاضر هستید دوباره به آن شهر سفر کنید؟ یا برای همیشه یک خاطره تلخ در ذهن شما حک می شود؟

بنابراین، اگر بخواهیم توریست و گردشگری را توسعه دهیم، باید ابتدا از ظرفیت خانه های مبله با کیفیت و نسبتا به صرفه بهره ببریم. افقی که گروه جامونه برای صنعت گردشگری ایران در نظر دارد.

خانه های مبله به نسبتِ کیفیت بالایی که ارائه می دهند از قیمت مناسبی برخوردار هستند و با توجه به این مهم، تعداد زیادی از گردشگران از اجاره آپارتمان یا خانه مبله استقبال می کنند. برای گردشگران ثروتمند هم بایستی هتل های لوکس و منحصر بفرد بسازیم که این مسافران هم با توجه به سبک زندگی خود، احساس رضایت کرده و مشکلی از این بابت نداشته باشند.

اما در مجموع احساس رضایتی که از خانه های مبله در یک گردشگر ایجاد می شود در هیچ هتل ۵ ستاره ای پیدا نخواهد شد. این مساله را در کشورهای موفق در زمینه گردشگری می توان مشاهده کرد. حال آنکه فرهنگ غنی ایران زمین جذابیت دو چندانی نسبت به دیگر نقاط جهان داراست و از این ظرفیت می توان در قالب اجاره آپارتمان یا خانه های مبله بهره برد.

حمایت از آثار، جاذبه ها و مکان های گردشگری ایران

شاید شما هم بسیاری از مکان های گردشگری ایران را دیده باشید که به حال خود رها شده و کمتر حمایتی از آنها می شود. بدیهی است مراقبت از جنگل ها، مراتع سرسبز، رودخانه ها، قله ها، دریاها، مکان های باستانی، خانه های قدیمی، بافت سنتی، موزه ها و بسیاری از اشیاء تاریخی هزینه های زیادی به همراه دارد اما در نگاه بلند این هزینه ها با درصد کمی از گردشگران قابل بازگشت است. در واقع اصل متاع را بایستی خوب نگهداری کنیم تا خریدار پیدا کند.

برای مثال در اغلب کشورهای اروپایی توجه ویژه ای به جاذبه های توریستی می شود و برای محافظت از آنها برنامه ریزی دقیقی وجود دارد. ما هم اگر در ایران بخواهیم گردشگران بیشتری جذب کنیم، بایستی حتما حمایت های خود از جاذبه های توریستی را افزایش دهیم.

ارائه ی تسهیلات و خدمات متنوع به گردشگران در مکان های گردشگری ایران

تجربه نشان داده است که با ارائه ی خدمات مختلف به گردشگران می توان احساس رضایت را در آنها ایجاد کرد و برای مسافرت های مجددشان ترغیب نمود. برخی از این خدمات نیز مانند تخفیف های ویژه بازدید از مکان های گردشگری، حمل و نقل رایگان درون شهری و جتی صبحانه های محلی رایگان، تاثیر بسیاری زیادی روی گردشگران دارد.

اگر دقت کرده باشید ترفند تنقلات رایگان در بسیاری از غرفه های فروش، تبدیل به یک استراتژی شده و با درصد قابل توجهی، باعث جذب مشتری می شود. گردشگران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در این مواقع به لحاظ روانی احساس احترام می کنند. البته که هر آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند؛ یعنی اگر در ارائه خدمات رایگان، احساس درونی میزبان مثبت باشد، حتما منتقل خواهد شد.

یکی دیگر از اهداف گردشگری، ایجاد زمینه های مناسب برای سرگرم شدن مسافران است. به همین دلیل، برخی از کشورهای توریستی به دنبال سرمایه گذاری های هنگفت بر روی شهر بازی های مجهز، پارک و فضای سبز با کیفیت، مجتمع های لوکس تجاری، پارک های آبی و امکاناتی از این دست رفته اند تا از این طریق، حس رضایت در گردشگران را به حد مطلوب برسانند.

مکان های گردشگری ایران به چند دسته تقسیم می شوند؟

همان طور که می دانید، مکان های گردشگری ایران بسیار متنوع بوده و ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر وجود دارد. از این رو، با کمی تلاش و برنامه ریزی می توان از این ظرفیت ها برای گسترش صنعت توریسم در ایران استفاده کرد.

جاذبه اصفهان
همان طور که می دانید، مکان های گردشگری ایران بسیار متنوع بوده و ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر وجود دارد. از این رو، با کمی تلاش و برنامه ریزی می توان از این ظرفیت ها برای گسترش صنعت توریسم در ایران استفاده کرد.
جاذبه اصفهان

تا کنون تقسیم بندی های مختلفی برای مکان های گردشگری ایران انجام شده است که برخی از آنها بر اساس قدمت آثار و برخی دیگر بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها می باشد. اما حقیقت این است که هیچ کدام از این تقسیم بندی ها نمی تواند کمک خوبی به گردشگران باشد. به همین دلیل، بهتر است انواع مکان های گردشگری ایران را مطابق زیر عنوان کرد:

جاذبه های طبیعی، جزوی از بهترین مکان های گردشگری ایران

بدون اغراق می توان گفت طبیعت ایران زیبا را در هیچ کجای جهان نمی توان پیدا کرد.

درست است خیلی از کشورهای اروپایی جنگل های فوق العاده ای دارند یا سواحل استرالیا بسیار جذاب و دیدنی و معروف است. و یا درست است کویرها و دشت های آفریقا می توانند گردشگران بسیاری را جذب کند؛ اما نکته حائز اهمیت ایران اینجاست که تمامی این جاذبه های طبیعی به طور همزمان در کشور ما وجود دارد. این یعنی شما با گردشگری در ایران می توانید انواع جاذبه های توریستی جهان را تجربه کنید.

به همین منظور می توانید به شهرهای شمال ایران مانند ساری، گرگان و رشت سفر کرده و جنگل های انبوه هیرکانی را از نزدیک مشاهده کنید. یا سواحل دریای خزر یک گزینه ی ایده آل برای تفریحات آبی هر گردشگر خواهد بود. سواحل نیلگون خلیج فارس هم در این بین از زیبایی انکار ناپذیری بهره می برد؛ با هزینه ای معقول و ایجاد زیرساخت ها می توان صنعت گردشگری را در این خطه به رونق اقتصادی مناسبی رساند.

جنگل هیرکانی
به همین منظور می توانید به شهرهای شمال ایران مانند ساری، گرگان و رشت سفر کرده و جنگل های انبوه هیرکانی را از نزدیک مشاهده کنید. یا سواحل دریای خزر یک گزینه ی ایده آل برای تفریحات آبی هر گردشگر خواهد بود. سواحل نیلگون خلیج فارس هم در این بین از زیبایی انکار ناپذیری بهره می برد؛ با هزینه ای معقول و ایجاد زیرساخت ها می توان صنعت گردشگری را در این خطه به رونق اقتصادی مناسبی رساند.
جنگل هیرکانی

بعضی از گردشگران، جهانگردان یا دانشمندان علاقه ی خاصی به کویر و طبیعت آن دارند. این دست افراد می توانند به کویرهای استان یزد و اصفهان سفر کرده و از زیبایی های آن لذت ببرند. همچنین صحرای طبس و طبیعت کویری استان کرمان نیز پیشنهاد خوبی برای اینگونه افراد است.

گردشگری در ایران برای علاقه مندان به کوه نوردی هم بسیار مناسب است. وجود رشته کوه های البرز، زاگرس و قله های دماوند، دنا، تفتان و سهند خاطره ای فراموش نشدنی برای کوهنوردان، سنگنوردان و سخره نوردان خواهد بود.

جاذبه های تاریخی بخشی از عالی ترین مکان های گردشگری ایران

نام ایران با تاریخ و تمدن آمیخته شده؛ در طی سال ها حوادث تاریخی بسیاری در کشورمان روی داده که آثار و بقایای آن امروزه به عنوان جاذبه های گردشگری شناخته می شوند. از مکان های گردشگری ایران می توان به تخت جمشید و آرامگاه کوروش در شیراز، میدان نقش جهان و سی و سه پل در اصفهان، گنبد سلطانیه در زنجان، ارگ بم در کرمان، ایل گلی در تبریز و کاخ سعد آباد در تهران اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که این آثار تنها بخش کوچکی از جاذبه های توریستی و مکان های گردشگری ایران است که توجه بیشتری به آنها شده است. شما نیز می توانید با کمی جست و جو و تحقیق، سایر اماکن تاریخی را پیدا کرده و از زیبایی آنها لذت ببرید.

جاذبه های فرهنگی ایران بخشی از مهم ترین مکان های گردشگری ایران

کشور ایران از نظر فرهنگی نیز همیشه مورد توجه ملت های دیگر بوده است. به همین دلیل، در زمان های مختلف، جاذبه های فرهنگی ارزشمندی تشکیل شده که برای هر گردشگری جذاب خواهند بود.

در ادامه به برخی از این آثار و مکان های گردشگری ایران اشاره می شود.

موزه های فرهنگ و هنر:

هدف از برپایی این موزه ها، آشنایی مردم با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف در آن منطقه و برخی اوقات فراتر از آن منطقه است. گردشگران از طریق این موزه ها می توانند با نوع زندگی مردمان گذشته و نحوه ی ارتباط آنها با هم آشنایی بیشتری پیدا کنند.

صنایع دستی:

صنایع دستی نیز به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های فرهنگی هر منطقه شناخته می شود که بدون شک می تواند اوضاع اقتصادی ساکنان آن دیار را به خوبی متحول کند. خودِ محل بازار، برای تمامی گردشگران اعم از داخلی و خارجی یک بازار جذاب و مهم است. اینگونه بازارها حتی شده به خاطر تهیه سوغاتی گردشگر، خیل خریدها را در پی دارد.

سفال  لالجین
سفال لالجین

گفتنی است که در ساخت اغلب محصولات بیشتر به سلیقه اقوام مختلف توجه می شود. این رفتار در تولید، به عبارتی بازاری منعطف و هوشمند را به ارمغان می آورد. به عنوان مثال: قالی بافی در کرمان، سفالگری در همدان، میناکاری در اصفهان و انگشترسازی در مشهد را می توان جزئی از جاذبه های فرهنگی ایران به شمار آورد.

غذا و نوشیدنی:

بررسی ها حاکی از آن است که غالبا تنوع در غذاها و نوشیدنی های ایرانی مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. به همین دلیل غذا نیز برای صنعت گردشگری ایران به عنوان یک جاذبه ی فرهنگی شناخته می شود. گفتنی است برای درست کردن اغلب این غذاهای خوش رنگ و لعاب و البته خوش مزه از آداب و رسوم گذشتگان الهام گرفته شده.

اوشن پارک
ضمن اینکه تمام گردشگران اعم از مسلمان و غیر مسلمان بدون کمترین نگرانی، غذاهای محلی در مناطق مختلف ایران را مورد استفاده قرار می دهند، زیرا تمامی غذاها حلال بوده و با تبعیت از قانون الهی تهیه می شود. شایان ذکر است با توجه به آگاه شدن آحاد مختلف مردم به سلامتی غذاهای حلال، این خوراکی ها در کشورهای غیر اسلامی هم طرفداران قابل توجهی پیدا کرده است.
اوشن پارک

ضمن اینکه تمام گردشگران اعم از مسلمان و غیر مسلمان بدون کمترین نگرانی، غذاهای محلی در مناطق مختلف ایران را مورد استفاده قرار می دهند، زیرا تمامی غذاها حلال بوده و با تبعیت از قانون الهی تهیه می شود. شایان ذکر است با توجه به آگاه شدن آحاد مختلف مردم به سلامتی غذاهای حلال، این خوراکی ها در کشورهای غیر اسلامی هم طرفداران قابل توجهی پیدا کرده است.

جاذبه های مذهبی و مکان های گردشگری ایران

گردشگری در ایران از نظر مذهبی نیز اهمیت فراوانی دارد. در حقیقت، وجود شهرهای مذهبی و بناهای مرتبط با آن باعث جذب گردشگر از کشورهای مسلمان نیز شده است. علاوه بر آن، سابقه ی طولانی حکومت های شیعه در ایران اسلامی موجب ساخته شدن بناهای مذهبی زیادی شده که هر کدام از آنها می تواند علاقه مندان مخصوص به خود را داشته باشد.

حرم امام رضا (ع)
گردشگری در ایران از نظر مذهبی نیز اهمیت فراوانی دارد. در حقیقت، وجود شهرهای مذهبی و بناهای مرتبط با آن باعث جذب گردشگر از کشورهای مسلمان نیز شده است. علاوه بر آن، سابقه ی طولانی حکومت های شیعه در ایران اسلامی موجب ساخته شدن بناهای مذهبی زیادی شده که هر کدام از آنها می تواند علاقه مندان مخصوص به خود را داشته باشد.
حرم امام رضا (ع)

از جمله شهرهای مذهبی در ایران می توان به مشهد مقدس اشاره کرد که زیرساخت های مناسبی نیز برای جذب توریست دارد. این زیرساخت ها شامل هتل های پنج ستاره و فرودگاه و راه آهن است که برای گردشگران مذهبی ساخته شده اند.

همچنین وجود حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم، حرم حضرت شاه چراغ علیه السلام در شیراز و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام در شهرری نیز گردشگری را در این مناطق رونق داده است.

بهترین زمان برای سفر به مکان های گردشگری ایران کدام است؟

حال که با مکان های گردشگری ایران آشنا شدیم، بهتر است کمی در مورد زمان و نحوه ی سفر هم صحبت کنیم. کشور عزیزمان ایران یک کشور چهار فصل است؛ بنابراین در همه ی فصول می توان در آن گردش کرد و از مکان های توریستی، آب و هوای مطبوع و جاذبه های مذهبی، تاریخی و فرهنگی آن لذت برد.

طبیعت کردستان
طبیعت کردستان

اما باید توجه داشته باشید که برخی از شهرها ممکن است در فصل زمستان بسیار سرد و یا در فصل تابستان بسیار گرم باشند. به همین دلیل، پیشنهاد می شود که زمان مسافرت در مکان های گردشگری ایران را مطابق با نوع شهرها تنظیم کنید.

به طور کلی، معرفی جاذبه های گردشگری ایران شهرهای غربی ایران مانند ارومیه، کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان دارای زمستان های بسیار سرد هستند. بنابراین بهترین زمان برای سفر به آنجا در فصول بهار و تابستان است که آب و هوای خنکی دارند. این قضیه برای شهرهای جنوبی ایران مانند بوشهر، هرمزگان، بندرعباس، جزیره کیش و چابهار کاملا برعکس است و سفر به این شهرها بهتر است در فصول پاییز و زمستان انجام شود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری درباره صنعت گردشگری و مکان های گردشگری ایران

در این مقاله ابتدا به بررسی صنعت گردشگری در ایران ومعرفی جاذبه های گردشگری ایران چالش های مرتبط با آن پرداختیم. سپس روش های گسترش توریست در کشورمان را با هم مرور کرده و جاذبه ها و مکان های گردشگری ایران را معرفی کردیم. در آخر بهترین زمان برای سفر به شهرهای مختلف را یادآور شدیم و کمی نیز در مورد هزینه های سفر و مزایای استفاده از خانه های مبله صحبت کردیم.

معرفی جاذبه های گردشگری ایران  سامانه جامع گردشگری رستاک
https://rastakhome.com/rooms/7354
ویلا ۳ خواب استخردار در کردان _کوهسار

برای رزرو ویلا ، سوئیت ، اقامتگاه در سراسر ایران از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن بازار رستاک هوم اقدام کنین .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید